Endre visningsnavn Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 (endret) - Endret 30. mai 2011 av Tao is Taokaka Lenke til kommentar
riktig Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Kan svare på ditt andre spørsmål: Nei, det er ikke nødvendig (Hvertfall ikke i XP). Du er på nett med en gang du plugger ledningen i maskina uten noe som helst annen programvare. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Du trenger bare en splitter. Den må kobles først på linja, slik at signalet til alle telefonene dine går via splitteren. Nei, du trenger ikke installere noen CD. Antar du får et modem med router (hvis ikke bør du anskaffe router selv), og da er det bare å koble seg opp som i et vanlig nettverk. Lenke til kommentar
TommeN761 Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Hvis det er Telenor internett du har. Så må du konfigurere routeren. Det er lettest med cden. Den trenger du kun kjøre en gang, på en av maskinene. Den launcher en wizard som tar deg gjennom configurasjonen. Eneste du må ha klart er brukernavn og passord. Etter det så er alle pc'ene som er koblet til adsl modemet rett på internett Lykke til Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Er det ikke vanlig å konfigurere router direkte via Web-leser? Da jeg fikk ADSL ble det ikke levert router, det måtte jeg skaffe selv. Men Telenor leverte med en CD som man ikke trengte å bruke. Lenke til kommentar
Endre visningsnavn Skrevet 23. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2005 Så... jeg må koble om hele telfonsystemet i huset for å få både ADSL og telefoner til å virke samtidig. Jeg som hadde hørt at det var så lett... Kan jeg få en mer spesifikk forklaring på hvordan det gjøres? Jeg har et litt rotete analogt telefonsystem. Jeg bruker foresten "homeplug", så jeg trenger ikke router. Lenke til kommentar
schox Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 (endret) Hvis du har et rotete telefonsystem, anbefaler jeg at du retter opp dette, men uansett... Du har 1 inntak fra telefonsentralen, denne "ledningen" skal inn i splitter (slik at INGEN telefoner virker), så kobler du fra splitteren til spredenettet for telefonene. Modem kobles så til splitteren. |Sentral/DSLAM| ---------------->|hus|--->|splitter| |------------| |. . . . . . | =======TELEFON=====telefon======TELEFON..... | SPLITTER . | |. . . . . . |========MODEM-----ROUTER-----PC |____________| Endret 23. juni 2005 av schox Lenke til kommentar
Endre visningsnavn Skrevet 23. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2005 (endret) Jeg har det problemet at inntaket er 2 etasjer nedenfor PC'ene mine. Og må antakeligvis strekke en egen kabel til der PC'ene mine er. Jeg tror telefonene er koblet slik nå: inntak===(1.etasje)===telefon===(2.etasje)===telefon======telefon->(det uttaket jeg vil bruke til modemet) Og det må være sånn: |--------| |splitter|===(1.etasje)===telefon===(2.etasje)===telefon |--------|===(1.etasje)==========(2.etasje)===modem Eller er helt på villspor nå? Endret 23. juni 2005 av PC Bjørnen Lenke til kommentar
schox Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Du har helt rett, dette er måten å gjøre det på... Bruk gjerne en god kabel mellom splitter og modem.... (Cat5 er ikke så dumt - - 4tråds svart/hvit/grå flat "telefon-snor" er dumt) Lenke til kommentar
Endre visningsnavn Skrevet 23. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2005 (endret) - Endret 30. mai 2011 av Tao is Taokaka Lenke til kommentar
Endre visningsnavn Skrevet 23. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2005 (endret) - Endret 30. mai 2011 av Tao is Taokaka Lenke til kommentar
schox Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Du missforstår funksjonen til splitteren... De må være 1 splitter, og denne må kobles først..... IKKE slik som dette =================================|SPLITTER|-----TELEFON .....|| .....|| ..SPLITTER ...|......| ...|......|_______TELEFON ...| ...| MODEM Dette er FY FY FY FY! Lenke til kommentar
Endre visningsnavn Skrevet 23. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2005 OK, da forsvant det ut av tankene mine. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Eller finnes det vegguttak med innebygget splitter? Så hadde det vert enklere å bytte ut alle til det. Hadde sikkert ikke vært så dyrt, siden jeg bare har tre steder det trengs. Du kan sette en splitter på hvert uttak, ikke etter "norsk"-standard men det fungerer, i utlandet selger man både uttak med filter og løse filtre for og sette på telefonledningen. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Sjekk hviken type kabel du har mellom inntaket og der du vil ha modem. Kan hende det er flere par i den kabelen, og bare ett par er i bruk. Da er det bare å koble om litt, så vil du ikke trenge å legge mer kabel. Lenke til kommentar
Cultofluna Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 bruker ikke telenor dialup da? får vel brukernavn og passord som du må ringe opp serveren med.. eller er det lenge siden kansje? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Joda, man må sette inn brukernavn og passord. Men det gjøres i selve routeren. Slike routere kalles gjerne for bredbåndsrouter, de har bla.a. innebygd PPPoE protokoll. Og routeren inneholder en liten Web server, slik at all konfigurering foregår med hjelp av nettleseren. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Hvis du har samme telefonnummer i 1. etg og 2den etage henger begge telefonene på samme kabel fra telefonsentralen. Da må du plassere splitteren foran/ved fordelingspunktet på telefonkabelen slik at alle telefoner i huset (på det telefonnummeret) er koblet via telefonuttaket på splitteren. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Hvis jeg har forstått det riktig er dine homeplugger for å koble ethernett (lokalnett) via husets strømkabler? Du nevner samtidig at det tidligere var to leiligheter. Hvis det er snakk om en sikringsboks for 2den etasje og 1 for 1. etasje kan du få problemer. Hvis alt går fra samme sikringsskap kan du plassere ADSL-modemet i 1. etasje og den ene homepluggen der og den andre i 2.etasje ved PCen (og koblet mot PCens nettverkskort. jeg har ikke prøvd denne type koblinger. Det er sikkert noen her med erfaring som kan bistå (men da bør vi få rede på navn/modell på Homepluggene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå