Gå til innhold

Kjøpe IBM laptop... Hvilken modell?

Anbefalte innlegg

Morn!

Jeg skal om en seks ukers tid flytte til Canada og gå på skole, og har i den anledning bestemt meg for å kjøpe meg en laptop til skolearbeid, internett og kanskje litt spilling på si. Far til min bedre halvdel jobber i IBM og har sagt han kunne skaffe meg et godt tilbud på laptop der borte. Problemet mitt ligger i hvilken modell skal jeg velge?

Har sett litt på forskjellige modeller, og X41 tablet slo seg hardt frem som en gadget jeg hadde veldig lyst på. Det ble derimot fort slått ned på når prislappen kom frem i lyset. Nå sitter jeg mellom to valg:

T42

Pentium M (735) 1.70GHz

512Mb RAM

Radeon 7500

2.6 kg - 27 x 31 cm

ca. $1550 + tax

R51

Pentium M (725) 1.60 GHz

512Mb RAM

Radeon 9000

3.0 kg - 27 x 38 cm

ca. $1350 + tax

Begge har 15" skjerm (1024x768), 40gb harddisk (har ekstern HD på 200gb, trenger ikke mer innabords), WLAN, CD-RW/ DVD-ROM combo drive, modem, Gb LAN og IBM ESS 2.0. T42 har i tillegg innebygget fingeravtrykksavleser, noe jeg forsåvidt ikke ser for meg at jeg har bruk for.

Som sagt så regner jeg mest med at pc'n blir brukt til og skrive skoleoppgaver, samt surfing på internett, MSN og IRC. Jeg blir uten desktop i første omgang, så jeg får nok sikkert litt lyst og spille noen spill også, men ikke akkurat Doom 3 eller Half-Life 2. Mer i retning av Locomotion eller Civ3.

Har aldri eid eller brukt en laptop før så nå lurer jeg på, er det noen som har noen erfaringer angående disse maskinene? Er det noen forskjell i støynivået? Hvor mye bedre er Radeon 9000 i forhold til 7500, er det noe og vurdere eller er det ett fett? Er de ekstra 400 grammene fra 2.6 kg til 3.0 kg merkbare? Noen erfaringer med batteri tid?

Pris spiller jo også inn her, vil selvfølgelig bruke minst mulig... Men har heller ikke lyst å sitte igjen med en PC som jeg skulle ønske jeg ikke hadde kjøpt. Den må vare i minst 2 år til skolen er ferdig og jeg har fått meg jobb. Er litt usikker på om jeg burde gå for lettest mulig, eller om jeg burde gå for bedre "spill" laptop og billigere pris.

Hadde satt pris på innspill.

Dersom noen har noen andre modell forslag, så er det også interesant men dog bare IBM maskiner. Andre merker er ikke av interesse (om ikke annet en å bevare husfreden :blush: )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har T42 selv, og den er totalt konge. Personlig foretrekker jeg 14" og 1400x1050 versjonen, men det er selvsagt et kostnadsspørsmål. MEN dette er ikke noe spillmaskin. Da ville jeg sett på noe annet enn IBM (Du får mer smell for pengene hos andre produsenter).

T42 er mye lekkrere og slankere enn R51, samt vekten selvsagt. Jeg valgte 14" fremfor 15" pga vekt og er godt fornøyd med det. Batteriet er litt snaut, men det man kan kjøpe batterier med større kapasitet, hvis det blir et problem.

Lenke til kommentar

Hmmm... Kunne godt tenkt meg 1400x1050 versjon ja, kanskje jeg burde se på hva de koster...

Hvordan er det med støy på den T42en? Bråker den mye, eller er den noelunde stille? Blir den gysla varm eller er det mulig og ha den på fanget?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...