Gå til innhold

Romseil - Teori og praksis

Anbefalte innlegg

I aftenposten står det at romfartøyet Cosmos 1 skal teste ut romseil.

Vel, hvordan fungerer dette seilet, og vil de fungere i praksis?

Ettersom jeg har forstått det skal fremdriften skapes av trykk fra lyspartikler som reflekteres fra seilet. Men vil ikke trykket bli like stort på begge sider? Hvis den ene siden reflekterer mer (som jeg regner med at det gjørt), vil ikke da en proporsjonal mengde lys absorberes, eksiteres og sendes ut som fotoner på den andre siden, slik at trykket blir likt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det seilet er borte, ingen for kontakt med det lengre :cry:

eller kanskje det faktisk funket MYE bedre enn de trodd, og ble borte før de merket det :hmm:

teoretisk sett vil vel det seilet funke til en viss grad, men jeg tror det krever mye større seil enn det man har på Cosmos 1.

Lungemannen:

trykket vil ikke bli like stort på begge sider av 2 grunner:

1. den får energi fra solen, som har en mye sterkere effekt på seilet enn andre stjerner fordi den er så nærme

2. formen på seilet gjør at trykket uansett vil bli størret på den riktige siden

Lenke til kommentar
Tenker på lys som blir absorbert av seilet på den andre siden, som da vil bli omdannet (termisk?) energi, eksitere elektronene i seilet og sende ut energi i form av fotoner igjen.

Ta for eksempel et vanlig speil: Det sender da vitterlig ikke ut like mye energi som fotoner på baksiden som det reflekterer på forsiden.

Lenke til kommentar
Tenker på lys som blir absorbert av seilet på den andre siden, som da vil bli omdannet (termisk?) energi, eksitere elektronene i seilet og sende ut energi i form av fotoner igjen.

Ta for eksempel et vanlig speil: Det sender da vitterlig ikke ut like mye energi som fotoner på baksiden som det reflekterer på forsiden.

Nå er det heller ikke lyskilder bak et speil. I rommet vil seilet hele tiden truffet av lys fra andre stjerner, bakgrunnsstråling osv. Men som aklla sier vil solen være en mye sterkere energikilde enn stjernene som skinner på baksiden. Tenkte faktisk ikke på dette når jeg laget tråden. :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...