bigkay Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 Er på jakt etter et stativ som tar minst mulig plass og frakte og som kan strekkes ut så langt som mulig.. Bør jeg gå for Monopod eller et vanlig stativ som står av seg selv? Hva anbefaler dere? (Bør være lett) Bigk. Lenke til kommentar
NikonD70 Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 Monopod og Tripod har jo forskjellige egenskaper. Hvis lite, lett og action foto er stikkordene ville jeg gått for en monopod. For makro og laaange eksponeringer er Tripod å anbefale. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 Hvordan fungerer en monopod egentlig? Herr Brun Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 Hvordan fungerer en monopod egentlig? Herr Brun En monopod er enkelt og greit en stav (ett ben) som du kan justere høyden på. En tripod er et stativ med tre justerbare ben. Skal du ha noe stabilt går du for tripoden, skal du ha noe som gjør at du slipper å holde kameraet, går du for monopoden...overforenklet, men noe i nærheten... mvh Roger Lenke til kommentar
NikonD70 Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 Fungerer? En monopd er en Tripop med et ben. Dvs en stang (gjerne teleskop) med enten et kulehode eller treveis hode montert på toppen hvor du fester kamera. På denne måten får du et stødig kamera, men det sier seg selv at en Tripod med tre ben som står av seg selv er enda stødigere. Lenke til kommentar
medi8or Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 En monopd er en Tripop med et ben. Tror du må tenke litt mer over hva mono- og tri- betyr... Lenke til kommentar
NikonD70 Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 Hehe, ja. Det var tydelig at trådstarter ikke skjønte det ihvertfall. Monopod= Stativ med ett ben Tripod= Stativ med tre ben Nå bør det være klart for de aller fleste Lenke til kommentar
bigkay Skrevet 22. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2005 Kremt, jeg spurte ikke om hva de het. Jeg spurte om hvem som var mest praktisk.. Hvor mye mindre plass tar monopoden enn tripoden? (I lengde) Bigk. Lenke til kommentar
royrogers Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 Kremt, jeg spurte ikke om hva de het. Jeg spurte om hvem som varmest praktisk.. Hvor mye mindre plass tar monopoden enn tripoden? (I lengde) Bigk. Jegt kjøpte en monopod idag, type SLIK slim-pod Den er tre-delt teleskop og bygger 155cm i full størrelse og 50 cm sammenslått. Den vegen nesten ingenting. Skal ha den med meg til Kreta, så jeg prioriterte den minste i denne omgang. Håper iallfefall at den vil hjelpe på når jeg skal ta vanlige bilder men litt rask lukkertid. Ellers så skal jeg ta med en mini tripod, eller hva det nå heter. Den bygger ca 5-10 høg. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 (endret) En monopod er omentrent like lang som en tripod med samme maksimal størrelse. Vekta er kan være en trendjedel eller mindre avhengig av hvilket hode som er brukt. Bortsett fra hodet så er omfanget også betydelig mindre. Hva man velger kommer an på behovet. For å støtte kameraet så holder det fint med en monopod, men for lange eksponeringstider så holder det ikke. Endret 22. juni 2005 av Kristallo Lenke til kommentar
NikonD70 Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 Kremt, jeg spurte ikke om hva de het. Jeg spurte om hvem som varmest praktisk.. Hvor mye mindre plass tar monopoden enn tripoden? (I lengde) Bigk. Beklager, det var vel Herr Brun jeg siktet til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå