Heisenberg88 Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 Hallo! Klanen min skal spleise på server, og siden vi er fra forskjellige land skal vi sette opp en konto som alle betaler litt til. 1. Må man være 18år for å lage en konto? 2. Går det ann å gå til banken og si :"her er 200kr, sett dem inn på denne kontoen: 123.3123.21.3.213? 3. Må man i så fall være 18år? Lenke til kommentar
Vain Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 Hallo! Klanen min skal spleise på server, og siden vi er fra forskjellige land skal vi sette opp en konto som alle betaler litt til. 1. Må man være 18år for å lage en konto? 2. Går det ann å gå til banken og si :"her er 200kr, sett dem inn på denne kontoen: 123.3123.21.3.213? 3. Må man i så fall være 18år? 1. Du kan lage en konto selv om du ikke er 18. Er du under 18 blir det kanskje litt begrensninger på kreditt og sånn. Kan sikkert ha så mange kontoer du vil. Men en av dere må stå som eier. 2. Ja 3. Nei. Må ikke være 18 for å sette inn penger på en konto Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 (endret) 1) Tror hvertfall du må ha en myndig persons tillatelse. Altså, en forelder må stå som disponent. 2) Ja. 3) Du må ikke være 18 for å sette penger i banken, nei. Men du må gjerne betale gebyr for det (hvis det ikke er din konto da). EDIT: Så at Vain hadde et annet svar en meg på nr. 1. Hør heller på han enn på meg. Endret 22. juni 2005 av sluffy Lenke til kommentar
Geir Willy Haugen Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 Vær oppmerksom på at det sikkert koster endel å overføre penger til en bank i utlandet. Så siden dere er fra forskjellige land blir det fort noen kroner i gebyrer. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 Forelder må ikke stå som disponent sluffy. Men forelder eller verge da, må skrive under på at du opprettet konto. Det ornder seg! Lenke til kommentar
Heisenberg88 Skrevet 22. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2005 Men hvis en tysker oppretter en konto. Og jeg stikker Til DNBNOR med en 500-lapp, må jeg ha underskrift av foreldre da? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 (endret) Ikke for å sette inn, men for å opprette konto. En tysker kan opprette konto, men da må han ha D-nummer. Eller normalt personnummer selvsagt. Endret 22. juni 2005 av JoachimR Lenke til kommentar
Heisenberg88 Skrevet 22. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2005 Så kommer mitt siste spørsmål: (Virker kanskje dum) You have choosen to pay via (International) Bank transfer. Please send EUR 18.98 by bank transfer to: Company details XtremeGameServers Katendrechtse lagedijk 339A 3083GG Rotterdam Netherlands Chamber of commerce 24360295 Bank details Bank name Postbank Account number 4531399 IBAN number nl80pstb000 BIC number pstbnl21 In benefit of XtremeGameServers Hvis jeg nå skal betale 19euro til dette. Da kan jeg skive ut dette (tar med det selfølgelig), ta med 200kr. SÅ gir jeg dem Detaljene så er alt i orden? ¨ (Hørtes for lett ut) Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 Du trenger ikke opprette en konto for bank transfer, men det blir billigere om du gjør det... Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 Tja, jeg burde vel egentlig kunne dette, ettersom jeg jobber litt med det. Det ser ut som du har den informasjonen du trenger. Problemet du kan møte er at man må en konto å overføre fra for å overføre penger til en konto i utlandet. Du kan ikke møte opp i banken med en tohundrelapp og be dem overføre pengene uten å ha en konto i banken, hvertfall er det slik der jeg jobber. Du må ha en konto i banken, sette inn penger på kontoen og deretter overføre penger fra den kontoen til kontoen i utlandet. Du har IBAN-nummer og det andre greiene du trenger, men du trenger en konto å sette pengene inn på. Man må ha med sin verge om man ønsker opprette en konto, faktisk begge foreldrene. Om noen i klanen deres er over 18 kan han/hun opprette en konto (evt en driftskonto), og få et par andre til å stå som disponenter av kontoen. Så for å ta spm dine systematisk. 1: Ja. (dog med forbehold) 2: I Norge, i det store og hele, ja, men merk at for kontoer som ikke er dine egne må dette "egentlig" gå som en betaling over giro, og det er det stort sett gebyr på. 3: Ikke for å sette inn penger eller betale giro. Lenke til kommentar
Heisenberg88 Skrevet 22. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2005 Man må ha med sin verge om man ønsker opprette en konto, 2: I Norge, i det store og hele, ja, men merk at for kontoer som ikke er dine egne må dette "egentlig" gå som en betaling over giro, og det er det stort sett gebyr på. Så enda en gang, man trenger ikke foreldrene for å sende penger il en konto i Nederland? Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 Man må ha med sin verge om man ønsker opprette en konto, 2: I Norge, i det store og hele, ja, men merk at for kontoer som ikke er dine egne må dette "egentlig" gå som en betaling over giro, og det er det stort sett gebyr på. Så enda en gang, man trenger ikke foreldrene for å sende penger il en konto i Nederland? Du trenger en bankkonto du disponerer. Har du det tror jeg det skal gå bra. Merk: IBAN-nr består av det som de har oppgitt som IBAN + det de har oppgitt som "Account number", dvs: NL80 PSTB 0004 3313 99 BIC-nr er nummeret til banken og det burde du også oppgi. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 Nei, nei, nei. For å sende penger til utlandet, trenger man aldeles ingen konto. Ikke for noen andre betalinger heller, for den saks skyld. Poenget er at det er banken som gjør overføringen -- som "legger ut" -- og om de får penger fra deg, eller om de går gjennom en konto, er knekkende likegyldig. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 Nei, nei, nei. For å sende penger til utlandet, trenger man aldeles ingen konto. Ikke for noen andre betalinger heller, for den saks skyld. Poenget er at det er banken som gjør overføringen -- som "legger ut" -- og om de får penger fra deg, eller om de går gjennom en konto, er knekkende likegyldig. Det jeg også mente... Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 Nei, nei, nei. For å sende penger til utlandet, trenger man aldeles ingen konto. Ikke for noen andre betalinger heller, for den saks skyld. Poenget er at det er banken som gjør overføringen -- som "legger ut" -- og om de får penger fra deg, eller om de går gjennom en konto, er knekkende likegyldig. Jo, det gjør man (utenlandsbetalinger). Det eneste andre alternativet er å skrive ut en utenlandssjekk, noe som er dyrere, tar lengre tid og mindre sikkert (en må selv sende sjekken til mottaker. Dette har bl.a. med valutaregisterloven å gjøre. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 Det skal holde for banken å notere ned hvem det er som overfører... Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 Det er ingen banker som tilbyr det. Forskriftene krever også at kontonummer oppgis. http://www.lovdata.no/for/sf/fd/td-20041206-1573-0.html#9 Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 Greit, jeg gir meg... Men finnes det et menneske i Norge uten bankkonto? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå