mFaFa Skrevet 24. juli 2002 Del Skrevet 24. juli 2002 Hei! En kamerat vil skaffe seg ny PC. Selvfølgelig kunne jeg gjøre kjøpet for ham, og sette herligheten sammen, sa jeg :smile: Det han trenger er -moBo -cpu -ram -vga -lydkort -nic -hd -cdrw -kabinett -psu. PC'en skal i grunn brukes til "alt". Fordi Intel blir litt dyrt, tenker jeg det blir et AMD-system! Tenkte på noe som dette: *Asus A7N266-VM Hovedkort Socket A DDR 799kr - nForce220D, ATA/100, M-ATX, lyd, LAN,VGA *AMD Athlon XP1800+ 1.533GHz 266MHz 863kr *TwinMOS DDR-DIMM 256MB CL2.5 (PC2100) 683kr *IBM Deskstar 80GB 7200RPM ATA/100 120GXP 863kr *LG CD-brenner IDE 40x/12x/40x GCE-8400BB 799kr *Chieftec Dragon m/300W Power DG-01W 633kr Til sammen 4640,-kr Hovedkortet virker utrulig billig! Fungerer onboard 100mbit NIC'et ordentlig? Tilleggskortene med Lyd- og LAN-kontaker medfølger vel forhåpentligvis?! :razz: (viktig) Er det noen kjente problemer med oppsettet jeg bør vite? Håper forresten dette ikke utvikler seg til en stor kjedelig diskusjon omkring IBM-disken jeg valgte! :wink: Brenneren fikk toppkarakter hos Hardware.no, så den er nok knallers. Beste brennern på markedet. Kabinettet, Chieftec DG-01W, mener jeg er et GODT valg! Men jeg lurer på èn ting. Et tilsynelatende identisk kabinett til hundringsen mer, Chieftec DH-01W, har "merkelappen" P4/AMD. Det har ikke DG-01W! Hva er forskjellen? :???: Noen lusne P4-kontaker fra powersupplyet? Slik får man vel uansett kjøpt løse fra Microplex. Antar DG-01W duger for dette planlagte AMD-systemet... - På forhånd takk for svar folkens! :smile: PS! Trengs ikke innspill angående skjerm, tastatur, mus, kjøler, vifter, kjølepasta etc. [ Denne Melding var redigert av: mFaFa på 2002-07-24 02:14 ] Lenke til kommentar
LOZER Skrevet 24. juli 2002 Del Skrevet 24. juli 2002 ****s bra ut det JA! :smile: (jeg er prisipielt WD tilhenger, IBM diskene er bilige, men når de tar kvelden Da tenker du at du skulle ha kjøpt Western Digital :wink: (men det kan du jo selv avgjøre :smile: :smile: :smile: ) Lenke til kommentar
kingkong Skrevet 24. juli 2002 Del Skrevet 24. juli 2002 Har nettopp bygget en maskin med det hovedkortet og det funket bra. Fikk rundt 1600 3dmarks med en Duron 1200 med det innebyggede skjermkortet (tror oppløsningen var 800x600). Fordel å bruke nyere OS enn Win98, siden Nvidias "Unified Drivers" er laget for Win98SE og senere (sleit litt med drivere til Win98). LAN funket helt ok, fikk ikke testet selve kvaliteten på lyden (i mangel på skikkelige høretelefoner/forsterker&høyttaler), men syntes kanskje det var litt vel mye susing... Bare tre tilkoblinger for lyd via 3.5mm jack-plugger (lyd ut/line in/mic), så hvis du vil ha 3D-lyd må du ha forsterker som støtter 5.1 digital lyd-inn (brakett medfølger). LAN-kontakten sitter under (eller var det over?) de to USB-kontaktene sammen med alle de andre tilkoblingene (etter ATX standard). Følger også med brakett til 2 USB porter til og en #2 com-port. Alt i alt et meget bra budsjettkort (også anbefalt av Anandtech nylig i value-segmentet). [ Denne Melding var redigert av: kingkong på 2002-07-24 18:31 ] Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 24. juli 2002 Del Skrevet 24. juli 2002 Har asus a7n266-c som har 415d chipsettet.... Meget bra hovedkort. Meget stabilt. Ingen alvorlige system heng enda.. (av og til skjerer jo det seg) men det er ikkje ofte. Det væerste som har skjedd er at Explorer har starta på nytt, der systray gjikk til ******* osv... Sikkert litt Microsoft sin feil også. Har også hatt 420d cipsettet... like bra det og. Lenke til kommentar
aksjonist Skrevet 24. juli 2002 Del Skrevet 24. juli 2002 Bygget komplett PC med det hovedkortet for en uke siden, og alt fungerte som en drøm. Ingen driverproblem eller noen ting annet tull. Det var litt deilig å kunne installere drivere/software til lyd,nettverk,skjerm og hovedkort fra samme CD, og uten å trenge noen tilleggskort.Prisen på dette kortet er jo genialt billig!! Eneste ulempen er at grafikkløsningen ikke er spesielt rask, da den deler på ram med resten av kortet. Men jeg skal bare bruke denne maskinen i en butikk, så ytelse her spilte ikke noen rolle. Fikk veldig gode tester på diverse ytelsesmålinger i Sisoft Sandra. Her er test av et oppsett med dette kortet; http://www.anandtech.com/guides/showdoc.ht...html?i=1652&p=2 Hjemmeside; http://www.asus.com.tw/mb/socketa/a7n266-v...vm/overview.htm [ Denne Melding var redigert av: aksjonist på 2002-07-24 20:18 ] Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 26. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2002 Takk for meget gode svar folkens! :smile: At lyden suser var ikke helt supert, men et -bra- lydkort koster jo nesten det samme som hele hovedkortet! Det går vel ann å disable onboard audio, så kjøpe seg ordentlig lydkort seinere (hvis det blir for ille). Jeg har nok overvurdert onboard skjermløsningen på nFORCE litt. Det skrytes jo av at det er GF2MX. Men når den bruker system memory som minne, blir det ikke akkurat det samme!! :smile: Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. juli 2002 Del Skrevet 26. juli 2002 Ser bra ut. Bortsett fra at noen av prisene var litt høye. Jeg ville vurdert å kjøpe alle delene fra en annen plass, evt delt bestillingen i to. I tillegg ville jeg byttet ut brenneren med en 40x LiteOn til 528kr. (helst fra itbutikken.no eller databutikken.com) Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 26. juli 2002 Del Skrevet 26. juli 2002 Jeg vet ikke hva som var problemet for vedkommende som testet.. men lyden på nforce er helt eksepsjonell. Jeg klarer ikke høre forskjell fra audigy, og cpu bruken er mindre, samt at driverne og så er mindre :smile: og mye mer stabile. Lenke til kommentar
Sirius Epsilon Skrevet 28. juli 2002 Del Skrevet 28. juli 2002 Ta ned versjon 1.03u av chipsett og kontroll panel driverne fra asus, det fiksa lyd problemene mine.Du kan også prøve de nye 1.07 beta driverne fra leadtek. winxp ftp://ftp.leadtek.com.tw/mb/K7N420DA/K7N4...0DA_WinXP2K.exe win9x ftp://ftp.leadtek.com.tw/mb/K7N420DA/K7N4...0DA_Win9XME.exe Det er Nvidia referanse drivere så virker på alle nforce kort. Dette kortet er like bra som Audigy hvis du bare trenger stereo lyd så hvis driverne ikke fikser det er det noe annet du har problemer med.Det eneste jeg hadde litt problemer med var knitring i lyden når jeg valgte eax2 men det er borte i versjon 1.06 + Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå