Gå til innhold

Intel Pentium 4 - varmeutvikling?

Anbefalte innlegg

Kjører nå en Abit DigiDice på en Celeron 2.2 GHz socket 478. Har hørt at dette kabinettet (barebone) blir veldig varmt pga dårlig vifte-opplegg. Så det jeg lurer på er hvilken CPU jeg bør oppgradere til for ikke å få noen problemer med overoppheting? Jeg er helt ukjent med hvilke CPU'er som utvikler mere varme enn andre :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har jo ikke så mye å velge mellom siden den er barebone og hovedkortet er vel antagligvis tilpasset dette kabinettet.

Men siden du sitter på en celeron så kan jo du som du selv nevte oppgradere til P4.

At "Prescott" er svært varm er jo en kjent sak, så eg tror eg ikke det ville vert mitt førstevalg ivertfall.

Ellers så har du jo "Nortwood" som er den tidligere versjonen av P4.

Denne er endel kjøligere. Kan kanskje vere litt vanskeligere å få tak i, uten at eg vet så mye om akuratt det.

Lenke til kommentar

Siden du er Babylon5-fan må jeg prøve å svare :)

Endel folk har fremskredet temperatur-hysteri, men de fleste CPUer tåler MYE varme. Har erfaringer med bruk av Prescott og Athlon XP i tropiske himmelstrøk, romtemperaturer på over 35 grader og standard CPU vifter og uten ekstra kjøling i kabinett. Det funker utmerket.

Pentium 4 prescott blir temmelig varme, de har meget høyt strømforbruk, men i motsetning til tidligere tiders varme CPU modeller så tåler prescottene dette godt uten at det gir problemer med ytelse og stabilitet. Nå kan folk ha forskjellige erfaringer med dette, men jeg vil tro at i de fleste tilfeller finnes mange andre mulige forklaringer på problemer. Jeg trodde selv en gang at jeg hadde problem pga for varm CPU, men det viste seg å være en svak strømforsyning, så ville ha bekymret meg mer for PSU enn for tempen hvis det er snakk om P4 prescott.

Lenke til kommentar

Se der ja, det lønner seg å være B5-fan :D

Tusen takk for hjelpen folkens! Slik jeg tolker deres svar så tror jeg nesten jeg får lete etter en kraftig "Northwood" :) Det er ikke noe særlig kraftig PSU i denne maskinen heller, så kjøp av en "Prescott" er vel å utfordre skjebnen litt. Får se hva jeg klarer å finne av "northwood" på markedet.. er det kun å få tak i brukt?

Lenke til kommentar

Vanskelig å anslå hvor mye økning det vil bli. Den celeronen du har der er vel kanskje bare 100mhz bus, og en P4 NW har 133mhz og oppover og større cache og... Så 30% raskere med en NW 2.53ghz kanskje? Det finnes Nortwooder opptil 3.4ghz, kanskje dyrt og vanskelig å få tak i men DA blir det sikkert futt ja :)

Leste forresten nettopp at det er ikke sikkert du kunne brukt en Prescott uansett: http://www.hardware.no/artikkel/3784

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...