Gå til innhold

Kopiere hele systemet over på ny disk?

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig installert Windows XP Pro på en gammel 80Gb IDE-disk som bråker temmelig mye. Er det noen måte jeg kan kopiere denne installasjonen over på den nye 200Gb SATA-disken slik at jeg slipper å legge inn alt av drivere, programvare osv. på nytt? (Norton Ghost eller tilsvarende?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har nylig installert Windows XP Pro på en gammel 80Gb IDE-disk som bråker temmelig mye. Er det noen måte jeg kan kopiere denne installasjonen over på den nye 200Gb SATA-disken slik at jeg slipper å legge inn alt av drivere, programvare osv. på nytt? (Norton Ghost eller tilsvarende?)

Du kan prøve (Ghost eller tilsvarende), men det kan hende at det blir problemer siden systemdisken plutselig står på en SATA-kanal i steden for IDE, og kanske ikke laster alle de nødvendige driverene under oppstart.

Lenke til kommentar

Hei

Har tenkt litt over dette, og her er et forslag som kanskje virker. Andre må gjerne komme med kommentarer:

Har selv en IDE disk med win xp home.

Kjøpte og innstalerte en Sata disk, som blev brukt til lager.

Nå gjorde jeg det at jeg la inn win xp pro64 på Sata disken, og kjører i dualboot med xp home. Den booter altså opp på Sata disken uten ytterligere drivere enn dem jeg la inn i win xp home.

Så mitt forslag vil være at du - laver et ghost av din nåværende innstallation (Ghost eller Drive Image) Dette image gjemmer du et eller andet sted. Om det er på den nye harddisken eller den gamle er likegyldig.

Etterfølgende laver du en "restore" av ghostet/imaget, og velger å legge den på den nye Satadisken.

Det viktige i det her er, at du har innstallert Sata disken som data lager, før du laver ghostet. Så vil jo driverne til den ligge i ghostet.

Du vil nå se om du får en "dual boot" med 2 x windows xp. Den ene vil være på sata disken og den andre på din gamle IDE.

Du kan etterfølgende fjerne IDE disken, og fjerne dual boot oppsetningen i oppstart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...