Marius Horten Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 Jeg har tidligere kjørt S-ATA Raid 0 (da med VIA chip). Men så tok hovedkortet kvelden, og jeg kjøpte et nytt hovedkort med Marvell 88SR3020 chip er det noen sjans for å redde dataene på raid partisjoen? Er liksom litt kjedelig å miste nesten 1TB med data på grunn av et defekt hovedkort. finnes det noen recovery programmer jeg kan bruke hvis ikke det går å gjennopprete raid systemet? Lenke til kommentar
Marius Horten Skrevet 22. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2005 Ingen som har noen forslag? begynner å haste litt... kunne jo puttet de inn i en maskin med samme s-ata kontrolleren som den gamle maskinen min, men kjenner ingen som har det... Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 Skal ikke RAID settet fungere like fint fordet? Anbefaler deg at du går over til software-RAID for å slippe å være avhenig av slikt fremover.. Lenke til kommentar
Marius Horten Skrevet 22. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2005 Du tror det går ann å boote opp på disketten og bare gjennoprette systemet? Trodde ikke det gikk når jeg hadde en annen kontroller.. blir nok ikke noe mer raid på meg med en gang nei. Hver gang jeg har satt opp et raid system har et eller annet skjedd så det er gått til Hel**** Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 Vel, RAID 0 har ikke feil-toleranse en gang, velger du valgt f.eks RAID 5 (med software raid f.eks), så kan fint miste en disk (eller flere) uten at du mister alt innholdet. http://www.acnc.com/raid.html Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 Ueland: Med Raid5 kam man miste en disk uten å miste data, men ikke flere disker. bussemannen: Jeg tror det skal gå an å gjenopprette dataene. Det skal være en relativt enkel operasjon, men det krever at du har en plass å lagre de dataene du skal redde. Dvs. du trenger 1TB ledig diskplass en eller annen plass. Måten man gjør det på er å koble alle diskene til systemet, starte opp et OS, og bruke spesiell programvare fra produsenten av den gamle Raid-kontrolleren for å kopiere ut innholdet til den ledige TerraByten. Hele prosessen vil sikkert ta noen timer. PS. Programvaren må sikkert konfigureres riktig for å få ut dataene, f.eks riktig stripestørrelse, antall disker, rekkefølge, osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå