Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

BKK, router - passord!


Anbefalte innlegg

Har nå diskutert med BKK ved ett par annledninger på hvorfor jeg ikke kan få passordet til routeren........... dette er plagsomt.

Da jeg ba om en bra forklaring på hvorfor, sendte de meg ett reglemang med masse gul tusjing.....

 

Da jeg valgte BKK var det fordi at prisen og linjen er ganske bra samt support er bedre en NGT.

Men det jeg ikke ble opplyst om, er at jeg ikke fikk tilgang på routeren da jeg bestillte ADSL linjen over tlf. Dette er en faktor som hadde vært avgjørende ved valg av levrandør.

Jeg ble ikke fortalt eller sendt opplysninger om dette før angrefristen var gått ut.

Og med tanke på at jeg må kjøpe en "ekstra" router lønner det seg isåfall ikke med BKK. De var heller ikke villig til og gi meg den ekstra routeren, men det kom ikke som noen bombe.

 

Bryter dette med norske lover, når det kommer til bruksrett?

 

Reint hypotetisk

F.eks. Jeg leier en bil fra ett utleie firma, og kjører og har det fint, avtalen er inngått og jeg har bruksrettighetene til bilen.

Men etter ett par timer på veien, finner jeg ut at noen har satt passord på radioen i bilen.................. og det må jeg akseptere fordi det er sån det er, sier utleie firmaet.

 

Dette kan da umulig gå ann?

Føler meg skikkelig lurt av BKK, ettersom jeg ikke har blitt opplyst om de begrensede brukerrettighetene de har.

Annbefaler ingen og rote seg bort i BKK, da er det bedre med NGT og dårlig support.

 

Noen som har noen meninger eller fakta de vil bidra med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg antar at du skal ha rett til passordet til din egen router. Hos Telenor var det hvertfall ikke noe problem å få, og det er nok en egen intern "lov" hvis du ikke kan få det.

Du sier at de ikke har informert om det. Jeg regner med at du fikk en "kontrakt" med betingelser etc da du bestillte, det sto ingenting der? I såfall er de på tynn is når de unnlater å informere om noe så elementært.

Lenke til kommentar

Hvis routeren er BKK sin eiendom, har du ingenting å klage på. Dem bestemmer dermed over denne. De vil kanskje ikke opplyse om passordet fordi kundene gjør så mye tull og BKK får mye support og arbeid (kostnader) med dette. Eller at hastigheten på linja di stilles inn i selve routeren. De vil ikke at folk skal kunne øke denne selv :nei:

 

Hvis du har betalt for routeren og det står i avtalen at den er din eiendom selv etter avslutning av abonnementet (altså kjøp, ikke leie), stiller saken seg helt annerledes. Da kan du kreve utlevering av passordet. Men av nevnte grunner, vil de kanskje heller miste deg som kunde, enn å utlevere passordet. Da kan du kreve pengene tilbake for routeren.

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Hvis routeren er BKK sin eiendom, har du ingenting å klage på. Dem bestemmer dermed over denne. De vil kanskje ikke opplyse om passordet fordi kundene gjør så mye tull og BKK får mye support og arbeid (kostnader) med dette.

Tj, da burde de helt klart opplyse om dette i klartekst, og det er en totalt idiotisk måte og gjøre ting på. Da fikk de heller ta bedre betalt av dem som ville gjøre ting selv eller la de kjøpe egne modemer som de selv måtte stå ansvarlig for.

Lenke til kommentar
Hvis routeren er BKK sin eiendom, har du ingenting å klage på. Dem bestemmer dermed over denne. De vil kanskje ikke opplyse om passordet fordi kundene gjør så mye tull og BKK får mye support og arbeid (kostnader) med dette.

Tj, da burde de helt klart opplyse om dette i klartekst, og det er en totalt idiotisk måte og gjøre ting på. Da fikk de heller ta bedre betalt av dem som ville gjøre ting selv eller la de kjøpe egne modemer som de selv måtte stå ansvarlig for.

Vi har andre "ikke rør" bokser i husene våre :

- ISDN-boks

- Kabel-TV dekoder

- Sikringsskap :dribble:

- Vannmåler :w00t:

- IP-telefon

 

Synst ikke vi kan kreve å kunne "mekke" på disse selv. Hvis BKK har valgt det, må de få lov til det, selv om flesteparten av de andre leverandørene ikke stenger router-mekking for kundene. Alternativet er å bytte leverandør.

 

BKK kan kanskje drive billigere pga dette, og dermed billigere abonnement for kundene.

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Synst ikke vi kan kreve å kunne "mekke" på disse selv. Hvis BKK har valgt det, må de få lov til det, selv om flesteparten av de andre leverandørene ikke stenger router-mekking for kundene. Alternativet er å bytte leverandør.

Da bør de flagge at de primært selger web og e-posttilgang for folk med enkle behov.

Dett er så kundefientlig at det lukter vondt lang veg, og disse boksene du drog frem var ikke noen gode eksempler fordi man behøver vanligvis ikke må gjøre noe med de for og få den tjenesten man betaler for.

Lenke til kommentar

Hei.

Routeren er BKK sin eiendom, det fant jeg ut for noen dager siden da jeg gikk igjennom reglemanget deres.

Da jeg bestillte fra BKK hadde jeg ikke internett tilgang fra før, og dermed ingen mulighet til og lese noe reglemang.

Damen jeg bestillte av nevnte heller ingenting om at jeg forpliktetet meg til og lese over reglene ved bestilling av bredbånd.

Først da routeren kom i posten fikk jeg reglene.

Jeg leste ikke reglene før jeg oppdaget at BKK hadde begrenset tilgangen min til routeren......., dette har aldri hvert noe problem hos noen av de andre jeg har hatt bredbånd hos.

 

Når BKK velger og fjerne flere bruksområder ved og ikke utgi passord, er det vel vesentlig viktig og si fra om det, ettersom det er en avgjørenede faktor for mange, inkludert meg selv ved valg av ADSL levrandør.

 

Og når det kommer til andre bokser som ISDN og vannmåler osv. så har man skrevet under på at man ikke har lov til og gjøre forandringer.

Det har jeg ikke gjort med BKK.

 

For når det kommer til routerpassordet så er ikke det noe jeg tenker på når det er helt normalt hos alle andre BB selskap som leverer ADSL

 

Jeg kan jo alltids resette routeren og sette den opp på nytt, men det er litt arbeid samt det går i mot reglene til BKK.

 

Fikk første regningen fra BKK i går........ ikke fornøyd!!!!!!

Skal snakke med de i morgen, så kan ta og komme tilbake til hva de sier.

 

ADSL regning fra BKK:

-Bredbånd ADSL storm 4måneders forskudd...........? (dette viste jeg ikke om, på sidene står det 549 per måned)

-Linjeleie 238,59.............hva?(er ikke dette med i 549 per måned prisen?)

-Etablering full aksess 649kr (har aldri hørt eller lest om denne ekstra utgiften)

-Etablering gjør det selv løpende avt. 995kr

 

-Samlet sum på 4102.65 (får -0,15kr i øreavrunding ;) )

 

Vet ikke om jeg skal grine eller le.

I avtalen jeg har med BKK som ble tatt opp på bånd over tlf; spurte jeg om det var FRI-Etablering med i prisen, og det svarte hun ja til.

Selv om det på sidene står at ved løpende avtale skal betales 995kr i etablering.

Så ettersom det i min avtale er gratis etablering lurer jeg på hvorfor jeg har fått over 1600kr i etableringsavgift, denne avtalen finnes på bånd ho BKK.

 

Har en kamerat som har gjort akkurat det samme og forventer en regning på 549kr når den dukker opp fra BKK, men den blir helt sikkert en del større.

 

Er møkk lei BKK som levrandør etter litt over en måned.

 

Takk for svar på innlegg.

Lenke til kommentar

Gleder meg til fortsettelsen på denne tråden. Har selv vært BKK kunde... ikke særlig fornøyd, men men. Åpne porter, jeg antar at det er dit du vil, er noe BKK gjør for deg etter en hendvendelse til deres kundesupport. FTP, P2P osv er ikke tillatt i BKK sitt nett. Dette står det vel ganske tydelig i reglene deres. Jeg fikk opplyst at ftp var lovlig pr tlf og bestilte selv en pakke. Det viste seg jo i etterkant at det IKKE var.

 

Jeg fikk tilogmed en purring på routeren som de leverte, etter å ha sagt opp mitt abb. En Dlink 624 tror jeg det var, og den skulle de ha 2000,- for. Dette løste seg dog etter hard bevisføring fra min side, på at routeren var levert tilbake, for temmelig lang tid siden.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

I bunn og grunn er det for og åpne porter, men forventer og få full tilgang til ruter, når jeg har ADSL og betaler for det.

Har lyst og ha muligheten til og kunne åpne porter og annet uten at BKK vet hva.

Godt mulig at jeg sier opp abb. men kommer til og høre med forbrukerrådet, vist dette ikke løser seg på en grei måte i morgen.

 

Hadde faktisk begynnt føye og venne meg til tanken på å kjøpe ny ruter, for og unngå stresset med å bytte levrandør.

Men med denne regningen som kom, ble det litt mye......... har faktisk bare hvert kunde i litt over en måned.

Så BKK som levrandør har begynnt og bli krevende.

Lenke til kommentar

Damen jeg snakket med på fredag, så og var enig i at det var flere feil på regningen.

 

Det står ingen til lite tilgjenngelig informasjon om dette på web-side til BKK:

- Betaling forgår som 3 måneders forskuddbetaling, dette er den eneste løsningen.

- Linjeleie er ikke tatt med i prisen som står oppført på web-siden

- Noe som heter "Etablering full aksess", ikke funnet noe info om, annet enn at det er på regningen.

- At du ikke får tilgang til router, og dermed miste bruks muligheter

- At du må "kjøpe" ekstra router for og ha kontroll på portnene.

 

Så opp i alt med linje leie, ny router og tlf. regning pga. support, Koster ADSL storm mer en 600 kr måneden...........telenor er tom. biligere. HAHA

 

En kamerat av meg har samme linje hos BKK, men han fikk "549" i regning, ingen linjeleie eller annet tull (men unntak av router tullet)!

 

Forskjellsbehandling................????

 

Noen kommentarer til dette?

Lenke til kommentar
Damen jeg bestillte av nevnte heller ingenting om at jeg forpliktetet meg til og lese over reglene ved bestilling av bredbånd.

Først da routeren kom i posten fikk jeg reglene.

Jeg leste ikke reglene før jeg oppdaget at BKK hadde begrenset tilgangen min til routeren.......,  dette har aldri hvert noe problem hos noen av de andre jeg har hatt bredbånd hos.

Når du inngår en avtale med noen er det vel du som er pliktig til å sette deg inn i regelverket. BKK er ikke pliktig å komme å forklare deg hva som er reglene. Holder vel etter norsk lov å sende deg en kopi av regelverket.

 

Angrefristen er vel der også for at du blantannet skal få tid til å lese igjenom regelverket. Er du ikke enig tar du bare å bruker angrefristen.

 

Avidi hadde iallefall før en regel om at man ikke fikk sette opp servere i deres nett. Dette sto kun reglene, dette var ikke noe de informerte om. (Selv om det kan være ganske viktig for mange av kundene.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...