Gå til innhold

RAID - Kan jeg ha 2 partisjoner?


Anbefalte innlegg

Jeg har 2 stk Raptor 36Gb som jeg skal ha i RAID 1.

Tenkte å dele opp diskene slik at det blir 2 partisjoner, en som jeg installerer OS på, og den andre til programvare.

 

Men har lite (ingen) peiling på RAID, så jeg vet ikke om det går i det hele tatt?

Vet sånn noenlunde hvordan jeg skal få satt diskene opp til RAID, det er det hele.

 

Om det går, er det å anbefale en slik oppdeling? Eller bør jeg holde meg til 1 partisjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For operativsystemet vil de to diskene se ut som èn logisk disk. Windows vil med andre ord tro du har èn veldig rask disk bare, og denne kan du gjøre som du vil med.

 

Når det gjelder partisjonering er det mange meninger ute og går. Ytelsesmessig tjener du ingenting på å partisjonere. Sikkerhetsmessig kan det være greit, så lenge du sørger for å holde brukerdata på partisjon to. På den måten kan operativsystemet gå bananas uten at du mister filer i en formatering. Mange liker oversikten de får med ulike partisjoner, men minuset er at man kan risikere en full partisjon mens andre har masse ledig.

Lenke til kommentar
Det du oppnår med Raid 1 er:

-Totalt 36GB med plass

-Samme ytelse som en Raptor

-All data ligger også på den andre Raptoren så du er trygg hvis en ryker..

Ikke helt riktig ZanZel, reads blir raskere med RAID-1 siden man kan dele en read opp i to slik at forskjellige deler blir lest av begge diskene samtidig. For RAID10 må man ha fire disker forresten, tviler på at noen ser nytten i det i forhold til støy og pris :)

 

Jallamamba: Antok du ville ha RAID-0 siden du snakket om to partisjoner, med RAID-1 vil du kun få 36GB :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bare husk dette, hvis du har raid 0 og systemet kræsjer mister du alt som du hadde lagret på diskene :( , raid 0 har ingen sikkerhet. da bør du ha en harddisk hvor du lagrer alt viktig data. som sakt du mister dokumentene og alt saved games, jeg anbefaler ikke raid 0 :no:

jeg bruker raptor 74gb som system disk og har delt den og har spillene på den ande partisjon :D . jeg syns du skal innstallere windows på den andre 36gb og spillene på den andre 36gb, da mister du ikke data hvis noenting går galt :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...