Gauntlet Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 Okey, for å si det mildt: Jeg kan svært lite om hardware, derfor trenger jeg hjelp av dere hunker! Okey. Jeg tenkte å bruke MAKS 25 000,- på min nye PC. Siden jeg flytter hjemmefra (pga. skole) og inn på en hybel, vil det være best med en laptop med hennhold til transport og skole. PCen skal brukes til Gaming og skolearbeid. Etter litt research (deriblant fra deres forum) kom jeg fram til at Dells XPS er det suverene beste valget med snakk om performance. Prisen følger jo selvsagt med dette kravet... Anywho, jeg har et par spørsmål, men jeg kan først begynne med å skrive hvordan jeg har "utrustet" PC'en via Dells nettside: -Intel® Pentium® M prosessor 760 (2.00Ghz, 2MB L2 cache, 533MHz FSB) -Microsoft® XP Home SP2 inklusiv media (engelsk) -1 Year Next Business Day Support -512MB 533MHz DDR2 RAM (2x256) -Inspiron™ XPS Gen 2 klar LCD backcover med gratis farveindlæg -17" UltraSharp™ Wide Screen WUXGA (1920 x 1200) TFT med TrueLife™ -NVIDIA® Geforce™ Go 6800 ULTRA with 256MB DDR video memory -100GB (5400rpm) IDE harddisk -24x CDRW/24x DVD Combo Drive -Dell™ TrueMobile™ 350 Bluetooth modul -Intern 10/100/1000 GB Ethernet NIC -Intel® trådløs 2200 802.11b/g Mini PCI-kort -9200 sekundært 9-celle, 80 WHr Li-Ion primær batteri (EXTRA BATTERI) Dell pris: 22 059,- Hmmm..jeg tror jeg har fått med alt fra Dell nå. Så, dette har jeg tenkt til å bestille fra Komplett: -2x Kingston ValueR DDR2 SO-DIMM 1024MB CL4 Non-ECC,1.8V,128Mx64,200p DDR2 PC2-4200 -Logitech MX510 Optical Mouse, USB, PS/2 Komplett pris: ~2500,- TOTALT: 24 550,- Det var, så kommer spørsmålene: 1. Er det vanskelig å sette inn rammen selv? (det er 2 slotter til ram, right?) 2. På Dell sine sider kan man betale 1500,- for en prossesor på 2.13GHz, istedet for 2.00GHz. Er dette verdt pengene? 3. Hvordan foregår Dells sine forsikringer? Er det innkludert tyveri og idiot forsikring? 4. Hvis man setter inn egen RAM, vil Dell fremdeles reparere den hvis det blir feil på PC'en? 5. Jeg valgte den relative billige hardisken på bare 5400rpm...vil dette påvirke performancen, og spesielt på spilling? En kompis sa at det ikke gikk så glatt med spillingen pga den sakte rundetiden. Stemmer dette? 6. Er det ikke veldig vanskelig å bytte ut komponenter slik som harddisk, ram, skjerkort, prossesor selv i en laptop? 7. Tror dere dell vil release en laptop version of nVidia sin nye 7000-serie? 8. Vil denne PC løsningen holde lenge for gaming? 9. Dette er et veldig direkte spørsmål: Tror dere Operation Flashpoint 2 vil kjøre rent på PC'en? Okey, det var mange spørsmål, men jeg håper dere PC hunker klarer å svare på de fleste! Mvh. Eirik Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 (endret) 1. Er det vanskelig å sette inn rammen selv? (det er 2 slotter til ram, right?) Det er veldig lett. Åpne en liten luke på undersiden og bare press rammen inn. 2. På Dell sine sider kan man betale 1500,- for en prossesor på 2.13GHz, istedet for 2.00GHz. Er dette verdt pengene? Ikke verdt 1500kr for 133 MHz, men du får vurdere selv om du trenger det. 3. Hvordan foregår Dells sine forsikringer? Er det innkludert tyveri og idiot forsikring? Hvis det er CompleteCare du tenker på så dekker den for uhell, men ikke tyveri. Ler mer her 4. Hvis man setter inn egen RAM, vil Dell fremdeles reparere den hvis det blir feil på PC'en? Ja. Du bryter ikke garantien ved å skifte ram siden du ikke må åpne pc-en. 5. Jeg valgte den relative billige hardisken på bare 5400rpm...vil dette påvirke performancen, og spesielt på spilling? En kompis sa at det ikke gikk så glatt med spillingen pga den sakte rundetiden. Stemmer dette? En 100GB 5400RPM disk yter nesten like bra som en 60GB 7200RPM pga. høyere tetthet. Men aksesstiden vil aldri bli det samme uansett. Funker helt greit, men load-tider vil bli lavere med en 7200RPM. 6. Er det ikke veldig vanskelig å bytte ut komponenter slik som harddisk, ram, skjerkort, prossesor selv i en laptop? Harddisk er veldig lett. Du tar ut 2 skruer på undersiden og dreger ut en ramme som disken ligger i, dette bryter heller ikke garantien. Skjermkort og cpu er lett tiljengelig inni pc-en og er veldig lett å bytte såfremt du ikke er helt på jordet med pc. Like lett som en stasjonær når du først har skrudd opp pc-en. 7. Tror dere dell vil release en laptop version of nVidia sin nye 7000-serie? Så vidt jeg vet har Dell garantert at det kommer skjermkort-oppgraderinger til XPS2, men kan ikke si noe sikkert. 8. Vil denne PC løsningen holde lenge for gaming? Vanskelig å si, men det er den beste bærbar pc-en til spill så langt! (KANSKJE Sager 9880 er bedre, men den har P4, veier 5.2kg og støyer fælt) 9. Dette er et veldig direkte spørsmål: Tror dere Operation Flashpoint 2 vil kjøre rent på PC'en? Det vil jeg tro, men vet ikke om OFP2 får helt syk grafikk, sånn som f.eks neste Morrowind! Håper det var greit svart. Endret 22. juni 2005 av Fredrik Larsen Lenke til kommentar
Gauntlet Skrevet 22. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2005 Takk skal du ha, Fredrik (the very same Fredrik jeg snakket med tidliger på MSN? *dun dun dun* Nytt spørsmål fra den PC-noob: 10. Jeg har bestandig vært vant til at klokkefrekvensen på en prossesor er det som avgjør hvor rask den er. Siden jeg nå har en 1 år gammel 3,2GHz PC hjemme, vil den 2.00GHz prossesoren i XPS'en være my dårligere? :S Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 (endret) Takk skal du ha, Fredrik (the very same Fredrik jeg snakket med tidliger på MSN? *dun dun dun* That's me. 10. Jeg har bestandig vært vant til at klokkefrekvensen på en prossesor er det som avgjør hvor rask den er. Siden jeg nå har en 1 år gammel 3,2GHz PC hjemme, vil den 2.00GHz prossesoren i XPS'en være my dårligere? :S En Pentium M 2 GHz vil være raskere enn en P4 3.2 GHz i de fleste tilfeller, men mangler HT. Pentium M yter 1.3~1.7 ganger bedre per MHz enn P4, kanskje enda mer i spill. Endret 22. juni 2005 av Fredrik Larsen Lenke til kommentar
ventle Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 Om du er stø på hånda kan du jo spare flere tusen ved å kjøre det velkjente pinmod-trikset, som funker med alle Pentium M-baserte hovedkort med 533 MHz busshastighet. Kort fortalt går det ut på at du kjøper en billig 1,6 GHz Pentium M beregnet for 400 MHz busshastighet, setter en bittebitteliten ledningsbit i sokkelen på hovedkortet før du setter i prosessoren, og vips så kjører prosessoren på 2,13 GHz (kjøp da XPS'en med billigste prosessor, den som følger med kan ikke brukes, det må være en 400 MHz-basert). Sjekk forum-tråden som handler om Inspiron 9300, der finner du en link til en detaljert guide (med bilder) til pinmod i det første innlegget. Lenke til kommentar
Gauntlet Skrevet 22. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2005 meeeen...det har jeg ikke tenkt til. For det først er veldig nervøs å screw up når jeg gjør sånne ting. For det andre; da vil vell ikke Dell evt. reparere PC'en hvis det blir feil på den? Siden den jeg da har fixet med innmaten? Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 meeeen...det har jeg ikke tenkt til. For det først er veldig nervøs å screw up når jeg gjør sånne ting. For det andre; da vil vell ikke Dell evt. reparere PC'en hvis det blir feil på den? Siden den jeg da har fixet med innmaten? Er du forsiktig så kan dem ikke se at du har gjort det. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 Sant... pinmod er et (så godt som) usynlig inngrep. Man må ta ut prosessoren og gå over sokkelen med lupe for å se at det er gjort. Lenke til kommentar
Gauntlet Skrevet 23. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2005 *bump* Ingen flere som har meninger/tips? Lenke til kommentar
ventle Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Du har vel fått svar på spørsmålene dine, er det egentlig mer å si? Mer info om XPS'en finner du vel ved å søke rundt på forumet... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå