Gå til innhold

Trenger oppdatering innen data

Anbefalte innlegg

Har nå lenge levd med en AMD xp 2100 og et Geforce 4 ti 4400 kort, men på lan

for litt siden da jeg skulle sette inn min nyinnkjøpte 250GB harddisk, og skulle ta ut

den gamle skjedde noe drit.. Jeg brukte litt for mye makt, og dro harddisken rett inn i kondensator "området" på det store skjermkortet mitt. Med en altfor stor loddebolt, løse kondensatorer jeg ikke visste polariteten på og någene loddekunnskaper fra gammledager på elektro trodde jeg at jeg skulle greie å fikse det.. men nei..

Siden Pc'n begynner å bli noen år og skjermkortet er føyken, tenkte jeg like godt at jeg kunne bytte ut Cpu'en og hk samtidig, så jeg får muligheten til et eventuelt Pci express skjermkort også

Siden det er etpar år siden jeg fulgte med på data utviklingen, trenger jeg derfor litt info.. Har ofte slitt med AMD prosessoren, blir fryktelig varm, og jeg gidder ikke stresset med vannkjøling.. Har sett på 2 forskjellige prosessorer i hovedsak..

Intel P4 640 3.2 GHz

AMD Athlon 64 3500+

Og lurer på

Er de ca. like gode? (tenker ikke på pris vs/ytelse blablabla) Spiller stort sett bare strategispill som Hearts of iron og andre RTS spill..

Blir AMD fortsatt fryktelig varm i forhold til Intel?

Stabilitet?

Har lest at man må flashe hovedkortet for å få Intel prosessoren til å virke..

Gjelder ikke dette bare eldre hovedkort? Kjøper jeg et nytt Hk er vel dette kompatibelt?

Takker for svar, og er taknemmelig for evt. andre tips o.l

Mvh Jon Erik

Endret av Jon Erik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. prosessoren du hadde var nok en palomino som er kjent for å være uhyrlig varm. Amdprosessoren du fant er nok ca like varm som den fra intel

2. Jeg vil tro amd prosessoren er kjappere enn intel. Men intel har fordeler som hyperthreading og noen programmer er optimalisert for prosessoren, derfor vil nok intel slå amd av og til.

3. Begge er stabile så lenge de er kjølige

Skal du bli oppdatert anbefaler jeg deg å lage ett eget oppsett og spørre forumbrukerene her om det er ok. De pleier å være oppdatert :p

Lenke til kommentar

Siden Admin'c har svar på noen spørsmål, skal jeg ikke skrive det igjen...

Men den AMD CPU'en er nok litt kallere enn Intel CPU'en, siden det er Prescott. Og Prescott er vel ikke av det kjøligste typen.

Noe annet er at AMD er bedre å spille med. "AMD til spill, og Intel til redigering" heter det ;)

Det med flashing av BIOS for at CPU'en skal funke har jeg ikke hørt så mye om.

Du må iallefall flashe BIOS vis du skal ha AMD x2 på s939 hovedkort. Dette er vel fordi hovedkortet ble lagt før CPU'en kom.

Lenke til kommentar

Det med temperatur av CPU har nesten snudd seg. Intel Prescott kjernen er varm mens AMD 64 Wichester/Venice er forholdsvis "kjøligere".

AMD er litt billigere og ingen av CPUene har stabilitetsproblemer (Lurer på hvilken smarting som kom opp med det).

Man må vel bare flashe Intel hovedkort hvis du skal ha en CPU med dobbelkjerne. Jeg regner med at de nye hovedkortene støtter dobbelkjerne etthvert fra fabrikken.

Lenke til kommentar
Det med temperatur av CPU har nesten snudd seg. Intel Prescott kjernen er varm mens AMD 64 Wichester/Venice er forholdsvis "kjøligere".

AMD er litt billigere og ingen av CPUene har stabilitetsproblemer (Lurer på hvilken smarting som kom opp med det).

Man må vel bare flashe Intel hovedkort hvis du skal ha en CPU med dobbelkjerne. Jeg regner med at de nye hovedkortene støtter dobbelkjerne etthvert fra fabrikken.

haha du skulle sett amd og de kjappeste palominocpuene. Husker også at folk klagde på de tidligste amdprosessorene :p

Lenke til kommentar
haha du skulle sett amd og de kjappeste palominocpuene. Husker også at folk klagde på de tidligste amdprosessorene :p

Hehe, idle på 60*C sikkert.

Nå er jeg ikke en sånn temperatur-freak som må minst ha 30*C idle. 50*C load er et fint tall ^^

Lenke til kommentar

Arti det der med tempen på de gamle AMD'ene, at problemet var størst for de som hadde Intel :) Nå som det er så mye oppmerksomhet rundt Prescott og varme blir vel det et problem som rammer dem som har AMD hardest?

Hadde en slik XP2100 jeg og, og er vel enig i at de var litt varme, men at varmen skapte noen problem opplevde jeg aldri. Samme kan sies om Intels Prescott, men jeg må nesten repetere det jeg nettopp skrev i en annen tråd her, at Prescott trenger mye strøm, du bør ha rimelig god PSU for å kjøre prescott, spesielt sammen med et fett skjermkort. Når jeg fikk ordna PSUen min ble prescott-PCen (med intel chipset) den desidert mest stabile jeg har hatt, går 24/7, har enda ikke restarta den uten at det har vært for hardwareoppgraderinger og sikkerhetsoppdateringer. Varm OG Stabil :)

Må nesten legge til at jeg hadde problemer med stabilitet på XP2100'en, men alskens kjølere hjalp ikke det minste, dessuten kunne det like godt ha vært via-chipset/HK som lagde krøll. Du nevner jo også at du har ofte slitt med den gamle AMD'en, men kan du være sikker på at det var pga varmen? Isåfall kunne du jo bare ha økt kjølingen og eliminert problemet for godt.

Lenke til kommentar

Hehe AMD 300'n til en kammerat av meg var ikke mye stabil :p

Samme FPS i quake som en pentium 166 fikk den også hehe.

Lenke til kommentar
Hehe AMD 300'n til en kammerat av meg var ikke mye stabil :p

Samme FPS i quake som en pentium 166 fikk den også hehe.

Du sier noe der ja... Skjønner ikke hvordan AMD klarte å lure meg til å kjøpe socket-7 CPUene deres. AMD-karrieren min begynte med en K6-2 300, har fortsatt en K6-2 500 i deler som nød-PC. En P166mmx yter jo masse bedre til enkelte ting, feks surfing og til og med filmavspilling. Chipset på den tiden var nok det mest tragiske, VIA Alladin osv, tror mye av Intels styrke lå der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...