dabear Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 (endret) Hei, jeg har nå kernelen "2.6.10-5-686" installert. Nå som "2.6.12" har kommet ut, tenkte jeg å prøve meg på å bytte ut den gamle med den nye. Så jeg lurer rett og slett på, er det noe vits i å prøve? Hvilke fordeler vil den nyeste kernelen gi, i forhold til den gamle? Endret 21. juni 2005 av dabear Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Hvilke fordeler vil den nyeste kernelen gi, i forhold til den gamle? Så godt som ingen. 2.6.10 -> 2.6.12 gir kun minimale forbedringer i hastighet og muligvis sikkerhet og stabilitet. Største forskjell er nok at den nye kjernen har litt bedre maskinvarestøtte og noen små fikser, men hvis alt fungerer som det skal finnes det så godt som ingen grunn til å oppgradere. Lenke til kommentar
Øyst Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Du kan lese changelogs og slikt HER. Ellers er det jo mange her som synes det er gøy å oppdatere Linux jevnlig. Om du også er av denne typen er saken klar. Ellers tviler jeg på at det vil være en revolusjon... For et sammendrag av 2.6.12 kan du se HER Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Når du kompilerar eigen kernel set du den som regel opp slik at den har støtte for din maskinvare og dine behov, og kun det, slik at den vert mindre og meir optimalisert. Lenke til kommentar
whoi Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 2.6.10-5-686 høres ut som Ubuntu, og hvis det er tilfellet så er det ikke nødvendig å kompilere egen kjerne hvis det er sikkerheten du tenker på. Ubuntu folka gir ut nye kjerner så fort de fikser problemer, så det gjelder bare å holde seg oppdatert. Hvis du lurer på fordeler generelt, så kan jeg si det at på en maskin jeg har med Debian, så brukte den 3 minutter på å boote med standard Debian kjerne, fordi den leter etter maskinvare i oppstarten. Med min egenkompilerte kjerne med kun det nødvendigste så booter den på 20 sekunder. En liten forskjell? Det er på serveren min da. Det får være opp til deg hva du vil, men så lenge ting fungerer så er det ikke nødvendig. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 Hvis du er eventyrlysten, og vil gjøre det simpelthen for å gjøre det - så for all del. Men noen problemer møter du nok på. Slikt er jo underholdende å løse, men med mindre underholdning er målet ditt, får du ikke mye ut av å bytte kjerne, hvis ting fungerer fint slik du har det nå. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 22. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2005 Tja, da dropper jeg det. Ny kjerne kommer nok fra Ubuntu-folka etterhvert òg. Skulle bare ønske jeg fikk til battery monitor og acpi.. Noen som har noen ideer? Har prøvd https://sourceforge.net/projects/sbs-linux/ , men det gikk ikke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå