Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

HardDiskoppheng med O-ringer

Anbefalte innlegg

Hvilken type seagate-disker er det dere har problemer med? Jeg sliter med mine 7200.7-disker (sata). Har tenkt å gå til innkjøp av en Hitachi cinemastar (eller flere) for lagring. Denne har noe dårligere ytelse enn andre, men den har stille søk og er laget for HTPC-er.

7740384[/snapback]

Nå er det ikke slik at jeg har problemer med disken i noen forstand, men heller det at Seagate har mye mekanisk støy. Skjønner ikke hvorfor dette ikke har vært et tema blant ing til Seagate. De må da ha skjønt at diskene bråker.

Jeg har 1 stk 250GB Seagate Barracuda 7200.8 og 1 stk 320GB Seagate Barracuda 7200.10.

Begge disse er like kjipe på støy. Men ytelsen er på plass. Disse diskene er veldig raske, i allefall den nye 320GB varianten. Og nå står maskina i stua med 2 stk disker som henger i o-ringer (det hjalp meget bra), men de knatrer fortsatt.

Tingen er at jeg må ha o-ringene så slapt som overhodet mulig for at vibrasjonenene fra diskene ikke skal spre seg til kabinettet. Når jeg hadde stramma stripsa, så ble det en merbar støy forrandring.

Neste gang jeg skal ha disker, så blir det vel 2 stk Samsung med færre plater og heller en svær lagringsdisk fra Samsung eller Western Digital. Samsungene kjører jeg da i RAID0, siden de er stillegående.

Men til alle dere som hater støy, og i allefall mekanisk støy fra disker osv; IKKE KJØP SEAGATE!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
baronKanon: Om du ikke vet det fra før støtter de fleste nyere disker forskjellige "akustikk-nivåer", og ofte da to med navn ala "Performance" og "Quiet operation". Performance har best ytelse mens den andre har høyere søketid og lavere ytelse i bytte mot lavere støy. De fleste produsenter av disker har egne programmer du booter hvor du får tilgang til å endre dette på diskene dine, og UBCD har disse programmene for de fleste disker.

7740408[/snapback]

Jasså?? Det er knall! Men å miste ytelse for å få det stille er jo ikke særlig aktuelt. Heller disker som bråker mindre ved maksimal ytelse, enn en stillere men dog med dårligere ytelse.

Kan man boote på USB? Er vel de færreste av oss som har diskettstasjon i disse dager. Er vel snart "ukult" med DVD-brenneren. Men det er en annen post...

Lenke til kommentar

Kan ikke si jeg har noe støy problem med mine Seagate SATA2 disker, men de liggere begge to 11 grader over WD IDE disken på idle (alle disker er 320gb 7200rpm). Dette kan jo være fordi det er snakk om SATA2 i forhold til IDE, har ikke noen andre SATA disker å sammenligne med, men jeg synes det virker litt rart.

IDE disken står over de 2 andre diskene i kabinettet, så skulle jo egentlig tro at denne ble utsatt for en del varmeutvikling fra de 2 SATA diskene.

Tenker jeg skal teste ut noen WD SATA2 disker neste gang jeg skal handle ihvertfall.

Lenke til kommentar

Når det gjelder Seagate diskene mine har jeg de ikke foran meg nå, men er 99% sikker på at det er 7200.7 modell (160GB).

Nå har jeg ikke tatt en direkte sammenlikning, men synes den Hitatchi 250GB disken jeg har i HTPC'en har mye mindre knatrelyder en Seagatene, selv om Hitatchien er skrudd fast i kabinettet, får vel oppgradere HTPC'en med O-ringer snart også.

Lenke til kommentar
baronKanon: Om du ikke vet det fra før støtter de fleste nyere disker forskjellige "akustikk-nivåer", og ofte da to med navn ala "Performance" og "Quiet operation". Performance har best ytelse mens den andre har høyere søketid og lavere ytelse i bytte mot lavere støy. De fleste produsenter av disker har egne programmer du booter hvor du får tilgang til å endre dette på diskene dine, og UBCD har disse programmene for de fleste disker.

7740408[/snapback]

Jeg har lett og lett og lett, og finner ingen slike programmer for seagate. (Seatools har ingen muligheter). Husker bare at min første IBM deskstar-disk hadde noe slikt, men denne disken hviner noe jævlig, så det teller ikke ;)

Lenke til kommentar
Da Seagate begynte med 7200.x-seriene sine, sluttet de å være stillest. Veldig synd. Derfor skal jeg teste en hitachidisk neste gang. Har en raptor i strikker til OS, og til lagring behøves ikke høy ytelse (for meg).

7747822[/snapback]

Til lagringsdisk må Samsung SpinPoint være noe av det beste. Lite støy og varme og veldig bra ytelse på sekvensiell lesing/skriving. Litt dårlige på access tid og typisk systemdisk ytelse riktignok, men til lagring er de perfekte.

Lenke til kommentar
Jeg kom akkurat på at det heter AAM, Automatic Acoustic Management hvor Wikipedia forteller meg:
Seagate hard drives are the most common exception as they do not feature AAM, due to a dispute they had.

Da lærte jeg (vi?) noe i dag også. :shrug:

7747576[/snapback]

Jeg hadde en kompis en gang på videregående, 7-8 år siden, som kalte seg for Johndoe. Og han hadde samme tendens til å finne ut av ting man vanligvis ikke ser etter.

Ja, jeg lærte noe idag. Det er bra! Jeg har også lært i dag at om man har en tre dager gammel baby i huset, så legger man seg før 4 på natta...

Lenke til kommentar
Jeg regner med: ja, nei, nei, og tror en bit tape vil fungere helt flott. Det må nok >100 grader for at tapen skal smelte og O-ringen overfører nok varme like elendig som tapebiten.

7713973[/snapback]

Takk for svar! Jeg må nesten si det selv om det er noen dager siden du svarte meg. Jeg glemte at jeg hadde spurt om noe i dette emnet :)

Lenke til kommentar

Har fått testet o-ring oppheng i nyinnkjøpt mini-kabinett, eller hva det nå enn kalles.

Er veldig fornøyd med resultatet. Jeg testet først med disken skrudd inn der den vanligvis skal være, og den ble vesentlig mer stillegående.

Her er noen bilder:

post-109115-1169583758_thumb.jpg

post-109115-1169583766_thumb.jpg

post-109115-1169583778_thumb.jpg

post-109115-1169583790_thumb.jpg

post-109115-1169583799_thumb.jpg

EDIT:

Metallplatene hardisken henger i er ikke av beste kvalitet så jeg fikk ikke stripset den så hardt fast. Må få fatt i en liten metallstang eller noe jeg kan få brukt til å stive det opp litt.

Endret av SweetMaryJane
Lenke til kommentar
Etter rundt 4mnd med o-ringer har harddisken fått litt misfarging fra o-ringene, antakelig fra varmen.

post-33354-1169678702_thumb.jpg

7793631[/snapback]

Om du leser litt tilbake i posten her, så finner du tilsvarende svar/poster. Det er i allefall ingenting å bry seg om, med mindre du er av typen som har vindu til hdd din :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan noen informere meg litt om temperaturendringer - før og etter oppheng i o-ringer? Slik det er nå, er HDD-en festet på tradisjonelt vis i 3,5-brønnen. Da blir den avkjølt litt pga metallet der. Holder på å lage kabinett, og lurer på hvordan det vil bli nå som jeg har planer om o-ringer ...

Goscinny ;)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jaja, kanskje lenge siden siste post men la gå :)

Prøvde selv dette opphenget etter at jeg er plaget med masse lyder fra diskene mine (begge av typen Maxtor, en IDE på 160gb og en Sata på 300 gb).

Prøvde ikke med O-ringer, men med vanlig strikk (tykkere type), og jeg må si at jeg ble imponert. Meget imponert!

Hører kun knitringen i disken(e) men ingen summing. Temperatur har heller ikke vært noe problem som jeg har merket. Bruker heller ingen vifter foran dem.

Anbefales å prøve!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...