Gå til innhold

Filserver til hjemebruk, tips til CPU?

Fl0bB

Anbefalte innlegg

Til høsten skal jeg flytte hjemmefra og begynne på skole, og kommer da trolig til å få en del mindre boareal enn huset hjemme hos mamma og pappa :p Jeg kommer i den sammenheng trolig også til å bytte ut den gode gamle stasjonære maskina som nå begynner å dra på årene, med en bærbar PC.

I den sammenhengen driver jeg å kikker litt på hva det vil koste å sette opp en filserver til hjemmebruk, da en bærbar PC stort sett ikke har så mye lagringsplass (i hvertfall ikke til en fornuftig pris). Har vært inne på tanken med USB/Firewire disker, men dette er nok ikke aktuelt da det sikkert kommer til å være minst en XBOX og kanskje en PC eller to til som skal ha tilgang til de samme filene.

Planen var å ha en server kjørende med RAID-1, som kunne stå på døgnet rundt uten å produsere for mye lyd/varme (begynner å bli temmelig lei av den støvsugeren av en maskin jeg har stående på rommet natt og dag nå) og lurer derfor på om noen har gode tips til hva sort CPU som er tingen å lete etter. Prosjektet skal være billig, og trenger ikke å ha noen knallspesifikasjoner da det eneste serveren komme til å kjøre er SMB/FTP/HTTP/SQL til hjemmebruk. Tar derfor i mot gode tips om hva sort CPU som er mest aktuell om en ønsker å slippe å vekke naboene på grunn av CPU-vifter. *Mimre tilbake til gode gamle dager da CPUvifter var overflødig*

Har også sett litt på harddisker og lurer på om noen har tips om det også. Har sett på 4x250GB disker fra Seagate, noe som blir kostende omtrent 4000kr, noen som vet om noe mer fornuftig når det gjelder pris på harddisker?

Tar med glede i mot alle tips dere måtte komme med :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Planen var å ha en server kjørende med RAID-1, som kunne stå på døgnet rundt uten å produsere for mye lyd/varme (begynner å bli temmelig lei av den støvsugeren av en maskin jeg har stående på rommet natt og dag nå) og lurer derfor på om noen har gode tips til hva sort CPU som er tingen å lete etter. Prosjektet skal være billig, og trenger ikke å ha noen knallspesifikasjoner da det eneste serveren komme til å kjøre er SMB/FTP/HTTP/SQL til hjemmebruk. Tar derfor i mot gode tips om hva sort CPU som er mest aktuell om en ønsker å slippe å vekke naboene på grunn av CPU-vifter. *Mimre tilbake til gode gamle dager da CPUvifter var overflødig*

Har også sett litt på harddisker og lurer på om noen har tips om det også. Har sett på 4x250GB disker fra Seagate, noe som blir kostende omtrent 4000kr, noen som vet om noe mer fornuftig når det gjelder pris på harddisker?

Tar med glede i mot alle tips dere måtte komme med :)

4 Disker, RAID 1? Mener du da to RAID 1 sett, eller RAID 10?

CPU: Sannsynligvis kan du ta det billigste du klarer å finne. Til tilsvarende oppgaver har jeg kjørt PIII-450 med hell, og jeg vil da tippe at du kunne klare å få tak i PIII-650 til en grei pris, eller en annen som kan skaffes vifteløs.

Hvis du vil ha noe sprekere, så kan jeg informere om at min AMD 64 3000+ er svært så stillegående.

Hva som yter og ikke bråker av disker vet jeg dessverre ikke.

Lenke til kommentar

Vedrørende CPU kan du ta stort sett hva du kommer over. Min filserver er 400mhz og fungerer helt greit. Den deler filer til 1-4 maskiner via samba og nfs, i tillegg til at den kjører valknut (direct connect) 24/7. En grei løsning er kansje et demobrukt socket A hk med Raid fra komplett (ca 250,-), 512Mb ram ( ca 400) og en Socket A CPU (ca 500). Det dyreste her er som du ser CPU'en. Om Temp og varme er en bekymring er kansje en Via prossor hva du leter etter, eller du kan prøve å få tak i f.eks en Pentium 3 med passiv kjøler.

Lenke til kommentar
4 Disker, RAID 1? Mener du da to RAID 1 sett, eller RAID 10?

2x RAID-1-sett var planen.

Har sett litt på AMD XP-M prosessorer, noe som virket ganske kurrant. Får jo i tillegg en såppass grei ytelse at maskinen kan brukes til noe mer senere om en skulle finne behov for det også.

Takker for gode tips folkens :)

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke bare en VIA EPIA ML8000A eller lignende ?

Godt utvalg på komplett.no :)

Mer stillegående får du det vel ikke  :roll:

I264924.jpg

Ikke dumt det der nei. Har selv 2 stk VIA EPIA ML8000A, med 512mb ram i hver, og ca 1TB harddisk i hver av dem.

Blir kun brukt som fil servere, fungerer utmerket.

Har også 1 VIA EPIA ML8000A som kjører Azureus 24/7 med en 200gb hdd, alt i 100MB nettverk, med SMC 8 porters switch. 1 stk xbox som har tilgang til alle filer via smb, fungerer feil fritt, 1 stk laptop dell inspiron 8200, til å kontrollere/styre alt med, via Radmin (www.radmin.com).

Erfaringsmessig, syns jeg dette er en enkel/billig løsning, lite støyende, støyen kommer mest fra harddiskene.

Anbefaler VIA på det sterkeste.

Endret av sxxxe83
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...