Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Brev fra ISP angående deling av ulovlig materiale

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Grovt sagt er det kun deling som er forbudt mener jeg.

kjbu: Det er linjeeieren som er ansvarlig for hva som blir gjort på en linje.

Da kan vi dra saken videre :

ISP er eier av linjen. Jeg leier av ISP, og leieboer leier av meg.

Dermed er det ISP som er ansvarlig for det jeg gjør ?

mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Du har rett til å saksøke dem og ISPEN din, hvis de har skaffet ipen din på en måte som strider imot loven.

Det høres jo helt banalt ut å saksøke ISP'en sin for at du selv driver med ulovlig fildeling :p

Hvis politiet eller påtalemyndigighetene gjør saksfeil, er det ofte at kriminielle slipper unna straff, og i tillegg får en pen sum i erstatning.......

...omvendt saksøking....

Vi får se utfallet av Mullah Krekar saken.......

Mvh

Kjetil.

Lenke til kommentar
Grovt sagt er det kun deling som er forbudt mener jeg.

kjbu: Det er linjeeieren som er ansvarlig for hva som blir gjort på en linje.

Da kan vi dra saken videre :

ISP er eier av linjen. Jeg leier av ISP, og leieboer leier av meg.

Dermed er det ISP som er ansvarlig for det jeg gjør ?

mvh

Kjetil

Da er du ansvarlig, fordi du leier linja, du står som juridisk "eier" og bruker av linja. Ergo du får problem hviss noe skulle skje.

Lenke til kommentar
Du har rett til å saksøke dem og ISPEN din, hvis de har skaffet ipen din på en måte som strider imot loven.

Det høres jo helt banalt ut å saksøke ISP'en sin for at du selv driver med ulovlig fildeling :p

Hvis politiet eller påtalemyndigighetene gjør saksfeil, er det ofte at kriminielle slipper unna straff, og i tillegg får en pen sum i erstatning.......

...omvendt saksøking....

Mvh

Kjetil.

I Sverige er ip-adresser nylig blitt klassifisert som personopplysninger, noe som har ført til at APBs innsamling av fildeleres ip-adresser er forbudt. Noe slikt vil antakeligvis skje i Norge også så snart det blir et problem at idioter samler inn ip-adresser.

Forsåvidt, hverken politi eller påtalemyndigheter er inne i bildet i denne saken.

Lenke til kommentar

...omvendt saksøking....

Mvh

Kjetil.

I Sverige er ip-adresser nylig blitt klassifisert som personopplysninger, noe som har ført til at APBs innsamling av fildeleres ip-adresser er forbudt. Noe slikt vil antakeligvis skje i Norge også så snart det blir et problem at idioter samler inn ip-adresser.

Forsåvidt, hverken politi eller påtalemyndigheter er inne i bildet i denne saken.

Endelig noen som forstår prinsippet.

Lenke til kommentar

Mine små tips:

- Bruk DU Super Controler eller NetLimiter til å begrense det du laster opp til andre.

- Ikke del "interresante" ting

- Ikke del mer enn nødvendig

- Del helst ting som er lovlig å dele - Hvis du for eksempel skaffer alle episodene av Naruto så har du nok til å komme innpå godt som alle huber.

- Beskytt deg mot omverdnen; Brannmurer og særlig PeerGuardian

Lenke til kommentar

...omvendt saksøking....

Mvh

Kjetil.

Dette er litt spennende. Piratbyrån har saksøkt Antipiratbyrån for brudd på personvernsloven. Ifølge ATB selv har de sendt ut 400000 hatbrev basert på IP-adresser de har samlet inn. Hver sak(400000 saker) har erstattningskrav på rundt 10000 svenske kroner! 400000 * 10000sek = 4 Milliarder sek!

Les mer her: Link

Endret av Kris R
Lenke til kommentar
Du kjøper en DVD-film og setter den på trappa ute. DELER du da denne filmen til andre? Nei. Noen må hente den fra trappa di, og da deler du den ut. Slik kan vel loven tolkes angående fil-deling også. Hvis du har mye stæsj som ingen laster ned, har du ikke gjort noe ulovlig. Og du kan heller ikke bli tatt (i dag) for å ha ervervet dette copyright-materialet (som tilsvarer tyveri av DVD-filmen fra sjappa på hjørnet). Eller ??

Dessverre, norsk lov er veldig klar. Og i mange andre land er det enda klarere. Naar man distribuerer opphavsrettlig beskyttet materiale, saa er det ulovlig. Hvis du derimot laster ned, saa er det ikke forbudt. Saa i denne saken her er det ikke tvil om at handlingen var ulovlig, og det maa man bare rette seg etter. Selvsagt faar man gjoere hva man vil, men bryter man loven ved aa aktivt dele (og aa dele i DC++ er aktiv deling) saa kan man ikke klage hvis man senere blir tatt.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke helt tro på peerguardian, det blokkerer serverne som hoster hjemmesidene til MPAA, RIAA og andre rettighetsholdere. Jeg tviler på at de bruker samme servere til hjemmesider OG til å fange fildelere. Hvordan vet peerguardian om en IP-adresse er ok eller om den tilhører et byrå som er ute etter fildelere? Umulig å vite hvilken IP som i ettertid annmelder deg etter å ha sendt deg/mottatt en fil.

Endret av friskies
Lenke til kommentar
Dette skjer ikke så veldig ofte i norge ennå

Hehe..see no evil hear no evil sier bare jeg..

Det Skjer masse av det i norge på universitet.sånn har det vært i mange år skal jeg si deg. Uten og gå inn på detaljer.

Javel? Kilder?

Tar med hele sitatet for enkelhets skyld:

"Hvis "de" skal saksøke noen i norge, så er det bedrifter og universiteter. Dette skjer ikke så veldig ofte i norge ennå, men jeg vet at universitetet jeg går på her i london, så har flere blitt tatt på fersken av skolen selv, og måtte punge ut med 500£ (500 x 12 kr!!!) per ulovlig fil de har lastet ned, men nå er loven for å laste ned kopibeskyttet materiale noe annerledes i england enn i norge."

Du mener altså at slikt skjer det "masse" av i norge?

AtW

Lenke til kommentar
Jeg har ikke helt tro på peerguardian, det blokkerer serverne som hoster hjemmesidene til MPAA, RIAA og andre rettighetsholdere. Jeg tviler på at de bruker samme servere til hjemmesider OG til å fange fildelere. Hvordan vet peerguardian om en IP-adresse er ok eller om den tilhører et byrå som er ute etter fildelere? Umulig å vite hvilken IP som i ettertid annmelder deg etter å ha sendt deg/mottatt en fil.

Peerguradian har jeg tilnærmet null tro på, hvor vansklig er det å skaffe seg en ny IP om du merker at du ikke får kobelt deg til folk? De er jo ikke helt idiot heller. Dessuten stopper peerguradian masse legale iper, var jo en versjon her for ikke lenge siden som stoppet hele mye av UiO og NTNU.

AtW

Lenke til kommentar
Tolking av loven :

Hva menes med DELING av copyright materiale ?

At andre kan SE hva du har på maskinen, eller at materialet er OPPLASTET i sin helhet til andre ? Hva med DELER av copyright materiale ?

Etter lovteksten så er det vel konseptet med å gjøre kopibeskyttet materiale _tilgjengelig_ for andre som er ulovlig. Om du har lyden, videoen, første eller siste fem minuttene av LOTR tilgjengelig for nedlastning på nettet, så er det like fullt ulovlig.

Blir du tatt hvis andre har lastet ned fragmenter av en film f.eks ?

Eller må det bevises at HELE filmen er lastet ned fra din maskin ?

Må ikke bevises at noen har lastet ned en hel film fra deg. I bunn og grunn er første sekundet like ulovlig å laste opp som filmen i sin helhet.

Pr. i dag er det ikke ulovlig å laste ned copyright materiale i Norge (men det kommer).
Stemmer det.

Du kjøper en DVD-film og setter den på trappa ute. DELER du da denne filmen til andre? Nei. Noen må hente den fra trappa di, og da deler du den ut. Slik kan vel loven tolkes angående fil-deling også. Hvis du har mye stæsj som ingen laster ned, har du ikke gjort noe ulovlig. Og du kan heller ikke bli tatt (i dag) for å ha ervervet dette copyright-materialet (som tilsvarer tyveri av DVD-filmen fra sjappa på hjørnet). Eller ??
Igjen, du har gjort varene tilgjengelig. Er det lovlig for meg å stille meg opp på hjørnet og selge amfetamin så lenge ingen kjøper?

Hvis du har flere PC'er i hjemmet (som flesteparten har i dag) med flere brukere, hvem skal tiltales for ulovlig fildeling ? De kan ikke tiltale hele familien for ulovlig nedlasting/deling. Dermed må de ha fysisk bevis, ved å hente PC'n og finne materialet der og kunne spore dette til riktig synder i familien (eller nabo'n hvis han er på samme nett). Det var selvfølgelig minstemann på 5 år som hadde det delte materialet på sin PC. Pga alder kan ikke 5-åringen tiltales....
Eieren av linjen er ansvarlig for hva den blir brukt til.

Vet at de må ha fysisk bevis, kan det også bli en liten forrandring i datautstyret til fildelere/nedlastere; En ekstern USB-harddisk som kobles til ved behov, eller en annen PC gjemt bort som nås i det interne nettverket. Dermed finnes ikke noe ulovlig på din PC som de henter ved ransakelse. For de leter ikke gjennom hele huset etter datautstyr, de tar bare innholdet i PC'n din. De finner dermed ikke noe, og antar at du har slettet alt sammen. Uten bevis, ingen sak.
Logger fra ISP holder sikkert til å gi deg et lite forelegg.

Er det ulovlig å dele rar realease?
Så lenge det er kopibeskyttet materiale så er det ett fett om det er pakket inn eller ikke. Endret av JimL
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...