Gå til innhold

klokke min celeron 300a

Anbefalte innlegg

kompisen min han en 300a som trenger mer kraft. hørt d skulle vere lett å klokke den opp til 450 mhz. flott det men, vi satt fsb opp til 86 eller no(som var det høyeste), og da fikk vi 376, vi prøvde å sette multipiller opp, så vi gjorde det til 5,5 men i oppstarten sto det fortsatt 376.

Spm 1! er mulitipiler på 300a låst som på alle andre intel prosessorer?

Spm 2! har hørt noe om å kutte ut L2 chase?

Spm 3! vis vi kutter utt L2 chase, vil ikke ytelsen gå i dass da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis dette er et hovedkort som er basert på LX-chipsettet (eller lignende), så er nesten ingen av dem som kan kjøre 100MHz FSB. De som har muligheten for dette vil kjøre PCI på 50MHz, noe de færreste PCI-kort takler.

For å kunne overklokke mer er han nødt til å bytte hovedkort, noe som absolutt ikke vil lønne seg så lenge han ikke får et gratis.

Lenke til kommentar

Det er mulig å få brukte slot 1 hovedkort med 440BX chipsett for 3-400kr på feks på QXL.no. Har akkurat kjøpt et selv for 300 til en 300A jeg har liggende.

Vær forøvrig oppmerksom på at det på enkelte hovedkort er slik at du må endre fsb/AGP/pci forholdet når du kjører opp fsb'en. 100MHz fsb fordrer agp divider på 2/3 og pci divider på 1/2. Sjekk om du har disse innstillingene, da fravær av slike vil indikere et gammelt chipsett.

Forøvrig kan det også hjelpe å løsne kjøleribba fra prosessoren og legge på litt skikkelig kjølepasta (Arctic silver), da noen 300A'er ikke er like villige til å gjøre 450. Har selv hatt to der den ene gjør 450 helt uten videre selv uten kjølepasta mellom prosessor og ribbe mens den andre krever litt mer jobbing.

Mvh

Nils Erik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...