Asak Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 (endret) Har testet Magix Movie Edit Pro. Gjorde en 20 minutter capture fra HDV, endte opp med en 4GB mpg fil ? Er ikke mpg et komprimert format ? Jeg trodde jeg skulle ende opp med et råformat som jeg senere kunne brenne til f.eks BlueRay. EDIT: Glemte å nevne at mpg filen endte opp i 4:3 format istedet for 16:9, og jeg er 99% sikker på at jeg satte det opp for 16:9. På slutten av capture prosessen så crashet også programmet. Etter restart klarer jeg ikke editere det jeg har captured. Får en feilmelding som på bildet. Endret 13. juli 2008 av Asak Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 13. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2008 Har testet Magix Movie Edit Pro. Gjorde en 20 minutter capture fra HDV, endte opp med en 4GB mpg fil ? Er ikke mpg et komprimert format ?MPEG2 er komprimert ja. Ukomprimert video ville gitt mykje større filer. Jeg trodde jeg skulle ende opp med et råformat som jeg senere kunne brenne til f.eks BlueRay.Du kan brenne til Blu-ray, men på same måte som mini-DV til DVD må videoen konverterast til eit anna format (trur eg iallfall, har aldri vore laga noko Blu-ray-plate sjølv), som har ein høgare komprimeringsgrad. Dette vert nok sikkert gjort av redigeringsprogrammet om det kan lage Blu-ray-plater (slik Movie Edit Pro kan). Og for den saks skuld, enkeltlags Blu-ray plater tek 25GB ... EDIT: Glemte å nevne at mpg filen endte opp i 4:3 format istedet for 16:9, og jeg er 99% sikker på at jeg satte det opp for 16:9.HDV er kun 16:9, men når ein tek opp i 1080i er oppløysninga 1440x1080, med eit pixel aspect ratio på 1,33. Feilmeldinga kan eg ikkje hjelpe med. Start heller ein eigen tråd for problemet, eller HDV-redigering generelt. Det er større sjanse for at nokon som kan meir om emnet ser det, og det er lettare for andre i same situasjon å finne informasjonen. Lenke til kommentar
bruker234 Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 (endret) Jeg bruker Sony Vegas pro 8, men når jeg importerer filmer, kommer bare lydsporet? Er ikke vandt med redigeringsprogram Endret 5. august 2008 av Blaxtro Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 10. august 2008 Forfatter Del Skrevet 10. august 2008 Lag ein eigen tråd, dette er ikkje ein tråd for alle problem med ulike program. (Spørsmålet har forresten vore oppe eit par gonger dei siste vekene, du treng ein dekoder for videoen.) Lenke til kommentar
Entity extraction Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 (endret) Takk for en nyttig og informativ tråd. Har nylig kjøpt meg et Canon HV30 og har netopp begynt å importere filminga til pcen. Jeg filmer i full HD og har overført noen korte sekvenser. Har hentet en trial av sony vegas 8.0 pro og lekt litt. Men jeg er usikker på om dette programmet er litt vel avansert iforhold til hva jeg har behov for. behovet mitt er altså å overføre det jeg filmer til pc, for så å brenne det over på en dvd. Har ikke noe særlig behov for fancy effekter, men å få bedre overganger hadde vært greit, samt legge til musikk. Intensjonen er da å kunne spille av filmingen på dvd spiller enten hjemme eller hos annen familie, og deretter legger tapen i en safe. Er helt grønn på dette med videoredigering, men liker å prøve å finne ut ting. Hvilket program kan anbefales til mitt bruk? Takk for svar Endret 19. august 2008 av b@rgen Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 19. august 2008 Forfatter Del Skrevet 19. august 2008 Du kan jo teste ein av dei billegare versjonane i Vegas-familien, dei kan det du spør etter. (Eller, du må kanskje ha Platinum-versjonen av Vegas Movie Studio for å få HD-støtte, eg hugser ikkje nøyaktig. Då er det vel berre den som er aktuell av dei.) Lenke til kommentar
oddmanil Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Takk for en nyttig og informativ tråd. Har nylig kjøpt meg et Canon HV30 og har netopp begynt å importere filminga til pcen. Jeg filmer i full HD og har overført noen korte sekvenser. Har hentet en trial av sony vegas 8.0 pro og lekt litt. Men jeg er usikker på om dette programmet er litt vel avansert iforhold til hva jeg har behov for. behovet mitt er altså å overføre det jeg filmer til pc, for så å brenne det over på en dvd. Har ikke noe særlig behov for fancy effekter, men å få bedre overganger hadde vært greit, samt legge til musikk. Intensjonen er da å kunne spille av filmingen på dvd spiller enten hjemme eller hos annen familie, og deretter legger tapen i en safe. Er helt grønn på dette med videoredigering, men liker å prøve å finne ut ting. Hvilket program kan anbefales til mitt bruk? Takk for svar Vista sin MovieMaker håndterer HDV, tror jeg.... Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 8. september 2008 Forfatter Del Skrevet 8. september 2008 Det er berre WMM i Vista Ultimate og Home Premium som handterer HDV. Lenke til kommentar
Kiruk Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Er på utkikk etter et programm som lar meg spille av video baklengs. Installerte ZS4, men det vil av en eller annen grunn ikke starte. Forslag? Lenke til kommentar
frediko Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Du sier at Avid Media Composer blir mye brukt i TV og filmbransjen. Ikke i Norge. Der blir Final Cut Pro brukt mest. Dette stemmer nok ikke, FCP brukes i et par av de store produskjonsselskapene og NRK vet jeg ikke helt mye om - men størstedelen av bransjen(kan bare god for TV delen) holder seg til Avid. enda... Apple har tatt store markedsandeler som har ført til at Avid har startet sin "new thinking" og skjerpet seg i det siste konkurranse er sunt og bra! De fleste klipperne jeg kjenner foretrekker Avid. FCP er foretrukket av de som gjerne ikke har dette som sitt hovedarbeide, og er mer ute etter å ha mange funksjoner og "smarte" løsninger. Avid er et mer rent klippeverktøy for bruk dag inn og ut til ren klipping i store prosjekter. Media Composer(v3) ligger på 15.000 nå, og de lager ikke lenger Xpress Pro. Dette bør med i oversikten. fredrik Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 13. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2008 Media Composer(v3) ligger på 15.000 nå, og de lager ikke lenger Xpress Pro. Dette bør med i oversikten.fredrik Takk for tipset. Eg har ikkje fulgt med på kva som skjer i det siste, og oppdateringane av tråden har gått litt trått. Men oversikta vil etterkvart verte lagt ut på wikien, og når den vert opna for alle kan ein jo håpe på at det er andre som vil gjere oppdateringar i ny og ne. Lenke til kommentar
Lommiss Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Hei! Jeg skal lage en top 10 liste på youtube, og har lastet ned WMM. Det funker egentlig perfekt til det jeg skal lage, men det kommer at det ikke svarer hele tiden så det er umulig å lage videoen. Hvilket program vil dere anbefale at jeg laster ned, som er gratis? Det må kunne legge til bilder, audio og tekst Takk på forhånd! Lenke til kommentar
Ronny M Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 (endret) Et kjapt spørsmål. Kan man justere hastigheten på video i Magix Movie Edit Pro? F.eks lage en slow motion effekt midt i en film? Hvis tilfelle, hvordan? Endret 8. desember 2008 av Ronny M Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 8. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2008 Anbefaler deg å lage ein eigen tråd for spørsmålet. Eg er ganske sikker på at det er mogeleg, men eg veit ikkje korleis. Med ein eigen tråd er det større sjanse for at dei som veit dette ser spørsmålet. Lenke til kommentar
Requi Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Da var spørsmålet mitt... https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1052201 Lenke til kommentar
Movieheart Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Noen som vet om Final Cut Studio 2 har støtte for AVCHD? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 28. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2009 1) Tråden er eigentleg ikkje berekna for generelle supportspørsmål, so i utgangspunktet hadde det vore betre om du laga ein eigen tråd. 2) Ja, om du har ein Intel-Mac. Filene vil verte konvertert til eit anna format. http://support.apple.com/kb/TA24840?viewlocale=en_US http://en.wikipedia.org/wiki/AVCHD#Editing http://www.apple.com/finalcutstudio/specs/ Lenke til kommentar
larsan2 Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Glimmrende guide ! Om den fortatt oppdateres vil jeg gjerne legge til at med Final Cut Studio 2 får man med de overnevnte programmene, men også det glimrende fargekorrigerings programmet "Color" og ett separat rendrings programm som heter "Compressor". Videre har vi LiveType som omhandler skrifter og animasjon av disse. (Og for avanserte brukere også Qmaster som rendrer over ett nettverk, gjerne med dedikerte servere) Mvh. Lars Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå