Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Brev fra ISP angående deling av ulovlig materiale

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg fikk skikkelig sjokk i dag da jeg fikk et brev i posten fra Tele2, isp'en min.

Overskriften på brevet var: "Distribusjon av rettighetsbeskyttet materiale". Jeg fikk med en gang sjokk, men etter å ha lest gjennom brevet fikk jeg en følelse av at det ikke var så alvorlig. Men allikevel, har jeg noe å frykte?

Her følger innholdet i brevet:

"

Distribusjon av rettighetsbeskyttet materiale

Tele2 har blitt gjort oppmerksom på at det gjennom din adsl-linje har vært rettighetsbeskyttet materiale(filmer, tv-serier, programvare, musikk etc.) tilgjengelig for distribusjon via fildeling på et p2p-nettverk. Vi vil opplyse om at vi har mottatt en klage fra selskapet som innehar rettighetene til dette materialet.

P2P-nettverk overvåkes aktivt av bla de fleste større filmselskap, og klager på rettighetsbrudd sendes fortløpende til internettleverandører verden over. Det er en slik klage vi har mottatt. Om man vil unngå flere slike, må man skru av fildeling i P2P-applikasjoner, eller fjerne disse helt. De mest vanlige P2P-applikasjoner er kaZaa, Direct Conect, eDonkey og BitTorrent.

Uatorisert distribusjon av rettighetsbeskyttet materiale er lovstridig. Tele2 akter likevel ikke å foreta seg noe utover å informere sine kunder, men gjør oppmerksom på at vi ihht. ekomloven 2-9 plikter å utlevere informasjon om kundeforhold til politi eller påtalemyndighet dersom dette blir etterspurt.

Vi ønsker også å informere om at det norske advokatfirmaet Simonse Føyen nå er engasjert av interesseorganisasjonen Motion Picture Association, som sender ut de fleste av disse klagene. Klager som den vi har mottatt kan i fremtiden også bli oversendt Nye Kripos.

Mer informasjon om dette er å lese i flg. artikkel:

www.aftenposten.no/nyheter/nett/article953581.ece

Vi presiserer til sist at dette ikke vil få følger for ditt kundeforhold hos Tele2 Norge AS, og at Tele2 Norge AS har en passiv rolle i disse sakene.

Henvendelser om saken må rettes til [email protected].

Med vennlig hilsen

Tele2 Norge AS

Abuse

"

Nå lurer du sikkert på hva jeg har gjort. Ja, jeg har delt ut rettighetsbeskyttet materiale.. 90 GB deler jeg ut, men det er faktisk en måned siden jeg brukte p2p-programmet sist(DC++).

Hva burde jeg gjøre? Burde jeg bruke DC++ igjen - I såfall på en annen måte?

Har jeg noe å frykte?

Endret av White Fox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du "deler" copyrighted material som filmer (avi) eller musikk(mp3) over p2p

nettverk som Dc,kazaa eller hva slags fildelingsprogram du nå bruker så vil jeg si du burde ta det brevet nokså alvorlig. Skal du dele filer over p2p nettverk så for gudsskyld ikke del copyright materiale som filmer, mp3..You get the point.

Lenke til kommentar
Visste selvfølgelig om faren ved å dele kopibeskyttet materiale. Men visste ikke at det skulle gå så langt som at ISP skulle få tilsendt klage fra innehaverene av materialet.

Tipper dette skjer med flere hundre internettbrukere hver uke. Hadde som sagt tatt det med knusende ro. Hvis de har tenkt til å ta dette rettens vei, vil du nok motta et direkte brev fra selskapet som eier rettighetene - eller de som representerer rettighetsinnehaverne (advokatfirmaet Simonse Føyen).

Lenke til kommentar
Burde jeg slutte å dele ut materialet? Kan det få flere konsekvenser?

Dersom du føler at dette er alvorlig nok, avslutter du distribueringen. Har sett en post på forumet tidligere som omhandler det samme, så du er ikke den eneste.

Konsekvensene kan være en rettslig tiltale, hvor du (i verste fall) må betale tapt fortjeneste.

Strafferammen er bøter eller fengsel opptil tre år, samt krav om erstatning.
Endret av Jarbra
Lenke til kommentar
En kompis fikk brev om å slutte med samme virksomhet etter at han begynte å kjøre hub.

Ja, men jeg kjører jo ikke en hub engang da..

Tror jeg uansett skal roe litt ned på distribueringen.

Edit: Hva skjedde med kompisen din og denne saken videre?

Endret av White Fox
Lenke til kommentar
En kompis fikk brev om å slutte med samme virksomhet etter at han begynte å kjøre hub.

Ja, men jeg kjører jo ikke en hub engang da..

Tror jeg uansett skal roe litt ned på distribueringen.

Edit: Hva skjedde med kompisen din og denne saken videre?

Han ble også truet med anmeldelse og slutta med å kjøre hub. Men han driver fortsatt å deler og bruker DC++, han har ikke hørt mer ;)

Lenke til kommentar
Burde jeg slutte å dele ut materialet? Kan det få flere konsekvenser?

Du kan få et erstatningskrav i fanget. Dessverre er utmålingen av slike krav helt bak mål, så det kan bli ganske mye penger, særlig hvis du har delt programvare med høy markedsverdi.

Edit: Men merk at det er som Tele2 skriver i brevet til deg - de gir ikke ut informasjonen med mindre de får krav om det fra påtalemyndigheten. Jeg har ikke sett noe til at nordmenn har blitt trukket for retten for fildeling ennå, annet enn der de har tjent penger på det. Men den dagen kommer sikkert før eller siden.

Endret av Nagel
Lenke til kommentar
Vi ønsker også å informere om at det norske advokatfirmaet Simonse Føyen nå er engasjert av interesseorganisasjonen Motion Picture Association, som sender ut de fleste av disse klagene. Klager som den vi har mottatt kan i fremtiden også bli oversendt Nye Kripos.

Lurer virkelig hvordan Kripos og "de andre" skal finansiere "raidene" sine mot sånne smådelere som deg..

Er det noe Lovens lange arm ikke har så er det penger :roll:

edit:

av-21632.gif til verden og verden av-21632.gif til deg ;)

edit2: Men det smarteste er jo å følge de sin oppfordring iom det faktisk er lovbrudd det er snakk om :roll:

Endret av Xander^
Lenke til kommentar

Mitt tips: Ikke del mer enn det du trenger på de hubbene du er på krever.

Hvis noen går så langt at de anmelder dette, går de etter stor-fiskene slik de gjorde i sverige, de som ble tatt der delte vel noen terabyte hver. Det er sikkert et femsifret antall p2p-brukere i Norge i dag, og 99% deler noe som har copyright, det er ikke ressurser til å ta dem alle, og har de valget mellom å plukke en som deler 40gig, eller en som deler 1.4TB...

Lenke til kommentar

Tolking av loven :

Hva menes med DELING av copyright materiale ?

At andre kan SE hva du har på maskinen, eller at materialet er OPPLASTET i sin helhet til andre ? Hva med DELER av copyright materiale ?

Blir du tatt hvis andre har lastet ned fragmenter av en film f.eks ?

Eller må det bevises at HELE filmen er lastet ned fra din maskin ?

Pr. i dag er det ikke ulovlig å laste ned copyright materiale i Norge (men det kommer).

Du kjøper en DVD-film og setter den på trappa ute. DELER du da denne filmen til andre? Nei. Noen må hente den fra trappa di, og da deler du den ut. Slik kan vel loven tolkes angående fil-deling også. Hvis du har mye stæsj som ingen laster ned, har du ikke gjort noe ulovlig. Og du kan heller ikke bli tatt (i dag) for å ha ervervet dette copyright-materialet (som tilsvarer tyveri av DVD-filmen fra sjappa på hjørnet). Eller ??

Hvis du har flere PC'er i hjemmet (som flesteparten har i dag) med flere brukere, hvem skal tiltales for ulovlig fildeling ? De kan ikke tiltale hele familien for ulovlig nedlasting/deling. Dermed må de ha fysisk bevis, ved å hente PC'n og finne materialet der og kunne spore dette til riktig synder i familien (eller nabo'n hvis han er på samme nett). Det var selvfølgelig minstemann på 5 år som hadde det delte materialet på sin PC. Pga alder kan ikke 5-åringen tiltales....

Vet at de må ha fysisk bevis, kan det også bli en liten forrandring i datautstyret til fildelere/nedlastere; En ekstern USB-harddisk som kobles til ved behov, eller en annen PC gjemt bort som nås i det interne nettverket. Dermed finnes ikke noe ulovlig på din PC som de henter ved ransakelse. For de leter ikke gjennom hele huset etter datautstyr, de tar bare innholdet i PC'n din. De finner dermed ikke noe, og antar at du har slettet alt sammen. Uten bevis, ingen sak.

Dette var mine tanker.........

mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...