Gå til innhold

HardDiskoppheng med O-ringer


Anbefalte innlegg

Ble det bra lydmessig da tevil?

Dine disker henger jo nå strengt tatt ikke i strikker, men "står på gummiføtter" hvis du skjønner hva jeg mener... Men det demper jo vesentlig mer enn rett i kassa vil jeg tro.

 

Har LianLi med liknende type kassett for disker her, men jeg hadde tenkt å begrense meg til 2 Raptor- disker i den kassetten, slik at de henger fritt, og ta resten i 5,25" brønner. Men som du sier kan det være en utfordring ifht temperatur.

På stue-pc'n min flyttet jeg nylig diskene fra en skumgummi- matte i bunnen av kabinett og opp til 5,25" brønner, og gikk med det fra ca 35 grader til over 60!. Nå er det riktignok i et trangt kabinett, alt vannkjølt og uten annet enn Mist 500W som sirkulasjon, så det var jo å be om trøbbel...

Løsningen ble å henge en vifte på lavt turtall som skaper litt sirkulasjon over minne og diskene. Ikke fryktelig vakkert kanskje, men den maskinen står bortgjemt likevel, og det fungerer veldig bra nå med temperaturer under ca40 grader. Jeg hører ikke viften med deksler på, så

det er ikke rare luftstrømmen som skal til dersom man får den på nogenlunde rett sted :)

post-56388-1182596958_thumb.jpg

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda det er dundrende stille, like stille som når de hang fritt.

 

En tanke er jo at man kan henge hele racket i O-ringer og stripse det fast i "taket" på et slags vis. Kan vel kanskje strekke 2 O-ringen rundt racket og så finne en glup plass til å stripse dem i 4 hjørner. Oppe og nede? Kanskje ikke nødvendig å feste dem i bunnen engang.

 

Da får du de 5 plassene til rådighet, og alle diskene nyter godt av sirkulasjonen rundt

 

Fins det noe vibrasjonsdempede skruer til HD-er, sånn for sikkerhets skyld?

Lenke til kommentar

Ok, det høres jo bra ut tevil :thumbup:

Har også såvidt tenkt litt i samme baner som deg med å henge hele kassetten, syns det virker som en interessant løsning. Jeg for min del flytter ikke mer rundt på kabinettene enn at et oppheng der det henger fritt ville fungere greit. Jeg har da sett for meg å bruke strips rundt selve kassetten, også henge det i Oring eller liknende. Noe resonans vil det vel bli bare fra kassetten også, men vil tro det ikke kommer opp mot slik det er som standard?

 

Dempende skruer kjenner jeg ikke noe til, men jeg vil tro det uansett ikke vil gjøre så mye til eller fra i den kassetten siden diskene likevel er i kontakt med veggene. Egentlig syns jeg det er litt rart at LianLi som jo skal være så bra ikke har en bedre løsning for harddisker. (Feks gummiføtter på kasetten)

Har 2 Raptorer festet på vanlig måte i den kassetten akkurat nå, og det knatterer heftig, minst like mye som i mitt gamle Q-tek til under Kr 400 med psu... :p

 

Men tittet litt nærmere på dette med muligheten for å henge kassetten, og vet ikke om det er helt likt hos deg, men her ser det i alle fall ut som det skal være mulig å henge den rett fra bunnen av 5,25" "avdelingen", og bare såvidt over der den er festet idag. Hvis jeg bruker strips eller liknednde ser det jammen ut som disse O-ringene vi bruker vil være helt passe lange også. Tenker da som påtegnet bilde, der rødt er O-ring, svart strips. :)

 

Er det noen her som har prøvd noe sånt, og har erfaringer å dele?

post-56388-1182688662_thumb.jpg

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg hengt opp hele kassetten i O-ringer i mitt LianLi, og den grusomme knatringen fra Raptorene er vesentlig mye lavere. Jeg tror nok det fortsatt lager mer støy enn løse disker i O-ring, men kan ikke sammenliknes med hvordan dette bråkte med kassen montert fast.

Er bare såvidt hevet fra sine fester, så det er mulig jeg må justere litt etterhvert, eller dersom jeg setter flere disker i 3,5" kassetten, men med kun de to Raptorene fungerer dette utmerket.

post-56388-1183756763_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ser veldig bra ut det der!

Har tenkt å gjøre det samme snart, men vil nok prøve å feste kasetten i bunnen også på et vis. Tror man kan strekke o-ringen på langs av kassetten. To oppe og to nede så stripse de igjen. Da får man vel mer "strekk" i ringene og vil vel dermed også henge strammere. Kan vel være litt skummelt hvis du flytter på kabinettet så dingler den kassetten borti den tanken du har inni der.

Lenke til kommentar
Ser veldig bra ut det der!

Har tenkt å gjøre det samme snart, men vil nok prøve å feste kasetten i bunnen også på et vis. Tror man kan strekke o-ringen på langs av kassetten. To oppe og to nede så stripse de igjen. Da får man vel mer "strekk" i ringene og vil vel dermed også henge strammere. Kan vel være litt skummelt hvis du flytter på kabinettet så dingler den kassetten borti den tanken du har inni der.

9085428[/snapback]

Ja her i gården er fokus på absolutt maksimum "24/7" ytelse, kombinert med lydløshet , så det er ikke spesielt egnet for flytting, eller sjønnhetskonkurranser nei.. :p

 

Med tank og pumpe stående løs, og ekstern trippel radiator, og "dinglende" HD kassett er det ikke akkurat noe LAN oppsett.

Så om du vil ha det litt mer egnet for flytting er det sikkert lurt å feste litt bedre, enten som du sier oppe og nede, eller bare bruke 4 O-ringer er jo også en mulighet.

Når det er sagt kan ikke den kassetten gå noe sted hos meg heller, da det er kun 5mm klaring mellom bunnen og kasetten. Så om det skulle begynne å "dingle ut", vil den ta nedi bunnen omtrent med en gang. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
hva sier man når selgeren spør hva man skal bruke dem til?  :p hva er dem EGENTLIG til?  O-ringene asså....

9164359[/snapback]

 

Da sier man at de skal brukes til å henge opp harddisker i en PC.

9164367[/snapback]

men da ser mannen rart på meg og sier det er ikke det dem skal brukes til ?

Endret av Cryflopp
Lenke til kommentar

For de av dere som måtte tvile på kvaliteten på gummien i disse o-ringene så kan jeg gå god for den, har slike i 110mm satt sammen som jeg bruker til å sette fast rør på takstativet mitt, og de har jeg brukt i over tre år, i all slags vær :thumbup: Og som rørlegger vil jeg påstå at alle 'rørleggersjapper' kan skaffe slike o-ringer, da de er hyllevare hos alle grossistene jeg handler på :)

Endret av clon
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Da har jeg hengt opp hele kassetten i O-ringer i mitt LianLi, og den grusomme knatringen fra Raptorene er vesentlig mye lavere. Jeg tror nok det fortsatt lager mer støy enn løse disker i O-ring, men kan ikke sammenliknes med hvordan dette bråkte med kassen montert fast.

Er bare såvidt hevet fra sine fester, så det er mulig jeg må justere litt etterhvert, eller dersom jeg setter flere disker i 3,5" kassetten, men med kun de to Raptorene fungerer dette utmerket.

9019371[/snapback]

 

 

Prøvde dette jeg nå. Og det funker ikke hos meg! Knatrer som bare rakkern.. Nå må jeg fikse det pånytt. Har man først hadd stille maskin kan man ikke gå andre veien...

 

Har forresten mye mindre plass så racket ble hengende litt skrått og det ser helt jævlig ut...

Lenke til kommentar

Ja da får du jo nesten prøve andre løsninger tevil. Selv har jeg rett og slett gått bort fra Raptor på stille maskiner, de knattrer jo hørbart selv om du holder de i hånden.

 

Men du får du altså så heftig støy bare av rammen, om du feks holder den løst i hånden mens diskene går/jobber?

Er jo som nevnt ikke lydløst her heller, og mer støy enn om de hadde hengt rett i O-ring, men likevel vesentlig mye bedre enn før, og jeg hører med en gang om den kassetten ikke går helt fri av kabinettet.

Lenke til kommentar

Jeg tenker bare litt høyt her..

 

Man får jo sånn 4in3 harddisk kabinett til å ha i 5.25 brønnene med vifte foran.

 

Med denne løsningen så er det vel mest optimalt med 3 stk i like mange brønner for å få hver disk fri fra de 2 andre? Og en hjemmelaget vifteløsning foran.

Som Cryflopp har gjort.

 

Man mister altså en plass, men mindre støy?

Lenke til kommentar

 

Men du får du altså så heftig støy bare av rammen, om du feks holder den løst i hånden mens diskene går/jobber?

Er jo som nevnt ikke lydløst her heller, og mer støy enn om de hadde hengt rett i O-ring, men likevel vesentlig mye bedre enn før, og jeg hører med en gang om den kassetten ikke går helt fri av kabinettet.

9288867[/snapback]

 

 

Prøvde ikke å holde rakcet løst i handa mens diskene var påskrudd.

Det ble rett og slett for trangt til at de klarte henge fritt, og trygt (dvs, jeg ville helst ha de festet med strips og o-ring i bunnen også). Da ble racket hengende skjevt og tok i viften i fronten med et av hjørnene.

 

Uansett ble temperaturene ikke bedre. Bare én grad opp når de "ligger" på oring-puter tett som sild inni racket... Men helt tyst igjen heldigvis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...