Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådlaust nettverk mellom hus og fjøs

Anbefalte innlegg

Skal setja opp eit trådlaust nettverk mellom huset og fjøset. Målet med dette er både å få breiband på kontoret i fjøset, samt å få tilgang til informasjonen på datasystemet (altså setja opp eit nettverk mellom desse to maskinane).

Frå før har me ein eldre breibandsrouter (Unex) inne som fungerer ok. Avstanden mellom der som routeren står og pcen i fjøset er ca 50 m + ein heil del veggar.

Det eg lurer på er:

1. Treng eg ny router eller treng eg bare eit aksesspunkt?

2. Treng eg antenne til routeren og/eller til pcen i fjøset. Evt directional eller rundstrålande?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du ikke brannalarm i fjøset? og sentralen i huset ditt?

De fleste brannalarmene som blir satt opp på gårder forbindes med 5-pars kabler... hvis du har 2 par ledig i kabelen mellom boligen din og fjøset så har du nok til en 10mbit linje der... uten noen særlige investeringer!

Lenke til kommentar
Har du ikke brannalarm i fjøset? og sentralen i huset ditt?

De fleste brannalarmene som blir satt opp på gårder forbindes med 5-pars kabler... hvis du har 2 par ledig i kabelen mellom boligen din og fjøset så har du nok til en 10mbit linje der... uten noen særlige investeringer!

:nei:

Vanlig parkabel kan ikke brukes til ethernet, han må ha CAT5 eller bedre.

Mulig det vil gå an å få en forbindelse, men med flere strekk telefonkabel via fordelere og skjøtt med Scotchlock vil hastigheten i så fall bli så lousy at den ikke er brukbar til deling av disker etc.

Gå for trådløst: Plasser en WRT54G med en rettet antenne i hver ende og sett opp LAN WDS mellom dem. Rock Solid.

Lenke til kommentar

Gå for trådløst: Plasser en WRT54G med en rettet antenne i hver ende og sett opp LAN WDS mellom dem. Rock Solid.

Hvorfor ikke bare bruke to stk WRT54G et i huset og et i fjøset.

Må da selvsagt bytte ut firmwarene på WRT54G til Sveasoft sin eller lignende.

Bruker det hos noen kunder selv uten problemer.

Da slipper du eksterne antenner.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare bruke to stk WRT54G et i huset og et i fjøset.

Må da selvsagt bytte ut firmwarene på WRT54G til Sveasoft sin eller lignende.

Bruker det hos noen kunder selv uten problemer.

Da slipper du eksterne antenner.

Det er jo akkurat det jeg foreslår!

Hvorvidt man trenger ekstern antenne eller ikke avhenger av avstanden og hvilke hindringer som finnes i mellom.

Har du problemer med signalet pga vegger e.l. er det mye bedre å konsentrere strålingen i den retningen den trengs istedet for å sløse den bort i alle retninger med de originale rubberduck-antennene.

Lenke til kommentar

Går det an å bruka eit trådlaust nettverkskort å setja dei to pcane opp mot kvarandre direkte utan trådlaust aksesspunkt, evt m retta antenne i kvar ende? Vil ein då kunna kobla seg til internett via den eine pcen og samstundes dela filer via nettverket?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...