Gå til innhold

Fikk min P4 D 830 3.0GHz i dag!

Anbefalte innlegg

Nå kom den!

Har et Asus PSWD2-Premium som inntil nå har kjørt Celeron D 2.66. Endelig fikk jeg bytta ut rasket med en P4D 3.0 830, og bortsett fra et stort varme problem kjører den fin-fint. :thumbup:

Etter jeg fikk en større vifte på kjøler'n gikk alt bra. Klokket fint opp til 3.6GHz med 1066 MHz minne bus. Men på grunn av dårlig kjøling har jeg satt den ned til 3.0 inntil alt er innstalert på nytt. Alt går superglatt og multitasking er knall defragmenterte en hd uten å merke ytelse tap på andere program.

Anbefales til alle som er som meg, og liker Intel best!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke temperaturer gir boksen din da (idle / load )?

Kunne godt tenkt meg liknende prosessor, men er meeeget skeptisk til varmeutviklingen fra de nyere intel prosessorene, spesielt prescott.

Har en vanlig prescott 3.0 GHz cpu, og den er ikke akkurat en kjølig sak.. selv på original hastigheter..

Lenke til kommentar
jstrandl Skrevet 21/06/2005 : 22:51

52 idle etter 30 minutter og 63 full cpu load i 15 minutter og 67 etter 45 minutter på full load. Skal fikse litt mer på kjølinga så jeg kommer under 60 på fullt. 

Grattis :thumbup:

Hmm, det var jo som fryktet og vel så det...

Syns det var litt rart at du hadde såpass høy idle, da ser det ikke ut til at de nye termiske forbedringene gjør noe særlig til eller fra.

Har du brukbar luftflyt i kabinettet, i og med at den produserer så mye varme krever det jo tilsvarende effektiv transport av varmen ut av kabinettet.

Men var dette temperaturen med en vifte bedre enn den orginale altså, så med standard boxed er det enda varmere?

Trøsten får vel være at det nok skal godt gjøres å ta knekken på den cpu'en med varme da. :)

Lenke til kommentar
th-3 Skrevet 24/06/2005 : 23:02

ikke opp til meg å konkludere med noe her, men mistenker at vi nettopp har påvist enda et tilfelle av fremskredet temp-hysteri. Jeg skal forresten lage meg signatur her på forumet... 

Vel, jeg skal være den første til og si meg enig i at det er mye hysteri rundt temperaturer her på forumet. Selv er jeg heller ikke redd for å la mine maskiner gå litt varmt, bare det ikke bråker for mye.

Men hvis du har hørt boxed 775 vifter når cpu når 67 grader, så vil jeg ikke kalle det hysteri, det er rett og slett uutholdelig som arbeidstasjon. Så hvis det er slik at man må påregne "eksotiske" kjøleløsninger for og holde denne unna trhottle temp syns jeg det er greit og høre om det.

Forøvrig derfor jeg også lurer på om trådstarter har kabinettvifte, og hva slags psu hadde også vært interessant å høre. :)

Lenke til kommentar
... holde denne unna trhottle temp syns jeg det er greit og høre om det.

Her er du virkelig inne på noe vesentlig. Skaffet meg en Celeron D 2.4 for morro, og den kunne settes rett opp på 210 mhz fsb (knappe 3.8ghz) på 1.35 volt. Imidlertid begynte det å vises ørsmå utslag på Throttlewatch etter en time i Prime95, og da passerte tempen 65-66 grader på et dropmoddet Asus P4c800. Det betyr ganske enkelt at selv om trådstarter får sin cpu`en stabil på 4 ghz med originalkjøling er det egentlig null verdt hvis han ikke klarer å holde temperaturen under ca. 65 grader. Over det vil den klokke seg ned for å beskytte seg mot overoppheting...og det vil gi negativt utslag på ytelsen, selvfølgelig. Dermed kreves det godt dimensjonert kjøling for å oppnå et godt resultat med prescott-baserte chipper.

For Celeron`en min sin del får den et relativt hyggelig liv i serveren framover på 200/3600mhz. På denne hastigheten er det ikke spor av throttling, og de ekstra mhz`ene gir god uttelling når store filer skal komprimeres. Vi snakker om forbedring fra 3.5 timer og til 2-2.5 for en bestemt filtype.

Er litt spent på om jeg greier å la være å prøve Cellyen med vannkjøling, skulle ikke forundre meg om den er god for et stykke over 4 ghz om forholdene legges til rette.

Lenke til kommentar

Joda, enig i det der med 775 boxed-viftene. Det var et problem jeg kvittet meg med ganske fort, uten å skifte vifte. Satte med vilje feil innstillinger i BIOS, da klarer ikke vifta å øke hastigheten. Vil ikke anbefale andre å gjøre det, men det har funket greit på kassa mi.

Edit 1: Mulig jeg lyver til dere her nå, ble litt usikker på hva det var jeg egentlig gjorde for å holde vifta på laveste fart. Iflg hovedkortmanualen kan det se ut som om jeg har satt den til å alltid holde laveste fart til temp overstiger 65C. Alle innstillingene som var tilgjengelige står dessverre ikke i manualen, siden de nesten alltid trykkes basert på tidlige BIOS-revisjoner som ingen bruker.

Endret av th-3
Lenke til kommentar

Ja, bare for å ha sagt det er det ikke noe Intel hets fra min side her, har både AMD og Intel i daglig bruk, og er like glad i begge på hvert sitt vis. Man elsker sine barn selv om de er forskjellige... :p

Men akkurat den boxed viften til 775 er jo ikke helt god over 3500-4000 rpm, så hvis den må ligge på slike turtall ved "vanlig" drift ser jeg det som et problem.

Nå vet jeg at selve kjøleren på dual har fått splittet sine finner, slik at det er dobbelt så mange, men selve viften er såvidt jeg vet lik som vanlig Prescott.

A64 boxed har forøvrig høyere max turtall, men i et behagligere frekvensområde.

.

Joda, enig i det der med 775 boxed-viftene. Det var et problem jeg kvittet meg med ganske fort, uten å skifte vifte. Satte med vilje feil innstillinger i BIOS, da klarer ikke vifta å øke hastigheten. Vil ikke anbefale andre å gjøre det, men det har funket greit på kassa mi.

Edit 1: Mulig jeg lyver til dere her nå, ble litt usikker på hva det var jeg egentlig gjorde for å holde vifta på laveste fart. Iflg hovedkortmanualen kan det se ut som om jeg har satt den til å alltid holde laveste fart til temp overstiger 65C.

Ok, det er noe ala Q-fan det høres det ut som, dette er jo en god ide og bruke med tanke på støy, men om du kan sette target temp til rundt 55 i steden for 65 skulle du være trygg, samtidig som du slipper unødvendig støy.

Og Muffinman; Det var jo et ekstremt tilfelle. Såvidt jeg husker er det ikke før ved 72 grader Prescott begynner og trhottle, så spørs om ikke din faktiske temperatur var høyere enn avlest, om den begynte med det.

Når jeg tenker meg om er det jo heller ikke helt riktig som jeg sa om trhottling, de nye, dvs 600 serien og dual over 3,0Ghz hopper jo ikke over klokkeslag på samme måten. De senker frekvensen til 2,8Ghz (tror jeg det var) samt at V-core senkes til den er under 72 grader igjen. I prinsippet er det jo det samme "problemet" men vil tro det kanskje er litt mindre merkbart med det nye systemet.

Men th-3; vil det si at du nå har litt lavere temperatur, og hvordan er det med kabinettvifter og psu. Har som nevnt selv en vanlig Prescott og en god psu som trekker luften ut rett over cpu, og eller en saktegående kabinettvifte gjorde underverker her. Slipper de høye turtallene og tempen holder seg under 61 grader. Har hatt den i et par forskjellige kabinetter, og det er derfor jeg spør.

Det er nok et krav med litt avtrekk på disse Prescottene :)

Lenke til kommentar

Har Aopen H600B kabinett, det har en simpel justerbar trakt så CPU-vifta suger inn meste av lufta utenfra. PSU i dette kabinettet har ei stor vifte (120mm(?)) på undersiden som trekker luft så å si rett fra CPUen. I bakkant har jeg en 120mm vifte på laveste fart, den blir jo også ganske nært CPUen. Har dessuten borra litt i kabinettsiden og satt ei ekstra 80mm vifte der, men det går helt fint med den avslått (den bråker litt selv på laveste hasighet, så skal borre om der + avstive litt og bruke ei 92mm vifte når jeg finner en pen viftegrill for å skjule inngrepet). Har dessuten tetta vent-huller bak så det meste av lufta suges inn foran.

Håper dette skal duge godt også når jeg får meg 830D, bør bli bra når 92mm sidevifta kommer på plass.

Lenke til kommentar

He he, ja jeg sa litt feil jeg th-3, jeg mente egentlig og spørre trådstarter :blush:

Men uansett, det høres jo ut som du har gjort dine hjemmelekser da. Vil tro du er greit rustet til og ta i mot en dual. Var det jeg lurte på om var tilfelle hos trådstarter også. Hvis han har noe liknende ditt opplegg, og slike temperaturer til tross, da syns jeg kanskje det kan være grunn til bekymring :)

Lenke til kommentar

Jeg burde forstått såpass jeg å da, får da være måte på feeling important! :) Nå må jstrandl snart komme å fortelle hva som skjer, ellers må vi anta at dualcore'n har gått opp i røyk og han er isolert fra omverdenen! *dårlig skjult bump*

Lenke til kommentar

Hei

Det som er saken er at jeg holder på med å bygge opp en HTPC og jeg vil at den skal være stille.

Jeg har et Antec Sonata kabinett der jeg har satt inn et Termaltake 500W psu. Hovedkortet er et Asus P5WD2 PREMIUM med Corsair TWIN2X 6400 DDR2 512MB x 2. Skjermkortet er et Asus 6600GT 128MB. 4 x Maxtor DiamondMax 10 300GB S-ATA hvor 2 er satt opp i raid 0. 2 x Nec 3540 DVD brennere. CPU kjøler er Thermaltake Sonic Tower med en 12 cm vifte. Kabinettet har en 12 cm pabst vifte. Noen andre småting som kortleser og infrarød fjenstyring.

Kabinettet er foret med støymatter.

jstrandl

Lenke til kommentar

Litt av non specs, det var rimelig rått! DiamondMax 10 var ikke det heldigste valget for stille-PC da, 4 av dem til og med :)

Har du lest corsairs minne-test av det hovedkortet der? De anbefalte ikke 6400 til overklokking, da var det UL-serien som gjaldt, 5400UL og især 8000UL var merkbart foran 6400'en. Var visst noe med at multipliersettinga for minnet passa dårlig sammen med de optimale FSB-hastighetene.

Lenke til kommentar

Oj, ja det blir kraftig htpc :)

Er spent på å høre hvordan det blir når du er ferdig, Har selv en htpc med vanlig Prescott, og det er jo en viss balansekunst mellom varme og støy bare med den.

Med 4 hd, 6600GT, og du skal vel ha et tv kort også, har du jo nok av varmeproduserende ting. På den annen side skal det jo nesten godt gjøres og fult ut belaste denne maskinen til "vanlig" htpc bruk, om du ikke da skal spille med den.

Hadde vært interessant om du ville fortelle hvordan det har blitt til slutt, når den tid kommer. Og om det har vært tilstrekkelig med de vifter og det du har beskrevet.

Lykke til i alle fall, du får deg jo en rå htpc :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...