FredrikFredrik Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Kanskje dere kan bygge et lyddempet kammer for lydmålinger og putte PSU'en inn i under testinga? Det skal ikke mer til enn en boks i finerplater stappet med lydisolasjon og en lydfelle der lufta går inn og ut Skrue kan sikkert vannkjøle saken Eller man kan bruke skjøteledninger på molex-kontaktene fra psu til testbenken, slik at man får plassert dem adskilt. Støy er jo for de fleste viktigere enn ekstrem ytelse. Men dere kan jo alltids jumpstarte psu, og se på støyen under idle. Lenke til kommentar
brannslange Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Viftene reguleres ofte etter effektforbruket så det hadde vært fint om dere kunne målt støynivået under testinga i testbenken. Kanskje dere kan bygge et lyddempet kammer for lydmålinger og putte PSU'en inn i under testinga? Det skal ikke mer til enn en boks i finerplater stappet med lydisolasjon og en lydfelle der lufta går inn og ut. Håper dere også kan bruke mikrofon og ta opp et lite lydklipp for da får man et bedre inntrykk av lyden. (fordeling av frekvenser osv) Å bare putte strømforskyningen inn i en slik boks tror jeg ikke vil gi de beste resultatene. Enkelte vifter er avhengig av mottrykk for å fungere optimalt (altså en vifte i kabinettet som suger luft inn), mens enkelte greier seg bedre uten. Dessuten beveger luften seg anerledes inne i et PC-kabinett enn den gjør inni en slik test-boks. En bedre løsning ville være å puttet en stillegående referanse-PC med f.eks vifteløs strømforskyning inn i en slik test-boks og måle nye strømforskyningen opp mot denne. Dette vil gi mer reelle resultater. Det absollutte støynivået er kanskje ikke så interessant i en slik test, men heller differansen opp mot referanse-PCen. Uansett hvordan noe slikt skulle løses er en skikkelig gjennomtenkt testing av støynivået på PC-komponenter er veldig velkomment! Lenke til kommentar
Erik J. Nilsen Skrevet 23. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2005 Vi har tenkt på mange mulige løsninger, men vi har ikke kommet fram til en god nok løsning enda. Vi skal derimot undersøke litt videre, samtidig som vi skal forhøre oss med et par produsenter hvordan de tester dem Lenke til kommentar
jhbamse Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Etterlengtet har den vært, men nå er den endelig på plass, Overklokking.no's nye testbenk for strømforsyninger. <a href="http://overklokking.no/art.php?artikkelid=16809">Les artikkelen her Gratulerer!! Har lenge savnet seriøse tester av strømforsyninger, ikke bare her på HW.no men også ellers på nettet. Et tips: heng på et osilloscop mens dere tester så får dere også sett om der er rippel/støy på spenningene under hard belastning. Rippel og støy kan gjøre maskinen ustabil selv om den målte spenningen ser ok ut, dette gjelder spesielt på overklokkede systemer som allerede er på grensen til ustabilitet. Lenke til kommentar
Erik J. Nilsen Skrevet 23. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2005 I know Problemet er derimot å få tak i et som har en fornuftig pris! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Viftene reguleres ofte etter effektforbruket så det hadde vært fint om dere kunne målt støynivået under testinga i testbenken. Kanskje dere kan bygge et lyddempet kammer for lydmålinger og putte PSU'en inn i under testinga? Det skal ikke mer til enn en boks i finerplater stappet med lydisolasjon og en lydfelle der lufta går inn og ut. Håper dere også kan bruke mikrofon og ta opp et lite lydklipp for da får man et bedre inntrykk av lyden. (fordeling av frekvenser osv) Å bare putte strømforskyningen inn i en slik boks tror jeg ikke vil gi de beste resultatene. Enkelte vifter er avhengig av mottrykk for å fungere optimalt (altså en vifte i kabinettet som suger luft inn), mens enkelte greier seg bedre uten. Dessuten beveger luften seg anerledes inne i et PC-kabinett enn den gjør inni en slik test-boks. En bedre løsning ville være å puttet en stillegående referanse-PC med f.eks vifteløs strømforskyning inn i en slik test-boks og måle nye strømforskyningen opp mot denne. Dette vil gi mer reelle resultater. Det absollutte støynivået er kanskje ikke så interessant i en slik test, men heller differansen opp mot referanse-PCen. Uansett hvordan noe slikt skulle løses er en skikkelig gjennomtenkt testing av støynivået på PC-komponenter er veldig velkomment! Det å teste den i en referanse-PC vil ikke gi et godt bilde da støynivået vil variere med belastningen. Det vil også gi et falsk bilde av lyden da vibrasjoner vil forplante seg ulikt i forskjellige kabinetter. (Plater fungerer som høytalermembraner og vifta som en høytalerspole) For å teste støynivået bra trenger man en kraftig lyddempet boks som man kan ha PSU'en i når man tester med det støyende utstyret. Det med mottrykk har jeg ikke så mye tro på da PSUen selv skal ha/bør ha kraftig nok vifte til å kvitte seg med varmen den produserer + varmen som utvikles i kabinettet. En vifte i innsuget til den lyddempede boksen vil nok gi "mottrykk" (eller medtrykk som jeg ville kallt det) men vifta vil nok kunne forstyrre resultatene på de mest stillegående PSUene. Det at lufta beveger seg annerledes i et kabinett tviler jeg sterkt på skal ha noe å si på målingene, hverken på støymålingen eller de elektriske målingene. Men en usikkerhetsfaktor man ikke klarer å gjenskape i testbenken er det at komponentene inni PCen utvikler mye varme som gjør at PSUen må kjøle seg selv med oppvarmet luft. I testbenken vil PSUen få servert romtemperert luft hele tiden, i stedet for å utfordres av varm luft. Hvis PSUen blir for varm innvendig, f.eks på grunn av for svak vifte, så vil dette kunne gi ustabiliteter. Dette får man ikke gjenskapt i testbenken. Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Et tips: heng på et osilloscop mens dere tester så får dere også sett om der er rippel/støy på spenningene under hard belastning. Rippel og støy kan gjøre maskinen ustabil selv om den målte spenningen ser ok ut, dette gjelder spesielt på overklokkede systemer som allerede er på grensen til ustabilitet. Der er du inne på noe vesentlig... Det er ikke for ingenting at noen leverer skjermede kabler. Om en kurs har fx. 3 eller 7 amp. tilovers er helt uvesentlig. Det ergrer meg grusomt at min Fortran har 11,8 V på 12volten og at dette er innenfor. Som kjennt er 12V -"dingser" konstruert for 12V og oppover. Fortaksom som jeg er , ville jeg kunne sette inn et 12V batteri for å jevne ut spenningen ved fx.12,5V. Lenke til kommentar
Cho-san Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 kan dokke ikkje kjøre ein test på pcu er mellom 500 og 600 w ??? hadde vore veldig nyttig for meg Lenke til kommentar
toreae Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Har dere mulighet for å variere lasten med en frekvens? Dårlig uttrykk, men kan dere varier lasten mellom f.eks. mellom 70-90% av maks ved forskjellige frekvenser? Og bruke et skop for å se rippelspenningen. Dette for å simulere forbruket til komponentene i en pc. Et kjipt psu kan holde spekk rent likestrømsmessig, men falle utenfor vist lasten blir varabel. Lenke til kommentar
jhbamse Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 I know Problemet er derimot å få tak i et som har en fornuftig pris! Prøv å få tak i et brukt. Spør på skoler og elektronikkverksteder det finnes sikkert noen som har en "førkrigsmodell" som dere kan få billig. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Den eneste kommentaren jeg ønsker å komme med er at med en slik testbench så burde jo testene også publiseres på engelsk noe som hadde sikkert gitt OK langt flere besøk. Ønskelista mi i alle fall : NorthQ4001 Bzerk 500W Mist500W Et par av de passive løsningene. Et par av de vannkjølte psuene. Når det gjelder lydnivået så sørg for å ha samme bakgrunnsstøy i rommet og mål fra for eksempel sitteplassen til en vanlig data entusiast. Viktig å påpeke den subjektive opplevelsen også (høyfrekvente lyder etc). Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Kan dere teste Tagan 480W please? Ja! Det hadde vært nice å se hvordan Tagan 480 gjør det.. Har en sånn stående å gå her Har ingen 480W på tapeten, men en 580W burde la seg gjøre Edit: Elan Vital PSU-en er visst på vei. Usikker på når jeg har den i hus. Elan`en skal vist ha en helt sinnsykt bra virkningsgrad + at den skrur viften helt av når den ligger på 250 eller mindre i belastning Lenke til kommentar
StigK Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 I know Problemet er derimot å få tak i et som har en fornuftig pris! Prøv å få tak i et brukt. Spør på skoler og elektronikkverksteder det finnes sikkert noen som har en "førkrigsmodell" som dere kan få billig. Et gammelt oscilloscope koster nesten ingenting. Det er bare å ta et raskt søk på ebay Jeg tror nok likevel det beste hadde vært å skaffet seg et digitalt ett, det blir lett mye unøyaktighet med de gamle typene. Jeg vet ikke hvilket utstyr xbitlabs.com sitter på, men de har ihvertfall svært gode og utfyllende tester. Her viser de rippel på 12V og 5V railen ved full load på modstream 520W. Lenke til kommentar
Erik J. Nilsen Skrevet 24. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2005 PS. Tester dere også antall watt på 230V-siden også? Så man kan få oversikt over virkningsgraden og varmeutviklingen i selve strømforsyninga. Utstyret står på invisteringslisten. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Det er spørs hvor høy tidsoppløsning dere vil ha på ocilloscopet, men det går faktisk an å lage det på en svært billig måte ved å bruke et lydkort + ocilloskop-programvare for å lage et "PC-ocilloskop". Jeg lagde selv et slik for et par år siden, og det ga meg mer enn bra nok oppløsning både langs tidsaksen og langs verdiaksen. (Jeg trengtre riktignok ikke live anlyser til mine forsøk så jeg tok ganske enkelt opp "lyden" og kikket på signalet etterpå). Lydinngangen er stereo så dere får to kanaler. De litt høye spenningene til å være lydinnganger takler dere ved å bruke en enkel spenningsdeler (to motstander). En litt dyrere løsning er å kjøpe et raskt input-kort + programvare til noen få tusenlapper. Lenke til kommentar
StigK Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Ja det hørtes lurt ut. Man trenger jo ikke fantastisk høy tidsoppløsning på slike tester, og et dyrt digitalt oscilloscope vil være overkill da. Ettersom de klarer opp mot 1GHz sampling. Det bildet jeg postet har en tidsakse med 100kHz intervaller. Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Forsåvidt det gelder lyd så har de fleste lydredigerings-program desse mulighetene. Man må "bare" finne en standard. Lenke til kommentar
MagE Skrevet 25. juni 2005 Del Skrevet 25. juni 2005 (endret) Fin fint tiltak dere Ville likt en test av min (svært billige) Aspire 520W. Etter planen skal jeg bruke den til et peltier og vil da vite om den duger. Dere kan låne min Endret 25. juni 2005 av MagE Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå