Gå til innhold

Installasjonsfeil - Windows xp pro

Anbefalte innlegg

Problemet er: Filene blir kopiert fra cd'en, deretter blir jeg bedt om å fjerne alle disketter fra A:, det har jeg 15 sekunder på å gjøre. På samme skjermbilde står det at installasjonen vil bli gjenopptatt etter omstarten.

Dette skjer: Datamaskinen starter, og jeg kommer inn i hovedmenyen på xp cd'en, der kan jeg velge om jeg vil installere xp, jeg trykker enter, for ja, og jeg kommer til samme skjermbilde igjen, der de gamle filene blir slettet, og erstattet med de samme filene som først var der.

Harddisken er en samsung spinpoin p120 200gb, og virker helt fint, så hva kan da problemet være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
/[etallica' date=22/06/2005 : 15:03] Hva hjelper det å ta ut cd'en, når jeg kommer inn i njoe som heter intel pxe rom, og når den har kjørt ferdig står det ''boot failure, insert boot discette into a:''

kjekk bootinstillingene i bios

Jeg har gjort det, Jeg har satt den til å boote fra

#1: Samsung spinpoint p120

#2: dvd/cd drive

#3: Floppy

Jeg slo av floppy-saken, og de resulterte med at jeg fikk en lignende feilmelding som den første.

Lenke til kommentar

Har du flere disker? Hvis ja, les vidre:

Du har du sikkert instalert oppstartfiler i MasterBootRecord på den første disken, og den må da stå som boot device. Hvis du har valget 'Try other boot devices' så kan du skru på dette.

Et annet valg er å ta ut de andre diskene og bare instalere med en disk.

Men er helt klart at du ikke har det "ryddig" i bios og at den sliter med å finne riktig medium å boote fra.

Lenke til kommentar
Har du flere disker? Hvis ja, les vidre:

Du har du sikkert instalert oppstartfiler i MasterBootRecord på den første disken, og den må da stå som boot device. Hvis du har valget 'Try other boot devices' så kan du skru på dette.

Et annet valg er å ta ut de andre diskene og bare instalere med en disk.

Men er helt klart at du ikke har det "ryddig" i bios og at den sliter med å finne riktig medium å boote fra.

Ok, jeg har ikke mer enn en disk, fordi den gamle døde.

Jeg prøver å resette bios, snart tilbake

Lenke til kommentar

Ny feilmelding:

Windows kan ikke starte på grunn av en harddiskkonfigurasjonsfeil. kan ikke lese fra valgte oppstartsdiskett. kontroller oppstartsbanen og disketten. se windowsdokumentasjonen og maskinvarekonfigurasjon av disker og i brukerhåndbøkene til maskinvaren for ytterligere informasjon.

Lenke til kommentar

Det skal se sånn ut:

1 Floppy

2 dvd/cd drive

3 Samsung spinpoint p 120

Du skal ikke deaktivere noe..............

Du laver oppsettet som ovenstående. Sjekk at du ikke har noen diskette i floppydrevet.

Legg xp cdën i, og gjenstart computeren.

Nå skal du få beskjeden trykk på en tast for å boote fra CD-rom i noen få sekunder.

Nå innleses filer, og nå skal innstallationen kjøre av seg selv. Det vil skje noen gjenstarter underveis, men du skal la den lese fra harddisken og ikke trykke på noen tast som Tettspaden også sier.

At du skal ta ut cdén eller disable noe er helt feil.

Er det en SATA disk du har kjøpt, kan du muligvis få mellingen om at den ikke finder noen harddisk. I så tilfelle skal du ha fat i en driver, og trykke F6 når du blir bedt om det. Men i utgangspunktet regner jeg med det er en IDE disk du har kjøpt. Ellers kan vi altid vende tilbake til det med drivere.

Hilsen tukols

Endret av tukols
Lenke til kommentar

Det skal se sånn ut:

1 Floppy

2 dvd/cd drive

3 Samsung spinpoint p 120

Du skal ikke deaktivere noe..............

Du laver oppsettet som ovenstående. Sjekk at du ikke har noen diskette i floppydrevet.

Legg xp cdën i, og gjenstart computeren.

Nå skal du få beskjeden trykk på en tast for å boote fra CD-rom i noen få sekunder.

Nå innleses filer, og nå skal innstallationen kjøre av seg selv. Det vil skje noen gjenstarter underveis, men du skal la den lese fra harddisken og ikke trykke på noen tast som Tettspaden også sier.

At du skal ta ut cdén eller disable noe er helt feil.

Er det en SATA disk du har kjøpt, kan du muligvis få mellingen om at den ikke finder noen harddisk. I så tilfelle skal du ha fat i en driver, og trykke F6 når du blir bedt om det. Men i utgangspunktet regner jeg med det er en IDE disk du har kjøpt. Ellers kan vi altid vende tilbake til det med drivere.

Hilsen tukols

Tusen takk, men det virket ikke før jeg partisjonerte disken, en på 20gb, og en på 180gb. Tusen takk for all hjelp!

Lenke til kommentar

Fint du fikk det til å virke.

Og ja..........med store diske på 200 GB, kan windows få problemer. Mener den i utgangspunktet kan klare 132 GB.

20 GB til et C drev er fint.

Tips:

Gå ut på det store drevet og opprett en mappe som heter dokumenter.

Tilbake på C drevet, højreklikker du nå på mappen mine dokumenter - egenskaper og velger flytt. Du finder nå mappen på det store drevet og velger den. Du sier ja til at alt som er der i forveien skal flyttes med.

Nå kan du gjemme alt av data under "mine dokumenter" som jo altid kommer først opp når du skal lagre noe, samtidig som du har alle data vekk fra C drevet hvis det skulle gå ned av en eller anden grund.

Ved en etterfølgende formatering og innstallation er det bare å sige flytt til mine dokumenter, og si at den ikke skal ta innholdet med, da det jo ligger der i forveien.

Hilsen tukols

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...