Gå til innhold

Feil på harddisk!

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om noen har program til å fixe feil på harddisken! (western digital SATA 200gb) Når jeg ska installere windows på den kommer det en blå melding opp hvor det står at "windows har avsluttet for å hindre skade på maskinvaren" :thumbdown: Har formatert den men det samme skjer! :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blåskjermen betyr ikke nødvendigvis at det er feil på disken nei. Har du noe mer info om feilmeldingen? Feilkodene til MS er på formatet 0x000000, og når man vet hvor man skal lete finner man stort sett ut ganske nøyaktig hva som forårsaker den :)

Men for å utdype Simen litt; Her finner du diagnosteringsprogrammet samt instruksjoner fra WD:

http://wdc.custhelp.com/cgi-bin/wdc.cfg/ph...li=&p_topview=1

Lenke til kommentar

Det vil ikke skape en blåskjerm at man ikke har korrekte drivere til diskene. Dette testes før installasjonen starter, og resultatet er enten OK eller en melding om at windows ikke finner noen disker.

Blåskjermer under installasjon forekommer rett som det er med buggy hardware :)

Lenke til kommentar
Det vil ikke skape en blåskjerm at man ikke har korrekte drivere til diskene. Dette testes før installasjonen starter, og resultatet er enten OK eller en melding om at windows ikke finner noen disker.

Sikker på dette? Nå har jeg ikke prøvd dette etter at SP2 kom ut, men jeg måtte ihvertfall trykke F6 i begynnelsen av installasjonen og senere laste inn sata driver fra floppy med SP1 og eldre. Hvis ikke ble det faktisk en pen blåskjerm litt uti installasjonen. Samme med en Adaptec 29320R scsi-kontroller. Begge på et Asus P4C800.

Etter at jeg slipstreamet SP2 var det ikke lenger behov for å legge inn driver fra floppy.

Går derfor ut fra at man ikke trenger driver på kontrollere som er native støttet i hovedkort, eller om driveren ligger på installasjons-cd`en for Windows. XP har jo som kjent etterhvert fått et ganske omfattende driverbibliotek.

Derfor; at manglende diskdriver kan forårsake bsod under installasjon holder jeg knallhardt på. :)

Om dette er tilfelle her kommer vel an på hva slags maskinvare trådstarter har, samt hvilken utgave av XP han prøver å installere.

Lenke til kommentar

Nå må jeg innrømme at jeg stort sett har holdt på med SP2-versjoner av windows, og der dukker feilmeldingen opp i det man skal/har godtatt lisensen - altså der man normalt velger disk/partisjon.

Native kontrollere på hovedkortet er ikke nødvendigvis støtter av installasjonsprogrammet - jeg har flere eksempler på kontrollere som ikke støttes, bl.a. ITE-kontrollern på ASUS P5GD1, som jeg jobber mest med for tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...