jering Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 (endret) Jeg bor i en kjellerleilighet og har trådløs internett via huseieren som bor oppe. Har en laptop og en stasjonær PC. På den stasjonære kobles den trådløse nettverket til med en gang PC`en starter. Problemet er på laptopen; Jeg ser nettverket når jeg trykker på "Vis tilgjengelige trådløse nettverk". Trykker "Koble til" og deretter "Koble til" igjen siden WEP-key er fylt ut fra før. Den står lenge og prøver å koble til, men det kommer til slutt en melding i en boble som sier at den ikke kan koble seg til nettverket, men at den vil fortsette å prøve. Dette skjer samme hvor mange ganger jeg prøver. Samme melding kommer om jeg prøver valget "Reparer" på tilkoblingen. Nytter heller ikke å restarte PC`en. Men lar jeg den stå en stund (f.eks. en halvtime), så får den koblet seg til automatisk. Da er signalstyrken "Utmerket", så det skal ikke være det som er problemet. Etter å ha brukt den en stund kan nettet falle ut igjen, og da må den få stå en stund før den kobler seg til igjen. Trodde det kunne være noe tull med WLAN-kortet siden jeg av og til sliter med å koble til andre trådløse nettverk. Jeg hadde den på service nettopp i forb. med noe annet som var i ustand. Nevnte i den forbindelse problemene med trådløst nett, men de fant ingen feil ang. det. Syns dette er veldig irriterende, så jeg lurer på om noen har noen tips som kan løse dette. Edit: Uønsket besøk av Leif. Endret 22. juni 2005 av jering Lenke til kommentar
la7dfa Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 Kan være at signalet fra laptopen blir for svakt ved routeren. Dette kan skyldes at routerens antenne plukker opp lokal støy. Annet alternativ er at wlan kortet har lavere effekt enn routeren. Foreslår at du låner et USB kort eller annen type og tester med det. Lenke til kommentar
jering Skrevet 26. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2005 Jeg hadde besøk idag av en som hadde med en laptop. Den fikk koblet seg på nettet uten problemer med en gang vi skrev inn WEP-key. Så problemet er nok min laptop. Har nyeste driver til WLAN-kortet (Intel PRO Wireless 2200BG). Vurderer nesten å kjøpe et nytt WLAN-kort. PCMCIA er jo mest praktisk, men bør kanskje velge USB pga. rekkevidde/signalstyrke? Lenke til kommentar
la7dfa Skrevet 26. juni 2005 Del Skrevet 26. juni 2005 USB kortene har den fordelen at antennen ikke er 'delvis tildekket' av laptop. En annen sak er at du kan bruke lang USB kabel og dermed flytte antenne/mottaker til en gunstigere posisjon uten å flytte laptopen. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 26. juni 2005 Del Skrevet 26. juni 2005 Om du bruker den siste drivern på intel sine sider, så er det en bug med den som gjør at nettverket kan falle ut i ny og ne, men det har kommet en ny driver i beta utgave som jeg selv bruker og fungerer utmerket. Du kan også sjekke om enchanced tx output eller noe i den dur er aktivert på kortet, har selv hatt dette problemet om den står på. Lenke til kommentar
jering Skrevet 29. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2005 Om du bruker den siste drivern på intel sine sider, så er det en bug med den som gjør at nettverket kan falle ut i ny og ne, men det har kommet en ny driver i beta utgave som jeg selv bruker og fungerer utmerket. Du kan også sjekke om enchanced tx output eller noe i den dur er aktivert på kortet, har selv hatt dette problemet om den står på. Har oppdatert til den driveren jeg også. Det virker stabilt når den først kommer på nett, men det kan ta 30-40 minutter etter oppstart før den får koblet til. Se vedlegg. Skal jeg ta bort haken for "Bruk standardverdi" slik at den blir deaktivert? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå