Gå til innhold

Delefilter e.l. til «subwoofer»

Anbefalte innlegg

Jeg har en aktiv subwoofer tilkoblet et hjemmekinoanlegg. Nå ønsker jeg å forsøke og koble «subwooferen» til f.eks. en vanlig forsterker. Da trenger jeg en eller annen hendig tingest for å gi den korrekte lydinformasjonen gjennom lydkabelen. Det jeg lurte på, er om det er en eller annen billig måte å få dette gjennomført. Finnes det slike greier, er de billige, og viktigst: Går det an å lage en slik selv for kun et par hundrelapper?

Dette er mest for moro skyld, så hvis det er en vanskelig oppgave å lage en eller dyrt å kjøpe en, dropper jeg planene.

(Innlegget postes i dette forumet fordi jeg først og fremst trenger hjelp til å konstruere en slik selv, ikke kjøpe.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger strengt tatt bare en spole for aa ha et enkelt passive low-pass filter. hvis du sjekker denne linken: My Webpagehttp://www.bcae1.com/passxovr.htm kan du se hvor enkelt det kan gjoeres.

Det er dog bedre aa ha en kondensator i paralell med kretsen(men jeg har ingen tall paa hvor stor ellerno) fordi en kondensator vil slippe igjennom hoeye frekvenser og sende de tilbake til forsterkeren(kan vaere en fordel med en resistor der ogsaa, saa du ikke havner ned i for lite ohm saa forsterkeren sprenges(egentlig ikke noedvendig hvis du setter den etter spolen, siden den vil dempe de hoeye frekvensene) :p

Skal lete litt mere paa google aa se om jeg finner noen tall til deg.

EDIT: denne er fin: My Webpagehttp://www.bcae1.com/xoorder.htm les, forstaa, bygg :D

Endret av Caps_Lock_kf
Lenke til kommentar

Hva menes med lydkabelen? Signalkabel eller høytalerkabel?

Hva slags signalkilde er det du kobler inn på forsterkeren?

Som nevt er et passivt delefilter en mulighet, men et aktivt delefilter som kobles inn mellom signalkilde og forsterker er kanskje bedre og heller ikke dyrt. Det krever dog litt mer egeninsats men det betaler seg ofte når man ser hva man har fått til.

space

Lenke til kommentar

har du link til subwooferen?

hvis du kan gi litt mer info om hvordan tilkoblingen til den er / hvordan du har tenkt å koble så er det lettere å hjelpe. (det viktigste er teknisk info på suben).

Jeg kan godt regne ut verdier på komponentene du trenger for å lage et lavpassfiler (for f.eks et 3. ordens butterworth lavpassfiler, mener det bør gi en brukbar respons).

Lenke til kommentar

Selvsagt, her er spesifikasjoner (Modellen heter SubZeroi).

Kabelen jeg nevnte, vil være den som kobles mellom «subwoofer»-uttak på 5.1-forsterkeren og «subwooferen». Jere så vanskelig å forstå. Siden «subwooferen» har egen forsterker, benytter jeg meg av denne.

Gi meg lenker og forklar! – Priser og hva som er det beste alternativet, alt mulig. Jeg trenger å bli veiledet litt på dette feltet. Jeg har, som sagt, ingenting imot å lage denne nødvendige enheten selv, med mindre oppgaven blir altfor innviklet. Jeg har ikke så mye kunnskap innen elektronikk, så hvis det blir snakk om å lage noe, trenger jeg minst en krets å gå ut ifra og nøyaktig hvilke komponeneter som må handles.

Takk for hjelpen så langt! Etter alt å dømme, er dette kanskje gjennomførlig, jo.

Lenke til kommentar

Jeg håper ingen har misforstått her; det er ikke snakk om å lage en enhet som skal puttes mellom forsterker og «subwooferelement», men mellom lydsignalinntak og «subwooferens» egen forsterker. Altså en ting som jobber med lydsignaler som du får fra f.eks. en CD-spiller, ikke strøm fra høytalerkabler.

Lenke til kommentar

Ok, så det du ønsker er et elektronisk delefilter mellom subforsterkeren og en hvilken som helst signalkilde.

Her er et veldig enkel 12dB-lavpassfilter:

12db-lavpass.gif

(EDIT: Fikset en feil på fig: Tegnet med rødt.)

Motstandene R1 og R2 er like store. Kondensator C2 er dobbelt så stor som C1. IC1 er hvilken som helst audio-opamp som klarer forsterkning 1. Kresten er veldig enkel og er ikke komplett men viser de aktive komponentene.

Trenger man skarpere deling er det bare å bruke to i serie.

En god side for å lære mer om denne kretsen er:

http://sound.westhost.com/project81.htm

Der er det også en kalkulator for å regne ut hvilke størrelser du skal ha på komponentene.

space

Endret av space
Lenke til kommentar

Takk, space. Jeg skal undersøke nærmere. Det er en ting til jeg lurer på: Nesten samtlige signalkilder er jo i stereo, og «subwooferen» har også venstre og høyre «phono»-innganger. Hvordan skal jeg ordne dette slik at dype lyder fra både den venstre og høyre kanalen fanges opp? Eller er det ikke nødvendig; trengs kun én av kanalene? På hjemmekinoanlegget har jeg kun koblet til i ett av inntakene på «subwooferen», for 5.1-forsterkeren sender kun ut «subwooferlydsignaler» i mono.

Trenger jeg to slike filtre, et for hver kanal, trenger jeg kun ett, eller er det noen andre løsninger?

Enda et spørsmål: Jeg vil selvsagt ha resten av lydbildet, så går det greit å parallellkoble dette delefilteret på en kabel jeg kobler til f.eks. en MP3-spiller?

Lenke til kommentar

av det jeg kan se fra data om subwooferen så har den innebygget filter, så du trenger ikke noe ekstra krester. Du trenger bare en spiltter fra signalkilden og koble den til suben på RCA (phono) kontakten for høyre og venstre, samtidig som du kobler disse til den andre forsterkeren...

suben mixer da sammen bassen fra begge kanalene, fra 5.1 forsterkeren din har du alt mixet kanalene og du bruker LFE kanalen på suben...

du kan justere knekkfrekvensen og volumet på suben, og da er det jo ikke noe problem...

Lenke til kommentar

Stemmer det Dr_VingTor, men han sa han ville bruke en annen forsterker enn den som er i sub'en.

Angående stereo og mono til sub:

Jeg antar at i 99% av tilfellene, er subsignalet likt i både høyre og venstre kanal slik at det skal ikke være nødvendig å hente signal fra begge sider. Men det er ikke noe stort problem å slå sammen signalene men en enkel krets:

input.gif

Det som er i det mørkegrå feltet er det samme som før, (plus noe som manglet på den forige kretsen, tegnet i rødt). R3 og R4 skal være like store. Verdier rundt 33k kan passe. (Denne kretsen gjør stereoseparsjoen mellom høyre og venstre noe dårligere enn uten. Dette kan evnt. fiskes ved å sette inn enn opamp før hver av L_in og R_in.)

space

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...