Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Klage på stadpunktkarakter, Hvordan?

Anbefalte innlegg

Fikk i dag utlevert standpunktkarakterene for GK, alle untatt en av karakterene var helt ok. Men i ett av fagene (Økonomi/IT) har jeg blitt satt ned en karakter i 2 termin, iforhold til det jeg hadde i 1 termin. Dette syntes jeg ikke stemte og dermed snakket jeg med klassestyreren min. Hun ga meg et ark i hånda og sa at jeg måtte snakke med faglærer. Her står relevant innhold fra arket:

Om klagerett på karakterer i grunnskolen.
Dette skrivet gjelder klagerett på standpunktkarakterer og avgangskarakterer.  Terminkarakterer er det ikke formell klagerett på, skrivet gjelder derfor ikke disse karakterene.

Hvem kan klage?
Elever over 15 år har klagerett selv.  Dessuten kan en annen person klage på elevens vegne, men da må eleven gi skriftlig fullmakt. Merk at en slik fullmakt ikke kan gis til en annen elev i grunnskolen.
Dersom en elev under 15 år ønsker å klage, må foreldre/foresatte gi skriftlig samtykke til at det skal klages.
Foreldre/foresatte har egen klagerett dersom eleven er under 18 år.

Klagefrist
Det må klages innen 10 dager etter at karakteren er gjort kjent for eleven, eventuelt foresatte. Her telles dagene fra den tiden eleven hadde rimelig anledning til å bli kjent med karakteren. Klagefristen avbrytes når det fremsettes krav om begrunnelse for vedtaket om karakteren. Fristen på 10 dager fortsetter å løpe når begrunnelse er gitt. Dersom fristen på 10 dager ikke kan holdes, må det så snart som mulig tas kontakt med rektor på skolen.

Hvordan går en frem dersom en vil klage?
Dersom en mener at en karakter kan være feil, bør en først ta kontakt med faglærer og klasseforstander.  Ofte kan en slik henvendelse oppklare problemet.  Den som klager, kan innenfor klagefristen kreve begrunnelse for den gitte karakteren, eventuelt begrunnelse for hvorfor det ikke er gitt karakter.
Gjelder klagen karakter gitt i avgangsprøven (skriftlig/muntlig), kan en be rektor om å få utlevert eventuelle retningslinjer som er gitt til sensorene for hjelp ved sensureringen.

Bestemmer en seg for å klage, skal klagen sendes/leveres rektor.
Her må det tydelig fremgå hvilken eller hvilke karakterer det klages på, og det må være med en begrunnelse for hvorfor det klages. Begrunnelse er ikke nødvendig, dersom klagen gjelder skriftlig avgangsprøve.

Snakket med faglærer, og han sa at han syntes at standpunktkarakteren var satt riktig da, 2 terminkarakter telte mest. Dette sa han utifra en oversikt over karakterer som jeg harr gjort på prøver /innleveringer. Denne var litt variabel og vekslet mellom karaktren i 1 termin og den jeg fikk i 2 termin. Han la vekt på at jeg ikke var tilstede under en prøve, og antok at jeg skulket den fordi jeg hvis jeg hadde vært der "hadde karakteren vert deretter." Andre termin karakter ser jeg som en sterk karakter opptil det jeg fikk i første termin. Det er greit å bli satt ned i 2 termin , men ikke å bli satt ned i standpunktkarakter. Det jeg mener er feil av faglærer er at han har lagt alt for mye vekt på 2 termin, og ikke lagt særlig vekt på 1 termin.

Men spørsmålet mitt er hvordan jeg skal gå fram når jeg klager. Sklal jeg bare skrive et brev til rektor der jeg skriver "Jeg klager på standpunktkarakteren fordi jeg mener at vektleggingen til læreren er feil", eller må jeg begrunne og i tillegg å legge ved arbeid fra hele året. Har søkt og spurt men ingen vet hvordan jeg skal gjøre det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I første omgang kan du snakke med læreren din. Hvis ikke det hjelper så skal både du og læreren din sende brev til noe fylkesgreier for å så la de avgjøre saken. Faren med det er at du kan gå ned i karakter, men så lav karakter som det er snakk om her, tviler jeg.

Rett meg hvis jeg tar feil her, jeg husker lærerne på ungdomsskolen snakte om noe slikt. Aner ikke om det er likt på videregåande, men ser ikke noen grunn til at det skal være annerledes.

Lenke til kommentar
Tror ikke at jeg kan gå enda en karakter ned, fordi det er jo det faglige arbeidet som teller, ikke hva "fylke" folka vill at jeg skal ha.

Ja, og i første om gang er det læreren din som bestemmer karakter etter innsatsen din. Hvis du mener det er feil, kan du be han/hun om å revurdere det.

Hvis faglærer mener du ikke kan gå opp i forhold til innsats, så må jo noen andre vurdere. Så da sender begge parter brev til noe fylkesstyr, så avgjør de det.

Husk at det er ikke bare prøver som avgjør en standpunkt karakter, det er også innsats og holdning til faget :)

Lenke til kommentar

Jøss! Det var surt for meg da... Fikk ikke engang vite klagefristen jeg, så når jeg skulle klage var det altfor sent. Ikke sa læreren min noe om dette. Hun var sleip etter min mening fordi hun viste godt at jeg skulle klage! Nå er hun på ferie. Etter feiren skal jeg ta en alvorlig prat med henne. Det håper jeg blir oppklarende, men allikevell er jeg skuffa over henne :(

Endret av raffegutten
Lenke til kommentar
Jøss! Det var surt for meg da... Fikk ikke engang vite klagefristen jeg, så når jeg skulle klage var det altfor sent. Ikke sa læreren min noe om dette. Hun var sleip etter min mening fordi hun viste godt at jeg skulle klage! Nå er hun på ferie. Etter feiren skal jeg ta en alvorlig prat med henne. Det håper jeg blir oppklarende, men allikevell er jeg skuffa over henne :(

Vel. Du skulle ha blitt informert og skrevet under at du har blitt det i både 10. og GK

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...