Gå til innhold

Hva er ditt syn på rasisme?

Anbefalte innlegg

...

Det virker på meg som om du trenger å ha alt inn med teskje. Det som gjør at man snakker så mye om rasisme i dag er først og fremst at hvis man peker på et problem med innvandringen, og utelater å legge til den obligatoriske "men vi nordmenn er jo like dårlige også" etter hver setning, skriker man opp og lager rabalder. Det finnes drittsekker i alle kulturer, alle folkeslag, men man må da få lov til å snakke om dritten i en/et av dem uten å måtte legge til noen bisetninger om de i de andre kulturene samtidig.

Det virker også som at det er påkrevd at man nevner alle de positive sidene ved innvandringen, for hver gang man nevner noe negativt. Helt legitim kritikk får man slengt tilbake i ansiktet med et stempel som sier "rasisme".

Mongo FURY har ikke nevnt noe om sin holdning til hvite drittsekker, og dermed har jeg foreløpig tolket det dithen at han er anti-drittsekk, ikke rasist. Om han er blind for hva de hvite drittsekkene gjør, vet jeg ikke noe om.

(dere får unnskylde ordbruken)

Om man i en post om rasisme skriver om alle innvandrerene som snylter på staten, er kriminelle og ler av deg på gata, ser jeg helt klart på det som om noe han mener spesifikt om innvandrere.

Og ja, det er viktig å nevne at nordmenn/hvite er like ille, for det virker ikke som om noen tror det.

Hadde han bare vært anti-drittsekk hadde han vel rett og slett skrevet "Jeg liker ikke folk som snylter på staten, ler av meg på gata eller gjør andre idiot-ting".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og ja, det er viktig å nevne at nordmenn/hvite er like ille, for det virker ikke som om noen tror det.

Fra SSB :

Innvandrermenn i Oslo begår kriminelle handlinger dobbelt så ofte som nordmenn. Fersk statistikk avslører forskjellene i kriminalitet mellom mannlige innvandrere og andre menn i Oslo.Tallene fra Statistisk sentralbyrå (SSB) er ikke til å misforstå: I alle aldre begår mannlige innvandrere mer kriminalitet enn andre menn. - I første omgang når man ser på tallene viser de en klar overrepresentasjon i lovbrudd blant ikke-vestlige innvandrere, sier Dag Ellingsen, rådgiver i SSB.

Av 111 personer som i fjor ble anmeldt for voldtekt i Oslo, var 72 av ikkevestlig opprinnelse. Og antall voldtektssaker øker sterkt.

Hvert 4. drap begått av utlendinger

I 2003 ble hver fjerde drap begått av en utenlandsk statsborger eller av en med utenlandsk opprinnelse.

Det viser årsrapporten fra Kripos.

25% av drapene 7% av befolkningen.

Innvandrere fra den tredje verden og Øst-Europa er nå overrepresentert innen alle former for kriminalitet. Det fastslår forsker Pål Frogner ved Politihøgskolen.

Mens innvandrere tidligere kun toppet krimstatistikkene for grov vold og narkotika, er de nå også overrepresentert innen bedrageri, vinning, utpressing, ran, drap og drapsforsøk. Eneste unntakene er brudd på løsgjengerloven og veitrafikkloven. Her er nordmenn overrepresentert

Lenke til kommentar
Jeg er imot rasisme. Det skal nevnes at de som lager mest faen her jeg bor, ja, de er mørhudede. Men, igjen, jeg kjenner så mange ålreite mørkhudede mennesker, og er så glad i dem, at rasist det er jeg absolutt ikke! Jeg har en kammis, eller flere faktisk, som kommer fra ymse land. De er de greieste kara/chicksa jeg kjenner. Og familiene deres jobber hardt og har tilpasset seg Norge. Rasister er trangsynte jævler som skjærer alle under en kam. JA til et fargerikt fellesskap :)

takker :thumbup: fin holdning

Lenke til kommentar
Jeg er imot rasisme. Det skal nevnes at de som lager mest faen her jeg bor, ja, de er mørhudede. Men, igjen, jeg kjenner så mange ålreite mørkhudede mennesker, og er så glad i dem, at rasist det er jeg absolutt ikke! Jeg har en kammis, eller flere faktisk, som kommer fra ymse land. De er de greieste kara/chicksa jeg kjenner. Og familiene deres jobber hardt og har tilpasset seg Norge. Rasister er trangsynte jævler som skjærer alle under en kam. JA til et fargerikt fellesskap :)

takker :thumbup: fin holdning

Enig, bra sagt! :thumbup:

Lenke til kommentar
Kan ikke en moderator komme å sette opp en poll?

Er du rasist?

Ja/Nei/Veit ikke/ Vil ikke svare

Nei. Ikke denne moderator ihvertfall...

Ikke helt sikker på hva poenget skulle være. Og spesielt ikke så lenge vi strides om definisjonen på hva en rasist egentlig er. Da blir stemmene nokså tilfeldige, spesielt siden de fleste hverdagsrasister mener at "Nei, jeg er ikke rasist, jeg bare mener at [rasistisk uttalelse her]. Det er ikke rasistisk, fordi det er sant...!"

Geir :)

Lenke til kommentar
Jeg er imot rasisme. Det er vel heller religionen og kulturen jeg misliker..

Helt enig der. Er imot folk som ikke vil forholde seg til resten av samfunnet. Hadde jeg innvandret i et land som det ikke var vanlig med vestlig kultur og hadde gitt blanke i mitt nye samfunn ville jeg som en selvfølge blitt uglesett. Og at land skal bli alt for flerkulturelle er jeg imot.

Lenke til kommentar
Jeg er imot rasisme. Det er vel heller religionen og kulturen jeg misliker..

Helt enig der. Er imot folk som ikke vil forholde seg til resten av samfunnet. Hadde jeg innvandret i et land som det ikke var vanlig med vestlig kultur og hadde gitt blanke i mitt nye samfunn ville jeg som en selvfølge blitt uglesett. Og at land skal bli alt for flerkulturelle er jeg imot.

Som JBlack sa i en tidligere tråd, det vi trenger er en monokulturelt samfunn med flerkulturelle innslag. Også må man huske at integreringen må gå begge veier ;)

Lenke til kommentar
Er det rasistisk å si at somaliere gjennomsnittlig er mer voldelige enn nordmenn, når man har SSB i ryggen med store flotte tall å skilte med?

Nei, det er ikke rasistisk å stadfeste fakta. Det vil imidlertid være rasistisk å forklare denne tendensen med at de er negre.

Lenke til kommentar
Er det rasistisk å si at somaliere gjennomsnittlig er mer voldelige enn nordmenn, når man har SSB i ryggen med store flotte tall å skilte med?

Nei, det er ikke rasistisk å stadfeste fakta. Det vil imidlertid være rasistisk å forklare denne tendensen med at de er negre.

Da er vi enige. Det hele var tenkt som et retorisk spørsmål til TWFA, for jeg skjønte ikke helt hvor han skulle hen i innlegget sitt. Fakta er ikke rasistiske, og heller ikke hverdagsrasistiskem, men jeg var usikker på om det var det han mente.

Nå kanskje twfa kan være så vennlig å utdype litt?

Lenke til kommentar
Fra SSB :

Innvandrermenn i Oslo begår kriminelle handlinger dobbelt så ofte som nordmenn.

Greit, jeg tar poenget. Det er bare så synd at man ikke respekterer de som faktisk gjør en ordentlig jobb. Jeg tror også at integreringen trenger å gjøres mer med fra statens side. Jeg har et konkret eksempel; han som var gift med tanta mi kommer fra Tyrkia, der man er vant med vold dagligdags, ikke en eneste politibetjent som ikke er korrupt, osv. Han snakket iallefall mye om hvor vanskelig det var å omvende seg fra det livet man har vært vant med.

Det er selvsagt INGEN unnskylding, men jeg tror at litt mer forståelse fra begge sider ville hjulpet mye. Unge innvandrere som kommer til Norge merker jo fort at det er nokså dårlige holdninger mot dem fra nordmenn's side, og da er det selvsagt mye lettere å komme i innvandrergrupper som fra før driver med kriminalitet.

Gjør heller noe, enn å mene at vi skal sende dem ut.

Endret av Izte
Lenke til kommentar

Da er vi enige. Det hele var tenkt som et retorisk spørsmål til TWFA, for jeg skjønte ikke helt hvor han skulle hen i innlegget sitt. Fakta er ikke rasistiske, og heller ikke hverdagsrasistiskem, men jeg var usikker på om det var det han mente.

Nå kanskje twfa kan være så vennlig å utdype litt?

Ikke sikker på hva du spør om...? Jeg snakket ikke om statistikk, jeg snakket ikke om fakta, jeg sa sitat:

Og spesielt ikke så lenge vi strides om definisjonen på hva en rasist egentlig er. Da blir stemmene nokså tilfeldige, spesielt siden de fleste hverdagsrasister mener at "Nei, jeg er ikke rasist, jeg bare mener at [rasistisk uttalelse her]. Det er ikke rasistisk, fordi det er sant...

Poenget mitt var at når grensen for rasisme ikke er definert, vil folk kunne si hva de vil så lenge de mener de har rett. PelsJakobs eksempel er vel greit nok.

Lenke til kommentar
Kan ikke en moderator komme å sette opp en poll?

Er du rasist?

Ja/Nei/Veit ikke/ Vil ikke svare

f.eks

Du mener det er så lett, altså? Neppe.

Er stor forskjell på å mislike alle innvandrere imotsetning til å mislike de som lager faen og skal bråke. Jeg finner meg selv i den siste gruppen og synes folk som flytter hit og får lov til å bo her bør oppføre seg. Noe mange dessverre ikke gjør.

Endret av dimiles
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke kalle meg rasist, me liker ikke innvandrere som ikke kan norsk, tviholder på sin egen kultur, banker oss bare for å vise seg.

JA til et trygt Norge. Politikere har ikke peiling på hvordan det er å møte kriminelle utvandrere på byen to-tre om natta. Jeg har slutta å gå ut i frykt for å bli banka opp, eller miste livet. Og selv om man går samen fem-seks venner, nøler ikke en alenegåënde neger med å klabbe til et pas stykker. Kunne jo selvfølgelig tatt igjen, men da har du hele familien til negeren etter deg. Hvor moro er det??

Men det finnes jo de innvandrerne med selvironi. De som klarer å integrere seg i den norske kultur. Det er bra folk.

Innvandrere skulle tatt noen kurs og tester osv før de fikk lov å komme inn i landet vårt....

Lenke til kommentar
Er stor forskjell på å mislike alle innvandrere imotsetning til å mislike de som lager faen og skal bråke. Jeg finner meg selv i den siste gruppen og synes folk som flytter hit og får lov til å bo her bør oppføre seg. Noe mange dessverre ikke gjør.

Oppføre seg? Hvis du mener innvandrere som er kriminelle er da alle i mot dette, uansett om de er innvandrere eller "innfødte"?

Innvandrere skulle tatt noen kurs og tester osv før de fikk lov å komme inn i landet vårt....

IQ-tester og aggressivitet-tester? Eller hvilke tester tenker du på?

Lenke til kommentar
JA til et trygt Norge. Politikere har ikke peiling på hvordan det er å møte kriminelle utvandrere på byen to-tre om natta. Jeg har slutta å gå ut i frykt for å bli banka opp, eller miste livet. ... Snip...

Tja, Erna Solberg gikk da vitterligen med livvakt et år eller to fordi hun var truet på livet av en asylsøker, og i Sverige ble jo en statsråd drept nylig på et kjøpesenter av en. Så jeg tror nok de har problemet nært innpå livet. Det er bare ikke så opplagt hva man skal gjøre med det. Vi kan ikke bare nekte å slippe dem inn eller sende dem ut, vi er i stor grad bundet av internasjonale avtaler her.

I tillegg er norsk politikk mangesidig, det er vanskelig å få flertall for måter å takle dette på. Enten det er Frp og Hagen sin løsning, Høyre og Solberg, Ap, SV, RV... De som skulle vedtatt vår integreringspolitikk er like uenige med hverandre som vi er her på forumet. Det er problemet.

Hvordan vi integrerer innvandrere er verd en diskusjon, men jeg tror ikke noen sitter med fasiten, ikke politikerne heller.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...