Gå til innhold

Mulig å angre på binding til telenor?


Anbefalte innlegg

En venninne kjøpte ny mobil for ikke lenge siden, og ble anbefalt å binde seg til telenor for å på prisen ned. Men det abonnementet hun fikk er veldig ugunstig for henne. Er det mulig å angre dette på noen måte? eller er eneste løsningen å kjøpe ut mobilen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er vel mulig hvis det er under 30dager siden hu tegnet abbonementet...

Hvorfor skal det være det?

 

Angrerett har du kun ved fjernkjøp (altså internett, postordre osv) og denne er kun 14 dager.

 

Man kan kun prøve produktet man har kjøpt, bruk utover dette medfører at angreretten bortfaller.

Lenke til kommentar

Kan vell ta ett eksempel.

Vis du har NetCom Young Talk også vil bytte til f.eks Noextras.

Men du har en avtale med NetCom at bindings tiden er på 12 mnd.

Men det er kunn godt 1 mnd av dette.

Da vil du få melding av Netcom om at du har brutt avtalen og må betale 1500KR!

Lenke til kommentar
Kan vell ta ett eksempel.

Vis du har NetCom Young Talk også vil bytte til f.eks Noextras.

Men du har en avtale med NetCom at bindings tiden er på 12 mnd.

Men det er kunn godt 1 mnd av dette.

Da vil du få melding av Netcom om at du har brutt avtalen og må betale 1500KR!

ikke 100% korrekt. De er nå pålagt/gått inn på kompromiss om at hvert kvartal så synker denne prisen.

Lenke til kommentar
Kan vell ta ett eksempel.

Vis du har NetCom Young Talk også vil bytte til f.eks Noextras.

Men du har en avtale med NetCom at bindings tiden er på 12 mnd.

Men det er kunn godt 1 mnd av dette.

Da vil du få melding av Netcom om at du har brutt avtalen og må betale 1500KR!

ikke 100% korrekt. De er nå pålagt/gått inn på kompromiss om at hvert kvartal så synker denne prisen.

1 måned er mye mindre enn et kvartal da.

 

Må du ikke betale månedsavgifta pluss et fastgebyr i tillegg da?

 

Nei, kun et fast gebyr som faller etterhvert som månedene går.

 

Med bedriftsabonnement så er det en fast avgift uansett.

Lenke til kommentar
En venninne kjøpte ny mobil for ikke lenge siden, og ble anbefalt å binde seg til telenor for å på prisen ned. Men det abonnementet hun fikk er veldig ugunstig for henne. Er det mulig å angre dette på noen måte? eller er eneste løsningen å kjøpe ut mobilen?

Ikke så mange som har svart på dette, så jeg prøver. :)

 

I butikk har man ingen angrerett, men kjeder som Elkjøp og Expert tilbyt kundene 30 dagers returrett, men det gjelder ikke på varer kjøpt med abo. så det er svært liten sjanse for at hun kan angre. Eneste mulighet må være mangelfulle opplysninger om avgifter til det abo., men det er vel også vanskelig å fraskrive seg da man har skrivd under på en kontrakt som man kunne ha lest igjennom.

Lenke til kommentar

Hun kan ikke angre, så enkelt er det. Da hun skrev under kontrakten, så gjorde hun det klart at hun hadde godtatt vilkårene, og hvis ikke hun tok seg tid til å se over/lese gjennom eller fikk med seg hva det innebar å skrive under, ja så vil jeg si; sånn kan det gå..

 

Hun kan som de andre nevner kjøpe seg ut av den!

Lenke til kommentar

Hva er så ugunstig med abonnementet?

 

Er det for høy ringepris kan man som oftest bytte "oppover", noe som vil si til et abo med dyrere månedsavgift, men lavere ringepriser.

 

Om selger har gitt henne mangelfulle eller feilaktige opplysninger, eller anbefalt et KLART ugunstig abonnement så vil man ha mulighet til å heve kjøpet.

Lenke til kommentar

Men hvem blir det opp til å vurdere om selger har solgt ett ugunstig abonnement? Selvfølgelig så kan man jo snakke om å se an kunden.. Men hvis en kunde etter hvert ser at dette ikke var helt etter hans/hans hennes ringemønster, så er ikke det noe grunn for å si at selger har misledet kunden. Tror overtrampet fra selger skal være meget grovt før en det skal kunne føre til at kunden får opphevet en bindende kontrakt.

 

Hvis en selger sier noe direkte feil, så er det også dessverre veldig vanskelig å bevise.. for det kan lett bli til en diskusjon om ord mot ord, og teleoperatøren vil mest sannsynlig bare si at du skrev under kontrakten, har du noe å klage på kontakt butikken/selger. Men slik bør det ikke være.. jeg bare konstaterer av erfaring at det er slik!

 

Har kunden har skrevet under kontrakten på abbonementet så har det jo forekommet ett samtykke om at kunden har opplyst seg selv og gjort seg kjent med alle vilkår! For det er jo nettopp derfor man skriver under. Stoler man blindt på selgeren og alt han sier, og det så skulle dukke opp noe annet enn det du ble forespeilet, ja så er lærdommen at du bør se over og lese gjennom ting på egen hånd. Selvfølgelig kommer det an på hvilken grad av feil det selgeren sa hadde, hvis han f.eks. sier at abbonementet koster 29 kr. mnd og det egentlig koster 129 kr. mnd så må nok selgeren ta affære og lage en ordning.

 

Hvis man er usikker, så bør man spørre før signaturen, ikke etter..

 

Og jeg lurer på det samme som Crazysteps, hva er det som gjør abbonementet så ugunstig?

Lenke til kommentar
Men hvem blir det opp til å vurdere om selger har solgt ett ugunstig abonnement? Selvfølgelig så kan man jo snakke om å se an kunden.. Men hvis en kunde etter hvert ser at dette ikke var helt etter hans/hans hennes ringemønster, så er ikke det noe grunn for å si at selger har misledet kunden. Tror overtrampet fra selger skal være meget grovt før en det skal kunne føre til at kunden får opphevet en bindende kontrakt.

Var f.eks en Telenorkunde innom med sin siste mobilfaktura idag og spurte meg hva jeg kunne tilby av Netcomabbonnementer for å gjøre regningene mindre.

 

Forrige måned hadde hun en regning på over 700kr og etter rask hoderegning fra min side fant jeg ut at med et Netcomabbonnement med SMSmania ville denne blir over halvert.

 

To min senere og hun vandret ut av butikken med en flunkende ny E720 og jeg la en underskrevet kontrakt i skuffen.

 

Om hun da ved nøyaktig samme bruk kommer tilbake to måneder senere med regninger på samme beløpet så er det jo klart vi har et problem. Og hvem sin skyld er det? Jo, det er min skyld og jeg syns hun bør få hevet kjøpet, samt få tilbakebetalt mellomlegget mellom det jeg sa og faktisk forbruk.

 

Så spørs det hva selger har sagt i denne saken da.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...