Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan regner man ut snitt for inntak på VGS?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ta alle karakterene dine, legg de sammen, og del summen av karakterene dine på antall karakterer (f.eks er summen 50 på tilsammen 10 karakterer 50/10=5).

Dunno hvordan det er på ungdomskolen, men på videregående, blir eksamenskarakteren regnet med på følgende måte:

Standpunktkarakter+eksamenskarakter (i et fag)=middelverdi som igjen blir regnet med i det totale snittet. Dvs f.eks 4 i standpunkt norsk, og 5 på eksamen=5+4=9/2=4,5

Lenke til kommentar

Som sagt så er det slit det blir regnet ut på videregående, hvordan det er på ungdomskolen er jeg usikker på. Mulig det blir lagt mer vekt på eksamenskarakterene enn på standpunktet. Hva har du søkt på?

Lenke til kommentar

Heh, mulig... Men jeg er fortsatt ikke 100% sikker på hvordan det blir regnet ut på ungdomskolen.

Men jeg vil anta at hvis du fikk 4 i stand, og 6 på eksamen, så trekker jo det selvfølgelig opp. Men har du driti deg ut på eksamen, så kan det trekke ned..

Lenke til kommentar
Det er jo komplett idiotisk!

Da er det jo ikke noe poeng med eksamen!!!

Jeg har søkt musikklinjen på sortland og der må man ha veldig høyt snitt.

det er selfølgelig bra med god karakter på eksamen, grunnet at hvis du har 4 i standpunkt og 2 i eksamen --> 4+2=6 6/2=3

da går du ned en karakter

Lenke til kommentar
Dunno hvordan det er på ungdomskolen, men på videregående, blir eksamenskarakteren regnet med på følgende måte:

Standpunktkarakter+eksamenskarakter (i et fag)=middelverdi som igjen blir regnet med i det totale snittet. Dvs f.eks 4 i standpunkt norsk, og 5 på eksamen=5+4=9/2=4,5

Akkurat det samme på ungdomsskolen.

Lenke til kommentar

Kilde

Hvordan regnes poengsummen ut - søkere med grunnskolevitnemål fra 2000 og senere?

24.02.2004

Du får poeng for karakterer for samtlige 11 obligatoriske fag (ikke valgfag/tilvalgsfag) fra ungdomsskolen. Karakteren i norsk muntlig regnes sammen med karakteren i norsk hovedmål ved at gjennomsnittet av de  karakterene teller ved inntak til grunnkurs. I engelsk legges gjennomsnittet av karakterene i engelsk muntlig og engelsk skriftlig til grunn. De forskjellige karakterene gis følgende poeng: 6=6, 5=5, 4=4, 3=3, 2=2, 1= 1poeng. Dersom det i et fag foreligger flere karakterer (muntlig-skriftlig-standpunkt-eksamen) regnes gjennomsnittet av karakterene i dette faget. Poengsummen for karakterene utregnes ved at poengene for hver av de 11 fagene summeres. Høyeste oppnåelige sum er 66. Søkere som mangler karakter i inntil 2 av de 11 obligatoriske fagene, vil få kompensert dette ved at manglende fag gis poeng tilsvarende gjennomsnittet av øvrige tellende karakterer. Ved manglende karakter i mer enn to fag, får de overskytende fagene 0 (null) poeng.

Var ikke sånn jeg trodde det var, men tydligvis er det slik (med mindre Oslo har spesielle regler).

Lenke til kommentar

man har 11 karakter settende fag. Maksimale poeng = 6*11=66poeng

Her er mine:

Norsk: (skriftelig 3/ muntlig 4)=3,5

Engelsk: 5

Matte 1m (eksamen 4, std.pkt. 4)=4

Naturfag: 3

GYM: 3

El.tek: 5

El.nikk: 5

El.mek: 4

El.byg:6

Kom.s:5

Aut.a:5

Mappevurdering 4

Valgfag: 5

Antall fag: 11(12)

Poeng=48,5

Gj-sn.=4,4

Endret av pc^2004
Lenke til kommentar

Finnes ikke noe som en "8er". Ekstrapoeng (som man får på videregående) er poeng for f.eks realfag (0.5 poeng pr. realfag pr. år, realfag er: matte, fysikk, kjemi, biologi), og fordypningspoeng...

Jeg får tilsammen 4.5 tilleggspoeng. Det er 2,5 realfagspoeng, samt 2 fordypningspoeng. Har ikke regnet snittet, men la oss si at snittet på karakterene mine er 3,6. Da gir det 36 poeng. Så legger jeg til tilleggspoengene mine.

36

+4.5

=40.5 poeng

Den siste summen der, er den poengsummen jeg søker på høyskole med.

Edit: Jeg ser at det er forskjell på ungdomskole og videregående. Ungdomskole bare legger sammen alle karakterene og regner ikke gjennomsnitt av alle sammen. På vgs regner man gjennomsnitt av alle karakterene, og gjør så snittet om til poeng.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Orker noen å gjøre matten for meg?

Kristendoms, religions og livssynskunnskap: 5

Norsk hovedmål, skriftlig: 5

Norsk sidemål, skriftlig 4

Norsk muntlig 4

Matematikk 4

Engelsk, skriftlig 6

Engelsk muntlig 5

Samfunnsfag 5

Natur og miljøfag 5

Kunst og håndverk 4

Musikk 5

Heimkunnskap 4

Kroppsøving 4

Eksamenskarakterer:

Samfunnskunnskap muntlig 6

Engelsk skriftlig 6

Orden:NG oppførsel:G

Også har jeg fått 8 ekstra søkerpoeng fra musikk,dans og drama skolen jeg søkte på.

Hva blir mitt snitt på da? :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...