Gå til innhold

Planer om splitter ny kjøleløsning

SebRam

Anbefalte innlegg

Etter en stund har jeg blitt litt lei støyen fra Shuttlen min (SB95PV2) som kommer fra de to cpu viftene på sidene. (Den ene viften suger inn luft, den andre suger ut)

Jeg har altså tenkt på å fjerne ICE-Modulen fra barebonen (heatpipen + de 2 viftene) og har dermed tenkt på noen andre kjøleprodukter.

Jeg kom da over Asetek's Vapochill Micro CPU Kjølere. HER for informasjon over Asetek's 3 forskjellige Micro kjølere. Det store plusset med disse kjøleproduktene er det at man kan stille inn viften selv, og velge hvilken vinkel den skal kjøle i. Man trenger heller ikke å ta ut hovedkortet, noe jeg ser som et STORT pluss, siden jeg har Shuttle :whistle::p

Jeg er nå på ferie i Spania, så om dette faktisk vil passe er jeg usikker på, men jeg skal dra fram målebåndet med en gang jeg kommer hjem. :thumbup:

Et skjema over Vapochill Micro, som viser alle dimensjoner: HER

Det ville jo vært smellfett med en slik Vapochill Micro kjøler med en ekstrem Silent-X vifte festet på ;)

Noen tanker om dette? Kom gjerne med andre kjøleløsninger som kanskje vil passe. Om noen ukers tid kan jeg også komme med mål og slikt fra ICE systemet. Takk! :thumbup:

Legger også til noen bilder helt til slutt som viser kjøleproduktet ;)

sideview_Micro.jpgNikkel_WM2.jpg

3dview-chrome-tans-1.jpgVapoChill_Micro_exploded_S7.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hey Seb ;)

Gjorde noe av det samme da jeg hadde shuttle. Satt en SP-94 (svær, tung kobbersak) inn i SB75'n i håp om å få roa ned prescotten.

Jeg måtte demontere boksen for å få på støtteplata, gikk forsåvidt greit det.

Det jeg fant ut var at:

- Luftstrømmen i boksen var ikke god nok. Den varme lufta fra kjøleren dro ikkeno sted. Så jeg måtte kjøre uten dekselet for å få no særlig effekt.

- Kjøleren butta med harddisk-ramma, etter en runde med baufilen kom den inn. Men bare halve vifta hadde tilgang på luft (snau klarering til harddisken).

- Og ikke minst, ICE løsningen er egentlig genial :innocent:

Derfor røyk jeg på et miditower noen uker etter prosjektet.

Mitt råd; mål mange ganger! Og sørg for at du har MINST 0,5cm klaring alle veier før du bestiller. Ting pleier å vise seg å være mindre i praksis. Skal prøve å følge med på denne de dagene jeg selv er hjemme i ferien.

Jim "fantaCx"

Endret av FantaCx
Lenke til kommentar

Evt bare bytte ut de 2 nåværende viftene med 2stk SilenX vifter..

som sagt; De 2 viftene hjelper mye på luftstrømmen, så å kjøpe en slik kan resultere i økt cpu temperatur.

Som du kanskje allerde vet, hadde jeg også en SB95PV2.. Denne ble byttet ut for ca 1 mnd siden, med en XEED Lanbox (tilsvarende Falchon Northwest Fragbox2)

Eneste som plager meg nå er støyen fra PSU ( Silverstone 520w )... Denne skal byttes ut med en MIST så fort jeg får pengene :love:

Lenke til kommentar

Oh kjentfolk jo :D

Tusen takk for tips. Jeg har tenkt mye på dette med luftstrømmen, og skal kutte vekk hele floppy-bracketen, slik at jeg også vil få plass til Zalman's GPU kjøler (den i ren kobber + vifte)

Jeg skal også forsøke å lage en slags kanal da, hvor luften kan strømme igjennom, og ikke minst bytte ut den store viften på den ene siden med en Silent-X ;)

Forresten Alph3z, hvor stor var den største vifta i Shuttlen? (den som suger ut) 90mm? 80mm?

Jeg tror dette kan fungere ganske bra, for nå merker jeg at Hovedkortet blir lett varmt, og dette påvirker jo resten også, men skaffer jeg Zalman kjøleren, vil jo denne blåse luft utover "hele" hovedkortet, som forhåpentligvis vil forbedre temperaturen. :p På den andre siden av Shuttlen, vil det bli luftgjennomstrømming, hvor jeg har planer om å la "airduct'en" stå, evt fikse litt på den, og innstille viften oppå Micro kjøleren slik at den blåser igjennom den kanalen. (airducten) Den store viften igjen bak heatpipen (Micro) bytter jeg ut med en smellfet Silent-X vifte.

Gleder meg til jeg kommer hjem til måling :p:whistle:

Noen flere tanker/tips? :thumbup:

Endret av SebRam
Lenke til kommentar

Ja, har et til.. :p

Lag fanducten selv, kjøp ihvertfall ikke denne. Der har de faktisk klart å lage deler som ikke passer sammen :thumbdown:

Om du har tenkt deg et rør lignende det i dette settet har jeg sett det på ClasOhlson (på strømmen). Riktig størrelser i forhold til viftene og (8 og 12cm), om jeg ikke husker helt feil.

Jim "fantaCx

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...