Gå til innhold

Cd-rom stasjon

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har nettopp installert Win98se på en maskin. Etter installasjonen tok jeg den med til jobben der jeg har oppdatert windows med windows update.

Problemet er bare at når jeg endelig skulle bruke en cd i maskinen igjen, så oppdaget jeg at windows ikke har funnet cd-rom'en. Altså at den ikke står verken i utforsker (som et ikon) eller i enhetsbehandling. Hvis jeg derimot starter opp i sikkerhetsmodus, så funker den fint.

Har søkt mye på google uten å finne noe løsning som funker.

Dette har jeg forsøkt:

- Fjerne cd-rom + harddisk i enhetsbehandling i sikkerhetsmodus for så å restarte og legge de til igjen.

- Starte opp med oppstartsdiskett, og velge at den skal starte med cd-rom, for så å restarte

Pc-en ser slik ut:

MSI K7T266 Pro2

256MB DDR-Ram

AMD XP1600

Pioneer DVD-ROM 16X

...og for de som foreslår å bytte til Windows XP, så går ikke det ettersom det skal brukes et spesielt forstørrelsesprogram for synshemmede på pc-en som bare fungerer i Win9x...

Takker for svar!

[ Denne Melding var redigert av: telifia på 2002-07-24 10:16 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk i biosen om den er påkoblet der.

Hadde samme problemet bare at det gjalt usb. Forsøkte alt og skulle til å formatere hele maskinen da jeg fann på å sjekke bios for usb enabled.

Om du går på ide detection (der bios søker etter harddisker osv.) Så kan du se om cd-rom kommer frem.

Om ikke så må du sjekke kabler, om den står master/slave riktig.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-24 12:07, Stonescream skrev:

Sjekk i biosen om den er påkoblet der.

[...]

Om ikke så må du sjekke kabler, om den står master/slave riktig.

Har sjekket BIOS, og den kom frem der ja. Som sagt så fungerer det i sikkerhetsmodus, så kontakten er det heller ikke.

...Kan forresten nevne at jeg kjørte WinXP på den før, og der fungerte også alt fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...