Olsenhower Skrevet 23. juli 2002 Del Skrevet 23. juli 2002 Hvor lenge bør man "kjøre inn" forsterkeren og høyttalerene før man kan spille høyt, og hvor høyt kan man spille under selve innkjøringen? Mitt ti år gamle Elkjøpanlegg takket for seg sist lørdag, og jeg har nå kjøpt meg en Marantz PM7000 forsterker og et par Proson 15 tommere. Sistnevnte er kanskje ikke så spreke, men de var iallefall knakende billige: 1995 kroner for begge grunnet et lite hakk i kabinettet :smile: Planen var å kjøpe Cerwin Vega E712, men det får vente et år eller to... Takker for svar! Lenke til kommentar
Zabre777 Skrevet 23. juli 2002 Del Skrevet 23. juli 2002 Heisan Det der med å spille inn høyttaler på lavt volum er bare noe tull.. Bare spill så ørene flagrer fra første stund! Det som skjer med et element som er nytt er at det mykes opp en del. Dette går fortere med litt trøkk.. Spill som du ville gjort til vanlig! Hvor mange watt er amp'en på? To 15 tommere trekker some regel MASSE strøm! Jeg har selv to Patos Basic 500, norsk kvalitet. Jeg trodde Norge bare hadde ostehøvver'n og bindersen og vifte med, men de har Patos også. Du verden.. Stereo er morro! Henning Lenke til kommentar
Olsenhower Skrevet 23. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2002 Hei! Forsterkeren er på 2*95 Watt, så det burde holde det :smile: Leste på nettet (etter jeg hadde kjøpt den) at den hadde blitt best i test, så jeg er ganske fornøyd. For en gangs skyld var jeg heldig med innkjøpene mine! Høyttalerene kunne kanskje hatt litt bedre driv i bassen, spesielt ved lav spilling, men en kan jo ikke forvente all verden av så billige høyttalere (Veiledende pris er 2998,-) De er ihvertfall tøffe Lenke til kommentar
MaDDoG Skrevet 23. juli 2002 Del Skrevet 23. juli 2002 Quote: Den 2002-07-24 00:57, Zabre777 skrev:HeisanDet som skjer med et element som er nytt er at det mykes opp en del. Dette går fortere med litt trøkk.. Det er sant at de skal bli myker, en anbefaling er å spille så høyt som du kan uten at det kommer noen form for ulyder! og spille det lenge!!!! etter ca 10 timer så vil de ha det mest optimale. Quote: Jeg har selv to Patos Basic 500, norsk kvalitet. Jeg trodde Norge bare hadde ostehøvver'n og bindersen og vifte med, men de har Patos også. Du verden.. Patos rocker villt! Quote: Stereo er morro! Det ihvertfall helt sikkert!! :razz: Lenke til kommentar
antiloop Skrevet 23. juli 2002 Del Skrevet 23. juli 2002 Du vil nok få bedre svar om du bruker dette forumet som er spesialisert for Audio spørsmål!!! http://www.audioforum.no/ [ Denne Melding var redigert av: antiloop på 2002-07-24 01:12 ] Lenke til kommentar
C. Alshus Skrevet 23. juli 2002 Del Skrevet 23. juli 2002 Norge har forstret flere stereomerker, de. Nevner Patos, Electrocompaniet, Doxa, Tandberg, OAL, Forsman, Activ Innredning, Dynamic Precision, Dynabel, Eltek, Infinite Resolution og Seas. Sikkert flere også, husker ikke alle. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 24. juli 2002 Del Skrevet 24. juli 2002 Quote: C. Alshus skrev (2002-07-24 01:18):Norge har forstret flere stereomerker, de. Nevner Patos, Electrocompaniet, Doxa, Tandberg, OAL, Forsman, Activ Innredning, Dynamic Precision, Dynabel, Eltek, Infinite Resolution og Seas.Sikkert flere også, husker ikke alle. Seas er ikke en forsterker produsent men høytaler elemnter, Frabrikken ligger i moss.http://www.seas.no/ Lenke til kommentar
C. Alshus Skrevet 24. juli 2002 Del Skrevet 24. juli 2002 Joa, Lura. Jeg vet det. Er audiophil og trives med det... Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 24. juli 2002 Del Skrevet 24. juli 2002 Quote: C. Alshus skrev (2002-07-24 03:18):Joa, Lura. Jeg vet det. Er audiophil og trives med det... Du og, søren eg som trudde eg kunne prøve å lære deg litt. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 24. juli 2002 Del Skrevet 24. juli 2002 Quote: Zabre777 skrev (2002-07-24 00:57):HeisanDet der med å spille inn høyttaler på lavt volum er bare noe tull. Og hvorfor er det tull, Eg bare lurte siden du sier det. Lenke til kommentar
C. Alshus Skrevet 24. juli 2002 Del Skrevet 24. juli 2002 Mye tøffere å spille skikkelig høyt da, Kjetil. Men når man spiller inn høyttalere, så blir diskanten mykere(ikke så skjærende). Blant annet. Mange spiller inn stereoutstyr en 100-300 timer. Selv har jeg spilt inn høyttalerne på laptoppen min... :razz: Lenke til kommentar
A|exander Skrevet 24. juli 2002 Del Skrevet 24. juli 2002 Hvorfor ikke kjøpe brukte høytalere, da sliper man å spille dem inn? Tihi :smile: Lenke til kommentar
C. Alshus Skrevet 24. juli 2002 Del Skrevet 24. juli 2002 Det er ikke et krav at man spiller dem inn da... Lenke til kommentar
Zamoht Skrevet 24. juli 2002 Del Skrevet 24. juli 2002 DNH leverer også utmerkede elementer.... Fabrikken ligger i Kragerø og har spesialisert seg på arenahøyttelere... Vi fikk et par av disse til russebilen.. Brukes bla. på wembly stadion.. Sinna diskant på 12" og 9kilo! http://www.bravox.com.br/produtos/profissi...o_bc12p_169.htm Lenke til kommentar
cky Skrevet 24. juli 2002 Del Skrevet 24. juli 2002 For noe forbasket tull! Spille så høyt du kan fra første stund? Nei nei nei. Det som skjer da, er at elementene strekker seg, og blir slappe. De blir med andre ord gradvis ødelagt og mister mye av stramheten, som igjen fører til tap av lydkvalitet i det lange løp. De første 30-40 timene bør du ikke ha volumkontrollen over kl.9, etter dette kan du spille høyere, men høyttalere generelt begynner ikke å låte bra før etter ca 100 timer. Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 24. juli 2002 Del Skrevet 24. juli 2002 Quote: Den 2002-07-24 01:06, zuperMensch skrev:Hei!Forsterkeren er på 2*95 Watt, så det burde holde det :smile: Nuvel. watt sier egentlig fint lite. det mest avgjørende på store høytalere er hvor mye strøm forsterkeren klarer å gi for å kontrollere elementene. For eksempel Harman/Kardon lager strømsterke forsterkere - Har selv en slik for å drive mine DC 15 - funker fett det. men Maranz er ikke veike de heller, for all del. Lenke til kommentar
Olsenhower Skrevet 24. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2002 (endret) <!-- BBCode Quote Start --><TABLE BORDER=0 ALIGN=CENTER WIDTH=85%><TR><TD><font class=postbody>Quote:</font><HR width=100% color=#333333 SIZE=1></TD></TR><TR><TD><FONT class=quote><BLOCKQUOTE> Den 2002-07-24 10:59, Goebbels skrev: Nuvel. watt sier egentlig fint lite. det mest avgjørende på store høytalere er hvor mye strøm forsterkeren klarer å gi for å kontrollere elementene. </BLOCKQUOTE></FONT></TD></TR><TR><TD><HR width=100% color=#333333 SIZE=1></TD></TR></TABLE><!-- BBCode Quote End --> Hehe... Må jo innrømme at jeg ikke har særlig peiling på stereo :oops: men selv jeg trodde at man måtte være litt forsiktig i begynnelsen. Fyren nede på HiFi Centeret sa iallefall det. Men nå drar jeg en liten uke til Sørlandet, så det blir ikke mye innkjøring på meg. Får spille 24/7 neste uke, for jeg hadde tenkt å arrangere fest (igjen!) påfølgende helg. Kan ikke sitte å spille på kvart volum! Edit: Takk for svar :smile: <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: zuperMensch på 2002-07-24 11:23 ]</font> Endret 16. mars 2007 av zuperMensch Lenke til kommentar
Lch Skrevet 24. juli 2002 Del Skrevet 24. juli 2002 Quote: Den 2002-07-24 10:54, cky skrev:For noe forbasket tull! Spille så høyt du kan fra første stund? Nei nei nei. Det som skjer da, er at elementene strekker seg, og blir slappe. De blir med andre ord gradvis ødelagt og mister mye av stramheten, som igjen fører til tap av lydkvalitet i det lange løp. Javel ja. Har du en link til mer info om dette? Lenke til kommentar
Lch Skrevet 24. juli 2002 Del Skrevet 24. juli 2002 Quote: Den 2002-07-24 10:59, Goebbels skrev:Nuvel. watt sier egentlig fint lite. Spesielt når det kun er oppgitt slik "2x95 Watt". Impedansen er ikke med, målemetoden er ikke oppgitt => teit. 2x95 Watt RMS i 8Ohm sier mer. Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 24. juli 2002 Del Skrevet 24. juli 2002 høytalere burde spilles inn med middels lydvolum i 30-60 timer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå