mrf00rk Skrevet 24. juli 2002 Del Skrevet 24. juli 2002 Nå har jeg nettopp kompilert og instalert Debian uten winx. Problemet er at jeg ikke konfigurerte mitt tastatur skikkelig så nå funker ikke æ-ø-å. Hvordan i alle får jeg dette til å funke igjen? Noen som har peiling på dette? Hilsen Andreas. [Moderatorer: Dette er også postet på http://www.overklokking.no sin linux-del men den er ikke så aktiv så jeg la inn et innlegg her også.] Lenke til kommentar
abaddon Skrevet 24. juli 2002 Del Skrevet 24. juli 2002 Prøv "dpkg-reconfigure console-data" Lenke til kommentar
LeD Skrevet 24. juli 2002 Del Skrevet 24. juli 2002 Selv bruker jeg LFS, og jobbet lenge med å få æ, ø og å til å virke overalt. Regner med at samme framgangsmåte kan brukes i alle distribusjoner. Rotet ganske mye med mange innstilliger før alt virket, så jeg husker ikke helt hva som løste problemet. :smile: Her er ihvertfall de instillingene jeg endret: ***/etc/rc.d/init.d/loadkeys ***(filen heter kanskje noe annet hos deg?) loadkeys no-latin1 setfont /usr/share/kbd/consolefonts/cp865-8x16 ***~/.bashrc stty cs8 -istrip -parenb >&0 export LANG=C export LC_CTYPE=no_NO.iso_8859_1 export LC_ALL=C export LESSCHARSET=latin1 export INPUTRC=/etc/inputrc ***/etc/inputrc set meta-flag On set convert-meta Off set output-meta On Lenke til kommentar
mrf00rk Skrevet 24. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2002 takker for alle svar. Hovedmaskina mi krasjet med et kjempebrak i natt så jeg har flere problemer å tenke på akkurat nå. Men, æøå funker flott i bx, men i console kommer det ingenting så jeg skal prøve med noen av tipsene deres. Jeg tror nesten det blir reinstall snart likevel. Det masse andre ting som må fikses og fjernes. Så da må jeg vel greie å finne det rette oppsettet for æøå. Takk folkens. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 24. juli 2002 Del Skrevet 24. juli 2002 Vet ikke om lfs bootscriptene kan sammenlignes med Debian, men denne skal funke uansett. Du kan linke: ln -sf /usr/share/kbd/keymaps/default.map.gz /usr/share/kbd/keymaps/i386/qwerty/no-latin1.map.gz. Nå skal '# loadkeys -d' laste norsk tastatur, det er vel det bootscriptet gjør også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå