Gå til innhold

Olympus C-750 - støtter den ikke 1 GB-kort?

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat pakket ut et originalt Olympus 1 GB xD-kort, men ved forsøk på formattering får jeg bare feilmelding. Noen som vet om ikke mitt kamera støtter så store kort? Jeg synes også å huske at noen nevnte firmware-oppgradering av 7xx-serien her en gang, men husker ikke i hvilken forbindelse. Jeg fant iallfall ikke noe umiddelbart på Olympus' ikke akkurat intuitive nettsider.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jotakk, jeg pratet akkurat med en kar hos Olympus, som faktisk visste noe om dette. Det nye 1 GB-kortet er bygget på ny teknologi, som ikke støttes av "eldre kamera" kunne han fortelle. Eldre kamera? Schnøfft! Mitt C-750 er altså 2 år gammelt. Jeg synes vel det er noe arrogant av dem å ikke ta litt hensyn til deres utvalgspark, eller at de kanskje kunne tenkt noe lenger fremover for et par år siden. Nei, nå ble jeg furten, og må hoppe i det sure gresset og bytte til 512-kort....

Lenke til kommentar

Nei, takk. Det er såpass lite som skiller mitt gode, "gamle" C-750 fra 765/770 at det ikke er verd investeringen. Videoopptak driter jeg i, jeg har videokamera til slikt. Og da er jo litt av poenget med 770 borte. 765 har på sin side ikke blitssko, det har mitt gamle 750. Og alle 3 har 4 MP oppløsning.

Dessuten: når C-765 koster ca. 2400, og jeg ga 5000 for mitt C-750, hvor mye tror du noen vil gi for mitt? Nix, da gir jeg det heller bort innen familien.

Forøvrig er jeg svært sjuk på det kommende Samsung 815 med 15x optisk, 28mm vidvinkel og hele 3 LCD'er. Sikle.....

Endret av manskow
Lenke til kommentar

Nei, skal og skal. Den har bl.a. tidenes største LCD på 3,5", og i tillegg til den lille elektroniske søkeren har den et infodisplay på toppen, slik som speilreflekser har. Det spesielle med dette er at det displayet også er et fargedisplay og også kan vise søkebildet:

Samsung-Pro815-bak-1.jpg

Siden jeg antar at den digre skjermen ikke er utfellbar, kan dette være en artig ekstraskjerm til vanskelige lave motiver der man ikke har lyst til å ligge på bakken. Nå var det ikke det tredje dislplayet som avgjorde graden av siklenivå, det var bare en av detaljene....

Lenke til kommentar

Nei, jeg ville også gitt bort det gamle kameraet i ditt tilfelle. Men hvordan tar man bilder over hodet på en menneskemengde eller en hindring som et gjerde eller noe annet, med Samsungen? Da trenger man vel dreibar LCD?

Lenke til kommentar

Nå må jeg si at jeg fikk noe å tenke på her... :yes:

Har vurdert frem og tilbake en stund om jeg skal kjøpe meg ett ultrazoom kamera. Har tenkt på S2 IS eller en av Panasonic FZ kameraene, men Samsung Pro815 ser jo ut som ett mye bedre valg!

Manskow (eller andre); når kommer dette kameraet på markedet i Norge? Og til hvilken pris?

Her er det bare og spare opp litt ekstra og skaffe meg ett Pro815 tror jeg! :cool:

Lenke til kommentar

Det vesle jeg har sett av info er at det antas å ville koste ca. 8K, hvilket vel da vil gjøre dette til et meget bra alternativ til speilrefleks, selv om de jo ikke kan sammenliknes direkte. Typebetegnelsen 815 henspeiler på 8 megapixel og hele 15x optisk zoom. Og dette har i motsetning til øvrige ultrazoomkamera også vidvinkel. Dette skal nemlig gå fra 28 - 420 mm, hvilket er godt og vel å regne for allroundlinse. Jeg synes iallfall det ser svært fristende ut. Jeg leste an artikkel om det forleden, husker ikke adressen, men skal lete litt og evt. komme tilbake.

Lenke til kommentar

Hvis dette kameraet havner rundt 8000,- er det ingen tvil om at jeg kommer til å satse på det! Ser at slutten av august er nevnt som lanseringsdato - håper det gjelder Norge også da! :)

Grunnen til at jeg har vurdert hovedsaklig S2 IS og Panasonic FZ'ene, er at de bruker SD kort - og SD kort har jeg en del av fra før. Det er vel eneste "ulempen" jeg finner med pro815 - det bruker jo CompactFlash. Hadde egentlig lyst til å holde meg mest mulig til en standard på minnekort.

Men når jeg leser spec'sene og ser på dette kameraet tror jeg at det faktisk blir uvesentlig! Eneste jeg kunne ha ønsket meg på 815 er optisk bildestabilisator - det er det eneste de andre kameraene har som ikke 815 har.

Jeg har også vurdert Nikon D50 (spesielt pga. at det bruker SD kort). Men god optikk i området fra vidvinkel og til 3-400mm koster mye og er mye å drasse rundt på. Så jeg har vurdert det dit hen at ett ultrazoom kamera er det perfekte kompromisset for meg.

Så 8MP, 15x optisk zoom, 3,5" LCD + 2 LCD skjermer til, lyssterk optikk og plenty med manuelle funksjoner i ett relativt lite kamera synes jeg høres perfekt ut for meg. Jeg har lyst til å eksperimentere med natur og dyrefotografering.

Er spent på og se de første testene av dette kameraet - det vil sikkert slite i høyere ISO hastigheter (men hvilket ikke-dSLR gjør ikke det?), men jeg håper at det er lite KA.

Hmmm, iallefall 4000 ekstra (+ nye minnekort)... kanskje jeg må spare litt på ferie og skattepenger :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...