ballfesklina Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 Hei Jeg har fått et problem etter at jeg skulle installere Win XP med service pack 2 på pcen min. For å ta problemet fra starten: Jeg har to harddisker begge hadde Windows 2000 installert. Jeg brukte bare den ene disken siden nr. 2 er skrudd inn i en diskskuff som jeg selvfølgelig ikke finner nøkkelen til(typisk ) og derfor ikke kan skru den inn i kabinettet. Grunnen til at jeg valgte å gå over til Windows xp på den disken jeg bruker, er at jeg var så dum at jeg slo av maskinen da den holdt på å slette innholdet i "temporary internet files". . Så etter det fikk jeg feilmelding om at "instruksjonen bla...bla...bla ikke kunne være written.", når jeg kom inn i Windows. Derfor måtte jeg formatere disken, og hadde bare Windows xp tilgjengelig. Fomaterte og installerte på jobben, og alt så ut til å være i sin skjønneste orden, men jeg restartet ikke pcen for å teste. Men når jeg skrudde harddisken i pcen hjemme, så får jeg følgende feilmelding: "boot error, insert system disk and press enter". Etter å ha rotet rundt med de forskjellige IDE kablene uten å komme videre, koblet jeg til disken som sitter fast i en skuff. Da bootet den, men innlastingen av windows ble avbrutt halvveis, hvor en påfølgende blå skjerm anbefalte å bruke checkdisk, fordi noe var galt. Men den bootet i alle fall. Innstallerte da windows xp på den disken i skuffen. Kom inn første gang i windows xp, som jeg hadde gjort med disk nr.1(altså uten restart av meg), og alt så greit ut. Prøvde så å restarte, og får da samme feilmelding om boot error, som jeg fikk på disk nr. 1. Slik jeg ser det er det fire mulige årsaker til problemet: 1. At begge diskene er fysisk ødelagte. Noe som jeg regner som lite sannsynlig i og med at installering og formatering av begge diskene gikk greit, samt at jeg kom inn i windows xp første gangen. 2. At noe er galt med IDE kablene eller hovedkortet slik at boot-sekvensen ikke virker som den skal. Jeg regner også dette som lite sannsynlig, siden jeg tross alt fikk boote fra disken i skuffen når det var Windows 2000 installert på den, selv om innlastingen av Windows ble avbrutt med blå skjerm 3. At selve Windows xp cden ikke virker som den skal, slik at installeringen ikke blir riktig. Regner dette som sannsynlig, siden samme feilene kommer på begge diskene, at PCen ikke finner noe å boote fra. 4. At jeg har oversett noe banalt enkelt som noen her kan påpeke for meg. Regner dette også som sannsynlig siden dette alternativet ofte viser seg å være riktig :!: Håper noen kan komme med tips/råd, det hadde jeg vært veldig takknemlig for PS! skal prøve å installere windows 2000 igjen til helgen å se om det hjelper.. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 Installerte du i en PC og så flyttet disken over til en annen PC? Dette er jo en metode som er nødt til å gå galt. Du må dessuten bare ha den ene disken i maskina når du installerer. Det er mulig du booter fra en annen disk enn der XP er installert. Lenke til kommentar
ballfesklina Skrevet 22. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2005 Når det gjelder disken i skuffen så var den koblet til den pcen jeg prøvde å boote fra, når jeg installerte windows xp men jeg får samme feilmeldingen likevel. Har aldri tidligere opplevd å ha problemer med å "flytte" disker med operativsystemer, fra en pc til en annen for så å boote fra den overflyttede disken. Lenke til kommentar
ballfesklina Skrevet 22. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2005 ....har forresten bare hatt en disk koblet til når jeg prøver å boote. Så det ser ikke ut til at det virker . Lenke til kommentar
sssh Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 ....har forresten bare hatt en disk koblet til når jeg prøver å boote. Så det ser ikke ut til at det virker . Tingen er nok som hårek sier: Når du hadde disken i en maskin med en annen disk i - mens du installerte win XP.. Da ligger noen oppstartsfiler på den andre disken (på jobben din). Da hjelper det ikke om du bare har en HD koblet til hjemme når du skal boote. Når det gjelder å installere OS på en HD som står koblet til et annet HK enn det som skal brukes, så er dette ikke heldig. Arkitekturforskjellen på HK'ene kan føre til dobbeltinstallasjoner av broer og andre ubegripelige nødvendigheter, slik at du vil kunne få et ustabilt system. Lenke til kommentar
ballfesklina Skrevet 22. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2005 ....har forresten bare hatt en disk koblet til når jeg prøver å boote. Så det ser ikke ut til at det virker . Tingen er nok som hårek sier: Når du hadde disken i en maskin med en annen disk i - mens du installerte win XP.. Da ligger noen oppstartsfiler på den andre disken (på jobben din). Da hjelper det ikke om du bare har en HD koblet til hjemme når du skal boote. Når det gjelder å installere OS på en HD som står koblet til et annet HK enn det som skal brukes, så er dette ikke heldig. Arkitekturforskjellen på HK'ene kan føre til dobbeltinstallasjoner av broer og andre ubegripelige nødvendigheter, slik at du vil kunne få et ustabilt system. OK kan kanskje stemme det du sa shhh. Men problemet er det samme på disk nr.2(skuffedisken). Som jeg har skrevet tidligere, så var det bare en av diskene jeg hadde med på jobb, hvor jeg installerte xp på jobben for så å ta med disken hjem å koble den til pcen hjemme. Den andre disken(skuffedisken) var koblet på pcen hjemme når jeg installerte XP på den. Denne disken har jeg ikke hatt koblet til noen annen pc hverken under eller etter installasjon av xp. men når jeg booter fra denne disken(skuffedisken) på pcen hjemme(samme pcen som jeg installerte xp på), så får jeg samme feilmelding om at jeg trenger system disk etc... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå