JaRu Skrevet 24. juli 2002 Del Skrevet 24. juli 2002 Har gått til anskaffelse av en IBM ThinkPad. Her forleden tenkte jeg at jeg skulle teste utkontakten for video med SVHS kabel på TV'en i stua men fikk ikke noe bilde. Hva skyldes dette? Må jeg ha en annen type kabel, kan det være TV'en som er problemet (har SVHS inngang) eller er kontakten på laptopen ikke beregnet på dette? mvh Jan Rune Lenke til kommentar
Nismo Skrevet 24. juli 2002 Del Skrevet 24. juli 2002 Det er nok TV'en din som ikke er innstillt på SVHS-signal. Dette er tatt opp hundrevis av ganger i forumet. Lenke til kommentar
lerun Skrevet 24. juli 2002 Del Skrevet 24. juli 2002 Hvis det hadde bare vært det ville han fått svart/hvitt bilde på tv'n. S-video signal blir svart/hvitt hvis tv'n tolker signalet som rgb. Så det skulle i alle fall sett noe, hva har du scart eller rgb kabel? Lerun Lenke til kommentar
JaRu Skrevet 24. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2002 Quote: Den 2002-07-24 10:00, Nismo skrev:Dette er tatt opp hundrevis av ganger i forumet. Beklager, men jeg er vel det en kaller "fersk" her i forumet Quote: Den 2002-07-24 10:14, lerun skrev:hva har du scart eller rgb kabel? Jeg har prøvd meg med en kabel (SVHS) jeg fikk med mitt digitale JVC videokamera. Jan Rune Lenke til kommentar
nibbana Skrevet 24. juli 2002 Del Skrevet 24. juli 2002 har R30 selv. Sjekk følgende for å få tv-ut til å fungere: 1.Koble svhs ledningen til tven, og sett tv til å vise den inngangen du har valgt, dvs en tv kan ha flere innganger(eks: aux 1 aux2 osv..), her må du prøve deg fram for å sjekke hvilken inngang svhs-porten på tven din representerer. Velg eventuelt at denne inngangen skal støtte svhs på tven (ellers får du rar farge / svart og hvit) 2.Kjør kun win98 eller win2000. Har hatt problem med tv-utgang i windows xp. Bør bruke win98, bedre driverstøtte her. 3.Gå til display properties, settings, og advanced. 4.Klikk på "display device" og velg lcd/tv og tv. Velg også PAL her. Hvis du ikke ser "display device" her, kan det bety at du trenger å installere den nyeste driver fra IBM. Drivere kan lastes ned hos IBM(www.ibm.com). 5.Trykk på apply og du bør da få vist på tv-skjermen. Jeg anbefaler at du setter ned oppløsning til TP R30 til 800x600 før du følger stegene over. Lykke til! Nibbana Lenke til kommentar
lerun Skrevet 24. juli 2002 Del Skrevet 24. juli 2002 Hvis pluggen ut av skjermkortet er en s-video plugg, skal dette gå. Hvis TV'n har inngang for s-video og du har stilt inn at signalet (altså i menyen på tv'n er som regel valgmuligheter for de forskjellige AV- inntagene, rgb eller s-video) skal være s-video, skal dette ikke skape noe problem. Da kan problemet ligge i at du ikke har valgt riktig innstilling for skjermkortet (hvis du har nVida type kort) skal det ikke være værre enn å gå inn under skjerminnstillinger og inn på avansert meny for skjermkortet. Under nView skal man velge klone, den nye skjermen som skal komme opp da velger man som TV ikke analog kilde. Velger PAl(norge) og signal type enten automatisk eller s-video. Den nye skjermen skal kunne velges tilbake i den vanlige menyen (menyen som kommer opp etter man har trykket avansert knappen i skjerminnstillinger). Er da bare å velge den nye skjermen og finne den menyen som styrer type og velg TV. Håper dette hjelper Lerun Lenke til kommentar
JaRu Skrevet 24. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2002 Takk for alle tipsene! Skal prøve meg i kveld, så får vi se hvordan det går. mvh Jan Rune Lenke til kommentar
JaRu Skrevet 25. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2002 Gikk meget bra, men måtte sette ned oppløsning til 640x480 (tror egentlig at dette også er litt i meste laget da noe av skjermbildet forsvinner på TV skjermen). Takk for hjelpen! mvh Jan Rune Lenke til kommentar
lerun Skrevet 25. juli 2002 Del Skrevet 25. juli 2002 Hei, TV har ikke mer oppløsning en PAL standarden, den er på 512x582 slik at opplsøning over dette kan ikke vises. Lerun Lenke til kommentar
nibbana Skrevet 25. juli 2002 Del Skrevet 25. juli 2002 Hei igjen. Du skal kunne få 800x600 på tv-skjermen. Jeg tror begrensning til oppløsning på tv ligger i selve tv-ut modulen i skjermkortet. Med det skjermkortet som ligger i R30(antageligvis trident cyberblade ia1) så skal du få 800x600, jeg har fått til hos meg! En annen måte å få dette til er å bruke det medfølgende programmet:"Thinkpad utility wizard". Nyere versjon av dette programmet kan du laste ned fra IBM. Det programmet gjør er at det viser deg steg for steg hvordan du bruker R30 med hensyn til presentasjon via projektør eller tv. Her får du teste forskjellige konfigurasjoner som skjermkortet tilbyr, dvs hvilke oppløsninger som kan vises på tv-en, skjermkonfigurasjoner og liknende. Dette programmet er veldig kjekt å bruke til projektør presentasjon, har nemlig brukt det i skolesammenheng. Lykke til! Nibbana Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå