Mazeking Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Er på utkikk etter et videokamera og har null peiling. Har dog en del peiling på fotografering. Ser at alle reklamerer med alt fra 12x analog zoom til 30 x zoom, det er det stort sett bare fuglekikkere og nakenfotografer som har bruk for. Sinde jeg ikke hører hjemme i noen av kategoriene, men tvert i mot skal bruke dette til ferie og fritid filming er det et par ting fra fotograferingens verden som opptar meg. Finnes det noen som helst form for vidvinkel på kameraer i prisklassen 6000-7000? Hvis det evt finnes add on vidvinkel hvilke kameraer med vidvinkel fungere og hvilke er direkte dårlig? Siden jeg til enhver tid drar med meg MYE fotoutstyr ønsker jeg et videokamera som er så lite som mulig. Hvilke av de små er akseptable? Ønsker også at det er mulighet for å koble på lys og evt en ekstern mic. Bør også kunne kobles til en tripod. Stillbilde mulighet vil jeg helst ikke ha! Noen som har tips på alternative kameraer? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 Så vidt jeg vet finnes det ikke videokamera med innebygget vidvinkel. Du kan til de fleste kamera kjøpe vidvinkelkonverter, som du skrur på utenpå objektivet, men da blir også kameraet noe større. I slike tilfeller er det best å bruke de originale vidvinkelkonverterne da disse har best kvalitet, men de er også desidert dyrest (1500-2000). Du får vidvinkelkonvertere fra 5-600 kroner som er brukbare til de fleste kamera, men det forutsetter at du har en standard filterfatning på kameraet. Dette bør de vite i butikken du vil kjøpe kameraet i (hvis ikke, velg en annen butikk ). Uansett kan de billigste føre til at bildet buer litt ut i kantene, så be om å få prøve en slik konverter på ditt utvalgte kamera før du kjøper det. Du kan se på et av Panasonics 3CCD modeller i prisklassen over 6000. F.eks GS-150 som er et veldig bra kamera. Du må i ditt tilfelle være sikker på at de har strømførende tilbehørssko (ikke sikker på hvem som har akkurat nå). Dette bør de vite, eller finne ut, der du kjøper kameraet. Da kan du koble på lys som tar strøm direkte fra kameraets batteri (så slipper du egen batteripakke, lader og gud vet hva til lyset), og du finner et lite nett Panasonic lys til noen få hundrelapper. Mikrofoninngang har de fleste kamera når du beveger deg over 6000 kroner. Stillbildefunksjon er veldig vanskelig å unngå i dag, så du må nok leve med at kameraet ditt har denne funksjonen. Du behøver jo ikke bruke den, og selv om det medfører mindre pixelstørrelse, så har det ikke så mye å si lenger. Hører mange klager over at 3CCD trenger mer lys enn 1CCD kamera, og ja det er riktig det. Men jeg prøvde Panasonic sitt 3CCD kamera, GS75 mot Canon sitt 1CCD kamera, MV350i, der sistnevnte faktisk er en del dyrere. Panasonic sitt 3CCD kamera klarte seg desidert best i dårlig lys (faktisk veldig rene, fine bilder), mens Canon kamera hakket og slet og lagde dårlige, grumsete bilder. I godt lys var det også markant forskjell, og det er jo først her 3CCD virkelig viser sin styrke fremfor 1CCD. Så selv om Panasonic GS75 og over er 3CCD, så er de absolutt ikke ille å bruke i dårlig innebelysning. Alle kamera har standard tripodfeste. Lenke til kommentar
Mazeking Skrevet 22. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2005 (endret) Takker for tilbakemelding! Skal sjekke ut nevnte panasonic kameraer. EDIT: Har ud tips på butikker websjapper som har disse? Finner ingen av dem på komplett, mpx eller psdata... Endret 22. juni 2005 av Mazeking Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 Hmm... jeg vet om en butikk i Oslo sentrum, men ettersom jeg jobber der selv, så kan jeg ikke si hvilken butikk det er. Du får bare sjekke rundt i Oslo sentrum om du bor i nærheten Lenke til kommentar
lars91 Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 Hvilken butikk jobber du i da? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 Kan ikke si det. Men sjekk i Oslo sentrum. Finnes sikkert flere butikker som har Panasonic. Lenke til kommentar
ådne Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 (endret) *Fjernet av moderator. Salgsannonser holder vi til bruktmarkedet* Endret 23. juni 2005 av Afseth Lenke til kommentar
hardkjerne Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Ser at elkjøp.no har PANASONIC NVGS75E inne til 6 495,- kr. Er dette et bra kamera i denne klassen, eller er det kanskje bedre å bruke litt mere for en dyrere panasonic modell? (er på leit etter kamera i denne prisklassen selv). Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Meget bra kamera til en god pris dette her. Nå er ikke El-kjøp sin pris enestående, så vil tro det finnes til samme pris flere steder. Lenke til kommentar
nastoisi Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Bruker denne tråden jeg. Finnes det noen norske sider som tester DV-kamera? Fant dinside som tester noen få, men fant ingen tester her på akam f.eks. Eventuellt noen gode utlandske? Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Bruker denne tråden jeg.Finnes det noen norske sider som tester DV-kamera? Fant dinside som tester noen få, men fant ingen tester her på akam f.eks. Eventuellt noen gode utlandske? Sjekket digit.no ? Lenke til kommentar
nastoisi Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 (endret) Nei, men skal gjøre det nå. Takk! Edit: Var vel ikke så mye mer der om dv-kamera? Eller leter jeg dårlig nå? Var ute etter å finne litt om med om GS-150 kamera som afseth anbefalte, men var ikke så lett å finne. Endret 11. juli 2005 av nastoisi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå