Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ustabil PC, muligens pgs temperatur.


Anbefalte innlegg

Sliter endel med at PC'en plutselig bare finner på å skru seg av, som regel under spilling, men det skjer av og til ellers også når den bare står idle. Tror det er temperatur-relatert ettersom det stort skjer når det varmt ute, og dermed varmt inne også. Hadde samme problem i fjorsommer også.

 

Maskinen består av:

Asus A7N8X Deluxe

XP 2800+ (ikke klokket)

Sapphire R9800 Pro 256MB (ikke klokket)

Chieftec Dragon Maxi-tårn 360W.

 

Asus PC-Probe viser at tempen på CPU ikke kommer over 47grader, selv ikke når maksinen slår seg av. Men går jeg i BIOS rett etterpå, så viser den temperaturer på en rundt 80grader. Men kjøleribba er ikke varm, så tviler egentlig sterkt på at det stemmer. Men derimot så blir kjøleribba på skjermkortet veldig varm, men det ingen artifacts eller noe galt med grafikken i spill før kræsj.

 

Så, er det noen kloke hoder som har noen ideer om hva jeg kan prøve? Mistenker kanskje at det er BIOS som leser tempen på CPU feil, også slår av for å ikke ødelegge CPU. Hvordan kan man slå av den funksjonen? Og tar mer enn gjerne i mot andre mulig årsaker til dette. Maskinen slår seg rett og slett moment av, skkurat som når man holder inne på-knappen. Har også nettop støvsugd maskinen, og fjernet alt støv i vifter og kjøleribber.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først av alt har jeg ville flashet BIOS med nyeste versjon. Dette finner du på produsenten av hovedkortet sin hjemmeside.

Det er også en funksjon i BIOS, som gjør at hvis CPU f.eks er over 70 grader, så skal maskinen slå seg av. Denne funksjonen går det ann og disable, men det ville jeg ikke anbefalt.

Jeg tror at problemet ikke vil oppstå etter at du har flashet BIOS, hvis det er BIOSen det er noe problemer med.

 

Si ifra hvis flashing av BIOS ikke hjalp.

Lenke til kommentar

om cpu blokka ikke er varm, så er det enten en veldig bra vifte, eller det er veldig dårli kontakt mellom ribbe og cpu kjernen. en kompis av meg har samme problem men der finner vi ikke løsningen, det er god trekk i kabinettet, har du det? hvis det er varmt i kabinettet ville jeg ha invistert i en vifte og satt denn nede i front.

 

håper jeg kan gi deg noen tips med dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...