Gå til innhold

Feil med D: disk

Anbefalte innlegg

Hei

Har en PC med XP. Den har en C: disk med OS, og en D: disk med data. Fungert fint i 2 års tid. Nå viser det seg at det er feil med D: disken min. Maskinen booter ikke da den blir stående å forøke å få kontakt med disken uten hell. Bios finner den. Har forsøkt å kjøre sacndisk ved boot, men det stopper ved Step2. Har nå også forsøkt å logge med på maskinen ved hjelp av XP plata og gjenopprettings konsollet. Får logget på C:. Kan skifte til D:, men når jeg f.eks. skriver DIR så henger den en stund, før den bare forteller at det er feil på disken.

Finnes det noen verktøy som kan hjelpe meg, som fungerer bedre en scandisk og chkdsk?

Andre tips på å komme i gang igjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du får bootet fra C: og kommer inn i windows, kan du prøve å sjekke disken med diskbehandling.. Det finner du ved å velge "behandle" på "min datamaskin".

Hvis du derimot ikke får boota fra C:, og feilen er med D: (såfremt det ikke er snakk om én HD med to partisjoner), tipper jeg det er noe annet galt ute og går.

Lenke til kommentar
Hvis du får bootet fra C: og kommer inn i windows, kan du prøve å sjekke disken med diskbehandling.. Det finner du ved å velge "behandle" på "min datamaskin".

Hvis du derimot ikke får boota fra C:, og feilen er med D: (såfremt det ikke er snakk om én HD med to partisjoner), tipper jeg det er noe annet galt ute og går.

Jeg får ikke bootet som vanlig på C:. Maskinen kommer med oppstartsbilde m/XP logo som vanlig, men henger på den siste delen. :(

Lenke til kommentar
Produsentene har egne diskverktøy som er bedre enn de i windows.

Denne cd´n dekker de fleste om ikke alle harddisk merker

http://www.ultimatebootcd.com/

Har lastet ned dette programmet nå. Skal teste det litt i kveld (håper jeg). Det er en Seagate Barracuda disk som jeg sliter med. Er det kun Seagate sitt verktøy som duger, eller er det andre vertøy jeg kan prøve?

Lenke til kommentar

Bruk seagate sitt diagnosteringsverktøy. Litt info om de ulike feilkodene finner du her:

https://searcheng.seagate.com/cs.html?chars...es.html&col=www

Det høres litt ut som om det er elektronikken som har røket, og hvis det er tilfelle må disken leveres inn til et firma som driver med rekonstruksom. Dette er en forholdsvis dyr operasjon - priseksempel jeg har vært borti er et to-tre tusen inkludert erstatningsdisk til reddede data.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...