Gå til innhold

DAB-radio i mobilen


Anbefalte innlegg

Noen som vet noe? Nå er det jo kommet relativt små bærbare DAB-radioer, og da må man kunne putte en slik en inn i mobilen også. At DAB blir standard i mobiler med radio er uungåelig, men når skjer det, og har noen noe info om noe? At RDS er kommet er jo bra, men DAB er mye bedre lydmessig og dekningsmessig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som vet noe? Nå er det jo kommet relativt små bærbare DAB-radioer, og da må man kunne putte en slik en inn i mobilen også. At DAB blir standard i mobiler med radio er uungåelig, men når skjer det, og har noen noe info om noe? At RDS er kommet er jo bra, men DAB er mye bedre lydmessig og dekningsmessig.

Å si at det er bedre dekningsmessig er vel en sannhet med visse modifikasjoner.

 

DAB er jo , såvidt jeg vet, kun tiljengelig for oss som bor i de store byene.

 

Men her er det jo helt klart bedre :D

Lenke til kommentar

Gleder meg til den dagen vi kan høre på radio via mobilnettet, f.eks. via 3G-nettet, uten at det koster en formue. DET hadde vært noe, det.

 

Virker bare så overflødig å måtte benytte enda en radioteknologi på mobilen, når man egentlig bør kunne benytte mobilnettet.

 

Men det tar nok litt tid før 3G blir billig nok i bruk til at dette blir noe alternativ...

Lenke til kommentar
Gleder meg til den dagen vi kan høre på radio via mobilnettet, f.eks. via 3G-nettet, uten at det koster en formue. DET hadde vært noe, det.

 

Virker bare så overflødig å måtte benytte enda en radioteknologi på mobilen, når man egentlig bør kunne benytte mobilnettet.

 

Men det tar nok litt tid før 3G blir billig nok i bruk til at dette blir noe alternativ...

Det tror ikke jeg kommer til å skje. Det som sendes/streames over 3G-nettet kommer aldri til å bli gratis, det er det telelevrandørene lever av.

Derfor må du betale for å høre på radio, selv om det blir aldri så billig må du betale.

Da vil jeg heller ha en egen DAB-sender/mottager, som er gratis.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok vi kommer til å streame både TV-sendinger og radiosendinger + musikk og annet innhold på mobiltelefonene våre i stor stil i fremtiden, tipper det bare er et tidsspørsmål før prisene på dataoverføring er på et nivå som er akseptabelt for oss forbrukere.

 

Men jeg tror nok DAB vil komme på mobilene før den tid, forutsatt at det ikke er noen tekniske utfordringer inne i bildet sammenliknet med FM-radio.

 

Edit: En liten omformulering.

Endret av Juke
Lenke til kommentar

Når det gjelder tv-sendinger kan dette løses ved å plassere en tv-mottaker i mobilen. Dette har kommet, og det kommer også mer fremover. Etterhvert som modulene blir mindre vil ikke mobilene bli større enn vi vil. Man fjerner også et fordyrende mellomledd (teleselskapene) ved å bruke tv-mottaker. Da betaler du bare lisensen for nrk. De andre er reklamefinansiert.

 

Med tiden vil det nok bli en forholdsvis lav fastpris på å surfe/laste ned innhold på mobilen gjennom 3G. Men prisene kommer ennå til å skremme folk i laaaang tid fra å bruke streaming-muligheter. Akkurat det samme som skjedde med wap da den kom. Forskjellen er jo at nå finnes det mange gode wap-sider, men prisen er også viktig, og nå er den lav. Jeg wapper som et svin og får aldri høye regninger.

Lenke til kommentar
Noen som vet noe? Nå er det jo kommet relativt små bærbare DAB-radioer, og da må man kunne putte en slik en inn i mobilen også. At DAB blir standard i mobiler med radio er uungåelig, men når skjer det, og har noen noe info om noe? At RDS er kommet er jo bra, men DAB er mye bedre lydmessig og dekningsmessig.

DAB er hverken bedre lydmessig eller dekningsmessig.

 

Lydmessig er det som skikkelig dårlige mp3-filer (slik de sender nå, tale er enda verre) og dekninga er langt fra så god som FM-nettet.

 

Fordelen er at det ikke skurrer.

Lenke til kommentar
Noen som vet noe? Nå er det jo kommet relativt små bærbare DAB-radioer, og da må man kunne putte en slik en inn i mobilen også. At DAB blir standard i mobiler med radio er uungåelig, men når skjer det, og har noen noe info om noe? At RDS er kommet er jo bra, men DAB er mye bedre lydmessig og dekningsmessig.

DAB er hverken bedre lydmessig eller dekningsmessig.

Lydmessig er det som skikkelig dårlige mp3-filer (slik de sender nå, tale er enda verre) og dekninga er langt fra så god som FM-nettet.

Fordelen er at det ikke skurrer.

Går jo på det samme når radiostasjonene bruker MP3 når de spiller musikk...

 

Når det gjelder bitrate, så varierer den i fra kanal til kanal. P1 og P4 er vel de som sender på best bitrate (192 kbps) Bokradioen hører du har råtten kvalitet med sine 96 kbps.

 

Enkelte hevder også at Vinyl er bedre enn CD. Jeg foretrekker CD..

 

btw : En blind test på hifisentralen der det var en del som deltok. Klarte ingen å plukke ut hvilket lydspor som var MP3 :roll:

Lenke til kommentar
DAB er fremtiden. Enkelt og greit. Kvaliteten blir bedre og bedre, det er den nødt til siden DAB ikke er noen trend, men en slags "3G", altså ny teknologi som tar over for gammel teknologi.

 

Fremover vil kvalitene/dekning bli bedre og radioene vil bli billigere.

Blir som overgangen fra NMT til GSM.

 

Ikke så mange som skrek og bar seg over at NMT nettet ble lagt ned...

 

 

Jeg er hvertfall storfornøyd med DAB både i bil og stue.. Skal jeg virkelig lytte til musikk, kjøper jeg en CD..

Lenke til kommentar
Men, som jeg skrev, jeg vil ha det i mobilen snart.

Men det er det ikke så mange andre som vil :)

 

Så lenge det ikke er et stort marked for DAB, og det er det ikke enda, kommer det neppe noen mobiler med dette. Kanskje med unntak av noen få, som da har det som sin spesialitet og ikke som en ekstrafunksjon som radio på mobiler i dag er.

 

Visepresident i Nokia sa at de vil produsere mobiler med DAB-radio når markedet vil ha det i stort volum, og det kunne de ikke se at det var den dag i dag (for noen måneder siden).

Lenke til kommentar

Markedet for radio er der, det er poenget. Som sagt er DAB en naturlig videreutvikling av FM, og derfor kommer det til å regjere om noen år. Markedet kommer ikke til å etterspørre DAB som en vare, men når mulighetene med DAB blir større og bedre vil nok flere aktører sende på DAB. FM-båndet fungerer utmerket fremdeles, men har begrensede muligheter sammenlignet med DAB-systemet.

Det kommer vel når majoriteten av radiostasjonen sender på DAB vil jeg tro

 

Men du bekreftet jo at det kommer, og det er bra.

Lenke til kommentar

Dette bør være høyaktuelt allerede nå.

 

Selv om markedet kanskje ikke skriker etter DAB akkurat i dag, vil de gjøre det snart. Jeg har kjøpt min siste FM-radio (eksludert evnt. integrert i mobil).

 

Radiostasjonene jeg konsumerer (NRK Alltid Nyheter og mp3) tas av FM-båndet allerede neste år.

 

Ja til DAB i mobil!

Lenke til kommentar
Dette bør være høyaktuelt allerede nå.

 

Selv om markedet kanskje ikke skriker etter DAB akkurat i dag, vil de gjøre det snart. Jeg har kjøpt min siste FM-radio (eksludert evnt. integrert i mobil).

Den dagen markedet skriker etter noe i en mobil er det liten tvil om at dette dukker opp i mobilen. Men som sagt tvilsomt at det dukker opp før. Tror det er mange år til vi ser DAB-radioer i like stort mobil-omfang som FM-radioer er per i dag.

Lenke til kommentar

Nå har jo FM brukt laaaaaang tid på å bli så omfattende som det er idag. Grunnen er jo at det ikke har vært noe alternativ. Nå er det det, og da er det naivt og tro at det vil ta 10-20 år før DAB regjerer.

At man kan pause og gjøre korte tilbakespolinger er bare to av mange kommende/eksisterende muligheter med DAB (med DAB-radio med minne).

Når det er digitalt er egentlig mulighetene grenseløse, og det er kun fantasiens som avgjør hva man ikke kan gjøre. Men det gjenstår mye før DAB får den kvaliteten den skal ha, både med tanke på lyd og tjeneste.

 

Men, som arehei sier, tror nok ikke DAB står høyt oppe på prioriteringslisten for mobiltilbehør akkurat nå nei.

Endret av Dinsdale
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...