Zievert Skrevet 23. juli 2002 Del Skrevet 23. juli 2002 Jeg har lest alle inleggende, som har med dioder og/eller leds og gjøre, men jeg føler ikke at jeg har kommet fram til noe svar enda. Misson: jeg skal koble opp 3 nye vifter i pc'en, og for vær av viftene skal jeg ha en bryter og en lysdiode som lyser når jeg skrur på bryteren (slik at viften starter) Problemstillingen er: viftene skal gå på 12 volt og diodene tåler bare 2 volt. Diodene skal ikke lyse opp veldig, tanken er at de skal lyse omtrent som disketstasjonen gjorde. Diodene har jeg tatt fra en switch og noen disketstasjoner... switchen har en adapter hvor det står output 2 volt. hva skal jeg gjøre? burde jeg kjøpe nye dioder som klarer 12 volt, eller burde jeg kjøpe motstander, i så fall hvilke. Lenke til kommentar
EC Skrevet 24. juli 2002 Del Skrevet 24. juli 2002 Dersom du leser min artikkel om baybus'en jeg laget, kan du finne svar på det du lurer på. Artikkelen finner du her: http://www.overklokking.no/casemods/diy_ba...ybus/index.html Mvh. Vidar Fagerjord. Lenke til kommentar
CaNaBiS Skrevet 25. juli 2002 Del Skrevet 25. juli 2002 Du! hvorfor kan du ikkje bare kjøpe 3 motstanderer? det er vell det letteste?! og kobler de på samme ledning som vifta, (etter av/på knappen). da vil diodene lyse nå vifta går! :smile: For å regne ut Ohm: U=I*R Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 25. juli 2002 Del Skrevet 25. juli 2002 Quote: Den 2002-07-25 16:21, CaNaBiS skrev:Du! hvorfor kan du ikkje bare kjøpe 3 motstanderer? det er vell det letteste?! og kobler de på samme ledning som vifta, (etter av/på knappen). da vil diodene lyse nå vifta går! :smile:For å regne ut Ohm: U=I*R Fordi mostanden og lysdioden vil stjele spenninga til vifta og den vil enten gå sakte eller ikke gå i det hele tatt. Lenke til kommentar
slakkis Skrevet 25. juli 2002 Del Skrevet 25. juli 2002 NEI bøgge! Vifta vil ikke gå saktere!Han må paralellkoble motstanden og dioden med vifta. Strømmen som går til dioden er på ca. 20mA. Spenninga over vifta vil IKKE synke pga det! Garantert! Lenke til kommentar
clubzoda Skrevet 25. juli 2002 Del Skrevet 25. juli 2002 hehe...nei jeg har iallefall ikke opplevd at viftene går saktere pga ett par leds :razz: Og ang størrelse på motstand, bruker jeg en størrelse på alle ledsa, 470 Ohm, som funker fint.... ingen svidde led til nå :smile: Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 25. juli 2002 Del Skrevet 25. juli 2002 Løsning: En lysdiode parallellkobles over hver enkelt vifte. Enkelt og greit. Når viften går så lyser den. For at ikke lysdioden skal brenne opp, så må vi ha en motstand i serie med denne lysdioden, denne begrenser strømmen til lysdioden. Verdien på motstanden er, hvis vi tar utgangspunkt at du har en standard lysdiode på 2.1volt, 20mA ====> Hvor stor motstand trenger vi i serie ? Vi vet det må ligge 12 volt(fra psu) - 2,1 volt (over dioden) = 9,9 volt over motstanden. Dioden skal ha 20mA gjennom seg for å lyse som den skal, altså det skal gå 20mA i kretsen: R=U/I 9,9Volt/20mA = 495 ohm => en motstand på ca 500 ohm trenger du, eller større verdi vil du ha svakere lys ( prøv deg fram ). Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 25. juli 2002 Del Skrevet 25. juli 2002 Quote: Den 2002-07-25 17:15, slakkis skrev:NEI bøgge!Vifta vil ikke gå saktere!Han må paralellkoble motstanden og dioden med vifta. Strømmen som går til dioden er på ca. 20mA. Spenninga over vifta vil IKKE synke pga det! Garantert! Tenkte feil. Lenke til kommentar
Shithead Skrevet 25. juli 2002 Del Skrevet 25. juli 2002 Quote: Den 2002-07-25 20:02, Hondaen skrev:Løsning:En lysdiode parallellkobles over hver enkelt vifte. Enkelt og greit. Når viften går så lyser den.For at ikke lysdioden skal brenne opp, så må vi ha en motstand i serie med denne lysdioden, denne begrenser strømmen til lysdioden. Verdien på motstanden er, hvis vi tar utgangspunkt at du har en standard lysdiode på 2.1volt, 20mA ====>Hvor stor motstand trenger vi i serie ? Vi vet det må ligge 12 volt(fra psu) - 2,1 volt (over dioden) = 9,9 volt over motstanden. Dioden skal ha 20mA gjennom seg for å lyse som den skal, altså det skal gå 20mA i kretsen:R=U/I9,9Volt/20mA = 495 ohm => en motstand på ca 500 ohm trenger du, eller større verdi vil du ha svakere lys ( prøv deg fram ). Slutt å være så fordømt belærende!!! Prøv å skrive i en mer hyggelig tone fremover... Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 25. juli 2002 Del Skrevet 25. juli 2002 Shithead: Hva mener du? Lenke til kommentar
Squeegie Skrevet 25. juli 2002 Del Skrevet 25. juli 2002 Synes det var ganske hyggelig jeg... :? Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 25. juli 2002 Del Skrevet 25. juli 2002 Shithead: Si at du kødder! Det han sa var jo sagt på en svært presis måte. Som en oppskrift til himmelen! Fordømt belærende? _________________ [ Denne Melding var redigert av: Jimmy Pop på 2002-07-25 23:29 ] Lenke til kommentar
EC Skrevet 25. juli 2002 Del Skrevet 25. juli 2002 "Hondaen" skrev her som han alltid har gjort: pent og ordentlig. Som om jeg skulle skrevet det selv. Jeg stiller meg derfor uforstående til kritikken, og ber "shithead" om vennligst å kommentere sitt utsagn. Mvh. moderator yummy. Lenke til kommentar
Shithead Skrevet 25. juli 2002 Del Skrevet 25. juli 2002 Det må vel for pokker være mulig å formidle et budskap uten at man skal bevise for all-verden at man kan alt som er å kunne om en ting...? Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 25. juli 2002 Del Skrevet 25. juli 2002 Jeg tror du misforstod. Kanskje du bare er trøtt, men jeg synes det var en veldig bra og korrekt forklaring. Og unnskyld meg, men hvis du leser igjennom, så ser du at HAN HAR RETT! DVS han har peiling! Det er alle mot deg, Shithead. Det er i slike stunder man ønsker man valgte et annet brukernavn, eller??? Lenke til kommentar
Shithead Skrevet 25. juli 2002 Del Skrevet 25. juli 2002 Quote: Den 2002-07-25 23:45, Jimmy Pop skrev:Jeg tror du misforstod.Kanskje du bare er trøtt, men jeg synes det var en veldig bra og korrekt forklaring. Og unnskyld meg, men hvis du leser igjennom, så ser du at HAN HAR RETT! DVS han har peiling!Det er alle mot deg, Shithead. Det er i slike stunder man ønsker man valgte et annet brukernavn, eller??? "Hello my name is Jimmy Pop and I'm a dumb white guy!" - er nicket ditt så mye bedre da? :wink: Og spør du meg er det et mangel på sosial antenner når man skal utdype et svar med en masse teoretisk prat overfor en som kun har interesse for svaret på _sitt_ konkrete problem. [ Denne Melding var redigert av: Shithead på 2002-07-25 23:49 ] Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 25. juli 2002 Del Skrevet 25. juli 2002 I am a dumb white guy. Thats the truth, the whole truth, and nothing but the truth, so help me... Har du peiling på elektronikk? DVS. har du gått på skole og lært noe om det? Da ser du nemlig at det er den eneste riktige måten å gjøre det på. Ikke i serie med viften, ikke uten motstand, men akkurat som vår venn, Honda, sa! Lenke til kommentar
Shithead Skrevet 25. juli 2002 Del Skrevet 25. juli 2002 Quote: Den 2002-07-25 23:56, Jimmy Pop skrev:Har du peiling på elektronikk? DVS. har du gått på skole og lært noe om det? Ja. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 25. juli 2002 Del Skrevet 25. juli 2002 Quote: Og spør du meg er det et mangel på sosial antenner når man skal utdype et svar med en masse teoretisk prat overfor en som kun har interesse for svaret på _sitt_ konkrete problem. Spørr du meg er det mangel på sosiale antenner å bruke et innlegg på et forum som unnskyldning for å spre masse edder og galle. Hva er det man trenger. Korte, konsise og korrekte svar. Nettopp det Hondaen skrev, hverken mer eller mindre. Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 25. juli 2002 Del Skrevet 25. juli 2002 Okey, Shithead... Gi en grunn til hvorfor du mener han ikke skal være belærende, og kom med et bedre forslag! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå