Aldrack Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 Hei! Jeg leiter etter billigste måte å skaffe meg et coolpix 5900 på. Etter litt fram og tilbake så jeg at det var svært billig i usa, man kan faktisk få det til 1500,- Er det noen som har benyttet seg av dette, og eventuelt klart å "lure" seg unna kjedelig pålegg som toll og moms? Hvis dere har noen erfaringer generelt, eller spesielt om denne siden (abesofmaine), tyt i vei Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 Du lurer deg nok ikke unna toll og moms hvis du bestiller fra USA. Og legger du på alle avgifter og frakt, så kommer du ganske nær norsk pris på 2600-3000 kroner. Og kjøper du i utlandet, får du kun ett års garanti, fremfor fem års reklamasjonsrett i Norge, og må selv sende kameraet til USA om det blir noe galt med det innen garantitiden. Samtidig får du ikke norsk bruksanvisning og må kjøpe overganger til laderen. Det er ikke alltid at alt tilbehøret følger med heller, avhengig av hvor du kjøper. Det er mange useriøse forhandlere i USA. Lenke til kommentar
Ib Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Jeg var selv over i USA for et par uker siden, og var innom BH Photo & Video på Manhattan, men selv med 1000.- (25%) spart på et kamera og sannsynligheten for å slippe toll og mva var stor, ville jeg ikke ofre norske garantibestemmelser og reklamasjonsmuligheter. Eneste fordelen da var at jeg kunne kontrollere display og billedbrikke for dårlige (hot & dead) pixler. Det har du ingen garanti mot ved webkjøp hverken i utlandet eller hjemme. Hold deg til seriøse nettbutikker uansett. Sjekk resellerratings.com for feedback fra brukere på deres kjøp. Det eneste du kanskje kan slippe unna mva/toll på er Gift Wrap til annen person, men du kan sikkert allikevel få dette innkrevet mot kortkjøpets "eier" om du ikke har kjente der borte da... ;-) Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Det eneste du kanskje kan slippe unna mva/toll på er Gift Wrap til annen person, men du kan sikkert allikevel få dette innkrevet mot kortkjøpets "eier" om du ikke har kjente der borte da... ;-) Hjelper ikke i det hele tatt, når det er sendt fra et firma. Uansett er grensen for gaver kun på 1000 kroner. Sendes det fra en privatperson, så kan man sende det som gave og til en verdi under 1000 kroner. Men om det blir borte i posten (eller stjålet, som ofte skjer i utlandet) så får du ikke mer enn de under 1000 kronene igjen for det heller. Og om de åpner pakken for kontroll, så finner de jo fort ut at du har fusket på vareverdi, og det kan koste mer enn du sparte i utgangspunktet det også. Lenke til kommentar
Aldrack Skrevet 23. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2005 Tror ikke jeg har levd lenge nok til å være bekymret for alle disse tingene dere nevner Men uansett har dere klart å overtale meg til å kjøpe det hjemme. Spesielt muligheten for at toll, mva ikke kan unndras trekker ned sannsynligheten for utenlandskjøp. Takk for god tilbakemelding! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå