lodott Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 I en måned nå har pcen vært veldig ustabil og rebootet når den ville selv. Enkelte ganger kunne det gå lang tid mellom hver gang det skjedde, men nå i det siste har det egentlig skjedd hyppigere og hyppigere. For litt over en uke siden nektet den å boote windows. Da viste det seg at en WD 80GB hadde tatt kveld... For to dager siden toppet det seg med at det kom røyk ut av pcen da jeg slo den på. Da var det den ene rambrikken som hadde tatt fyr (256mb Samsung PC2700). Jaja, da var det nok den som var problemet da tenkte jeg. Slo på igjen pcen med bare det nødvendigste koblet til, og vips(!) den startet igjen. Men da jeg skulle installere windows på nytt viste det seg at enda en harddisk trolig er gåen (120GB Seagate.. ikke helt sikker enda, men sannsynligvis ). Jeg forsøkte å installere på en tredje harddisk, men da klikket det tre ganger underveis i installasjonen. Så nå er jeg bare drittlei og lurer på hva som kan være problemet. Men jeg trenger hjelp av dere til å avgjøre... Selv tror jeg enten det er PSU, HK eller vannkjøling(men denne har jeg sjekket grundig, så vil nesten utelukke den). PSU (Chieftec 340W) fordi jeg på det meste har hatt 4hd, DVDbrenner, GF 5900XT og har noe stående i nesten hver eneste pci-slot. Noe som kan bli litt mye for den PSUen. I tillegg har pcen vært ganske så griseklokket i lengre tid (P4 1,8@2,5). Eneste som taler mot dette er at pcen rebootet også da jeg hadde bare det mest nødvendigste koblet til... HK rett og slett fordi det har fått nok av klokkingen, og har opplevd mye dritt med det før (kompabilitetsproblemer osv). Ellers så kan det jo hende at det er nok en rambrikke eller to Hva tror dere er mest sannsynlig? Bør jeg kjøpe nytt hk og psu, eller holder det med en av delene? Specs: P4 Northwood 1,8@2,5ghz Abit SD7-533 512mb Twinmos PC2700 DDR 2x256mb Samsung PC2700 DDR (en av disse er nå røket) Seagate Barracuda 160gb Seagate Barracude 120gb (sannsynligvis røket..) Samsung Spinpoint 160gb WD Caviar 80gb (denne røk...) NEC 3500-A DVD-RW Aopen GF 5900XT Soundblaster Audigy Et eller annet TV-kort...husker ikke merke Sunsway IDE-kontrollerkort SMC nettverkskort TT Bigwater Vannkjøling Lenke til kommentar
madammim Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 Hei. Har du mulighet til å sjekke HK på annen PSU? Eller PSU på annet HK? (sistnevnte kan være fali det for det andre HK...) Vil uansett tippe at HK har tatt kvelden. Når en RAM brikke tar fyr kan det vel komme av for høy spenning til denne. Dette er vel noe som styres av HK. Når samtidig to HDer tar kvelden kan det vel også skyldes spenningstrøbbel. Ville vel ikke satset flere komponenter på dette HK, men berget det som berges kan... Lykke til! Lenke til kommentar
madammim Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 Hei. Har du mulighet til å sjekke HK på annen PSU? Eller PSU på annet HK? (sistnevnte kan være fali det for det andre HK...) Vil uansett tippe at HK har tatt kvelden. Når en RAM brikke tar fyr kan det vel komme av for høy spenning til denne. Dette er vel noe som styres av HK. Når samtidig to HDer tar kvelden kan det vel også skyldes spenningstrøbbel. Ville vel ikke satset flere komponenter på dette HK, men berget det som berges kan... Lykke til! Lenke til kommentar
lodott Skrevet 23. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2005 Takk for svar Har dessverre ikke mulighet til å teste det andre steder akkurat nå, men tror jeg forsøker meg på å kjøpe nytt hk. S478 kortene er ikke spesielt dyre for tiden heller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå