Gå til innhold

hvordan lage dette? (kretskort)


Anbefalte innlegg

heisann,

 

Har et spørsmål til elektronikk-guruene :)

 

Har en spilleautomat som utbetaler 10 kr og 1 kr.

Den har 2stk 10kr rør, og 1stk 1kr rør.

 

Har lysst til å bygge den om til å også betale ut 5kr og 20kr, det er der dere kommer inn..

 

Maskinen sender ut en impuls for hver mynt som skal betales ut, så vinner du 58 kr, så sender den 5 impulser til 10 kr røret og 8 til 1 kr røret.

 

Det jeg lurer på, er hvordan jeg kan lage et kretskort, som kan styre dette?

Altså, det jeg mener, er at visst maskinen sender ut 2 impulser, at den da blir sendt til 20 kr røret, men visst den bare sender ut 1, så sendes det til 10 kr røret?

 

Er dette mulig? Det må jo også feks fungere visst man vinner 90 kr, ved at den betaler ut 4stk 20-ere og 1stk 10'er...

 

Noen som har et forslag til hvordan man kan lage dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis vi hadde putta pulsene inn på inngangen på en teller, og når det hadde kommet to pulser så resatte telleren seg, og spytta ut 20kr, kommer det bare en, så må vi ha en liten tidsforsinkelse som gjør at det kommer en 10kr hvis det ikke kommer en puls nr. 2...

 

Noen som har noe å fylle på med?

Lenke til kommentar

thomfre: har postet der, uten noe annet svar enn ditt... ser ut til at det er litt lite aktivitet der :)

 

Men det du nemner, vil det fungere?

 

Vil også bygge om til 5 kr, det må fungere slik at visst der kommer 5 impulser, så gir den ut en 5-er, men visst det gir 6 impulser, så skal den gi ut 1 5kr og 1 1kr...

Lenke til kommentar

Du har da 3 rør. ett med 20 kroner, ett med 5 kroner og ett med 1 kroner.

 

men det jeg lurer på er: siden du har 2 10 kr rør orginalt vil da utbetalingen da fordele seg jevt ut over disse to rørene.

altså; sendes det to impulser på 10 kr røet så vil det egentlig bli sendt en puls til hver 10 kr rør?

vinner du 30 kr så sendes det 1 pulser på det ene 10 kr røret og 2 pulser på det andre røret, eller skjer dette tilfeldig?

for vist du skal bygge om det ene 10 kr røret til 20 kr rør og det andre 10 kr røret til 5 kr rør så må du da muligens endre en del må kresten til denne spillemaskinen.

Du må da ta hensyn til hvordan kretsen orginalt er bygd opp for så å modifisere på denne. Du trenger rett og slett et skjema over den orginale kretsen som vi kan jobbe ut ifra. Når det gjelder hva maskinen skal betale ut så kan man jo løse dette med binærtall og digitale kretser som nevnt tidligere i tråden.

Og det skal vel kunne la seg gjøre men, høyst sansynlig så må man jobbe ut ifra den orginale kretsen for å få dette til å funke.

 

Du vil da at denne spillemaskina di skal ha 3 rør: Rør1 20 kr, rør2 5kr og rør 3 1kr

Så har du et skjema over denne maskina di?

 

MVH snurrek

Lenke til kommentar

nei, har ikke et skjema, men skal prøve å få tak i fra england.

 

Sånn maskinen er i dag, så har den 3 rør som sagt: 2stk 10kr og 1stk 1kr.

 

Jeg tenkte å sette inn et rør til, slik at den har 4 rør. Da kan den gi ut 1-5-10-20 kr.

 

De 10 kr rørene fungerer slik at det venstre fylles opp, og når det er fullt, så er det en microswitch helt øverst på røret, som forteller maskinen at røret er fullt. Da starter den å fylle rør nr. 2 (til høyre). Når dette røret er fullt, så er der et hull i toppen av røret som gjør at overskuddet detter ned i bunnen av maskinen.

 

Det jeg vil, er at det kretskortet som jeg lager, skal samle opp 5 stk 1kr impuls, for så å sende til det røret som skal ha 5 kr, visst den får feks 4 impulser, så betaler den ut 4stk 1kr på 1kr røret. Samme med 10/20: samle opp 2 impulser og gi ut en 20 kr, eller gi ut 1stk 10 kr visst det kun kommer 1.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...