LiamH Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Et problem på min Opel Kadett E, 1986 1,3 har virkelig fått meg til å se rødt de siste ukene. Har klødd hull i hodet over hva som gjør at bilen responderer som den gjør! Når jeg gir gass og skal få bilen i bevegelse, så mister den turtall og econ-måleren begynner å gå opp mot rødt. Med en gang jeg slipper gasspedalen stabiliserer motoren seg. På neste forsøk kan den plutselig fungere helt fint. Dette er verst når motoren er kald. Det tar også litt tid før den starter. Må pumpe gassen et par ganger før jeg vrir om nøkkelen. Jeg har sjekket akserelasjonspumpen og den var i orden. Tenninga og CO'en er justert. Tennplugger, olje/oljefilter, rotor, fordelerlokk og luftfilter er nettopp skiftet. Forgasseren er nettopp rengjort 100 % og vedlikeholdt. Har prøvd å bytte forgasseren fra en annen Opel som gikk helt fint, uten at dette ga et bedre resultat, så jeg vil anta at feilen må ligge en annen plass... Hva i all verden kan dette komme av??? Blir utrolig glad hvis noen kan hjelpe med dette problemet! Liam Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Det kan vel være problemer med bensinpumpa. Er det mekanisk eller elektrisk pumpe? Lenke til kommentar
ventle Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 (endret) Jeg har opplevd lignende problem selv, og er rimelig overbevist om at ny bensinpumpe og filter fikser det. Ta forresten en titt på min tråd 'Geniale luretriks for kranglete caravelle' ( http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=430436 ), der jeg beskriver en midlertidig, men veldig god løsning på problemet som kan fungere frem til du får fikset det. Du kan dessuten prøve ut dette trikset (luretriks nr 2), og dermed avgjøre om det er bensinpumpe/filter som er feilen. Endret 21. juni 2005 av ventle Lenke til kommentar
eab Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Hadde opel med 1.3 fra 1983 tidligere og den oppførte seg slik da pakningen mellom forgasser og innsug sprakk. Dro inn utenkelige mengder med falskluft når man begynte å belaste motoren. Husker ikke helt hvordan econ-måleren oppførte seg da. Sjekket alle vakuumslanger er tette og sitter som de skal, sjekk også at det kommer nok bensin, slik som beskrevet over Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 22. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2005 Det kan vel være problemer med bensinpumpa. Er det mekanisk eller elektrisk pumpe? Hei! Tusen takk for alle gode forslag og råd! Det ser ut som det er en mekanisk pumpe på denne bilen. Har en bensinpumpe liggende fra en annen Opel Kadett. Skal prøve å bytte og se om det hjelper... Angående bensinfilter, så er det ikke bensinfilter på bilen... Kjøpte den til samboeren min for noen få måneder siden og driver nå å resturerer den. Må vel få lagt inn et bensinfilter etterhvert... Skal også gå over alle vakuum-pakninger og slanger en gang til... Flere forslag som jeg kan prøve når jeg først står på hodet ned i motoren? Liam Lenke til kommentar
ballemann Skrevet 25. juni 2005 Del Skrevet 25. juni 2005 hvis den kveles på fullgass på lavtturtall, så får den for mye luft... Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 25. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2005 hvis den kveles på fullgass på lavtturtall, så får den for mye luft... Takk for rådet! Hvordan gjør jeg noe med det? Liam Lenke til kommentar
e321 Skrevet 26. juni 2005 Del Skrevet 26. juni 2005 sjekk pakninger og div. kanskje...? Lenke til kommentar
eab Skrevet 26. juni 2005 Del Skrevet 26. juni 2005 hvis den kveles på fullgass på lavtturtall, så får den for mye luft... Eller for lite bensin. Alt etter som hvordan man ser på problemet. Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 Dette høres veldig ut som bensinpumpe spør du meg. Har du fått byttet denne nå? Hvordan gikk det? Forsvant problemet? Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 1. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2005 Dette høres veldig ut som bensinpumpe spør du meg. Har du fått byttet denne nå? Hvordan gikk det? Forsvant problemet? Hei! Takk for respons! Har akkurat fått tak i en. Skal skifte den i løpet av helga. Skal følge opp innlegget og fortelle om det funket eller ikke. Liam Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 3. september 2005 Forfatter Del Skrevet 3. september 2005 Hei! Nå har jeg endelig funnet feilen som har plaget meg i 5 år!! Jeg skrudde ut en bensinpume på en bil som gikk veldig bra, men var veldig rustet. Motoren var derfor i orden, men bilen skulle vrakes... Etter mye om og men, skrudde jeg ut den gamle og så til min ENORME forbauselse at det pakningen ikke sto mellom motorblokka og pumpen. I stedet var det fylt i et tynt lag med tetningsmiddel som liksom skulle holde dette tett. Forklaringen må da bli at siden pumpen er mekanisk, så blir trykket for lavt i og med at "stangen" ut fra pumpen møter motstand for tidlig og ikke får trekt seg helt ut inne i motoren (pakningen er ca 2-3 mm tykk) og membranen i pumpen ikke blir tilstrekkelig tøyd. Dette skulle da forårsake at pumpen drar inn for lite bensin og turtallet faller derfor ved akserelasjon på lavt turtall. Noen som ikke synes dette høres logisk ut? P.s: Det skulle vært dødsstraff for slike hjemmelagde "Reodor Felgen -løsninger" som folk tyr til for å spare noen ti'ere! Liam Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 Godt for deg at du fant feilen. Angående Reodor Felgen løsninger så har jeg selv lagd pakninger av melkekartonger før, ikke til bensinpumpe da men regner med at det ville ha finka greit med flere lag. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 4. september 2005 Forfatter Del Skrevet 4. september 2005 Godt for deg at du fant feilen.Angående Reodor Felgen løsninger så har jeg selv lagd pakninger av melkekartonger før, ikke til bensinpumpe da men regner med at det ville ha finka greit med flere lag. Joda, slike løsninger funker hvis det er sånn høvelig i tråd med den orginale patenten. Det jeg er drit lei av på brukte biler, er når folk "lager egne" løsninger uten å ha den villeste anelse om hva de holder på med. Her har jeg flere eksempler: 1. Noen som har skrudd en frontlykt fast med en rusten skru gjennom bilkarroseriet og lykta (den var helt ute av stilling). 2. Noen som hadde sveiset et eksosanlegg sammen på egen hånd. Det va så skeivt og jævlig at det var umulig å få det til å henge rett uten at det slo opp i understellet på bilen hver gang man kjørte over en middels stor dump i veien. 3. Folk som skal "lakkere" bilen sin og sprayer lakk rett over den gamle lakken (uten å fjerne rust). Går ikke lange tiden før du kan stikke fingeren rett igjennom en, tilsynelatende, feilfri overflate. 4. Folk som har teipet og limt sammen bildeler med vanlig husholdningsartikler. Dette for å nevne noen få eksempler som jeg selv har fått erfare med biler jeg har hatt. Disse tingene er også såpass godt skjult at det vanskelig å gjennomskue dem hvis man skal kjøpe bilen uten å måtte demontere den først. Så, mitt poeng er at det å lage en pakning selv, blir barnemat i forhold til mange helt fatale løsninger og hjemmelagde patenter som folk finner på for å spare penger. Det som da blir resultatet er at det går ut over den stakkaren som kjøper bilen etterpå og har en nogenlunde tro på at folk ikke er så komplett kyniske og smålige. Nei, har du ikke råd til å ha bil... KJØP EN SYKKEL ELLER GÅ! Liam Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå