Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med sppedtouch modem..

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg sliter litt med mitt speedtouch modem etter att jeg konfoguerte det for bluecom.

HAr tiligere hatt telenor, men nå har jeg bytta over til bluecom, og under denne prosessen så måtte jeg sette modemet over på bridged mode, og skru av dchp + og putte inn ip og noe annet en eller anna plass der inne.

Men etter att jeg gjorde dette så får jeg ikke kontakt med modemet lengere :cry:

Og ikke får jeg kjørt netverk mellom maskinene mine.

Tiligere så hadde maskinene mine ip: 10.0.0.1 og 10.0.0.2 men nå har de fått 81.191.40.44 (ligger rund førti på sluttn.)

Men når jeg prøver og kobler meg opp på andre maskiner i nettverket mitt så får jeg ikke kontakt.

Alle maskiner kjører xp, restarter er prøvd men fortsatt ingenting.

Men noe av det verste er jo att jeg ikke får kontakt med modemet lengere...

Når jeg prøver og koble op mot en av maskinene i nettverket mitt så får jeg denne meldinga: eul_p_42b8221410701.img.0.jpg

Har jo hatt kontakt med alle maskinene tiligere.

Endret av Itw
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann.

Jeg sliter litt med mitt speedtouch modem etter att jeg konfoguerte det for bluecom.

Før fungerte det som router, nå gjør det ikke det.

Det enkleste er og kjøpe deg en enkel router, du kan også sette dette modemet som router men det er ikke helt lett når man ikke bruker PPPoE.

Lenke til kommentar

Dette er på grunn av at du nå kjører modemet i bridge modus, og da må pakkene gå ut til bluecom før det kommer tilbake til andre maskiner i nettet ditt. Derfor får du ikke slått opp navnet på maskinen. En mulighet er å bruke ip adressen til andre maskinen i steden for navnet når du prøver å koble til. Men må alt gå via ADSL linjen din og du får fart deretter.

En mulighet er å legge opp en fast route i routing tabellen i maskinene dine. En annen mulighet er å stille modemet tilbake som router, men slå av pppoe. Da får du igjen lokale adresser som 10.0.0.X. Tror det burde fungere uten at jeg kjenner til akkuratt denne routeren. Tror sistnevnte er den beste løsningen.

Lenke til kommentar

Du får ikke kontakt med modemet lengere siden det kun er et modem nå.

Ikke prøvd dette selv, men det er muligt du kan få kontakt vist du setter fast IP på maskinen din til f.eks. 10.0.0.1 Da er du iallefall på samme nettverk som det modemet bruker. (10.0.0.138)

Vist dette ikke virker er det bare å restarte modemet ihht denne instruksen.

Lenke til kommentar

Hmm så det vil si att jeg ikke kan ha ett vaneligt hjemme nettverk nå pga modemet mitt?

Testa akkurat med og sette fast ip på maskinen, da får jeg kontakt med modemet igjenn, men mister nettet med engang da..

Og da er jeg jo like langt...

Men hva er enkleste løsning for og få kontakt mellom maskinene mine og ha innternett på samme tid?

Endret av Itw
Lenke til kommentar
Ok sliter litt med navnet router, hub og switch...

Hva er det jeg egentlig trenger?

En switch me dchp funksjon?

For skal invistere i en gb hub så kan dette kombineres?

Du må ha en router, de fleste har 100Mbit/s 4-porters switch innebyggd. Dlink har vel en router med 1Gbit/s switch. Hub er utdatert og brukes ikke lengre da switcher har tatt over.

Lenke til kommentar
Men sppedtouch modemet er jo ruter også...

Det er jo en bredbåndsrouter?

Nei, ikke slik det er satt opp mot Bluecom, det har ingen routerfunksjon med mindre du innstallerer egne konfigfiler som ikke ligger inne som standard i Speedtouchen.

Og du bør ha endel kunnskaper om disse modemene for og få disse opp og gå.

Med PPPoE og PPPoA så er de routere i og med disse ligger prekonfiguret i Speedtouchen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...