Gå til innhold

Hvor grundige er Posten til å sjekke varens verdi?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ifølge http://www.xe.com/ucc/ er dette kr 196,-, og dermed fritatt for moms og fortollingsgebyr.

Er det det som står på kvitteringen, så er det det som er verdien på varen, uansett om du kjøpte en vare til 300 kroner. Det er ikke lovlig å sette på feil verdi, men det kan ikke sjekkes. Hvem har sagt at det forbudt å selge brukte ting billig mellom privatpersoner?

Det er det som er så fint med å sende fra privatpersoner. Verdien av en gjenstand er det selgeren som bestemmer. Om du har moral til å "svindle" staten for avgifter, er det opp til deg å gjøre det.

Jeg har ingen betenkeligheter med å gjøre slikt. Jeg synes jeg betaler mer enn nok avgifter allerede, uten å få igjen hva jeg ønsker fra de som styrer landet (ble litt politisk dette her, men det er bare min mening, og den er ikke oppe til diskusjon)

Lenke til kommentar
Kjøpt en vare over eBay til "$29.99". Noen som veit hvor mye innsats Posten legger i for å finne ut om varen faktisk er verdt mer en dette? (for å evt. kunne tjene inn et fortollingsgebyr?)

Jeg vil vel anta at det kommer ann på varen. I tillegg vil en faktura på pakken eller mangel på det være avgjørende. Har du bestillit et nytt videokamera eller lignede med påskrevet verdi til 29.90, uten at det ligger ved en faktura de kan dobbeltsjekke, så kan du beskjed fra posten om å fremlegge kvittering/faktura eller kvittering fra bankoverføring som beviser hva du betalte for varen. Skulle dette skje, ta kontakt med selger og etterspør dette. Om du ber kjøper å manipulere verdi på denne faktura, eller om du leker litt med tallene selv er ikke min business, men hver klar over at det ikke er lov...

Posten krever ikke en originalfaktura. En telefax eller e-post sendt fra deg skal være godt nok.

PS, ta det lungt :roll:

Lenke til kommentar

Kjøpte en DVD over Ebay, og prisen kom på under 200 kroner. Han som solgte DVD'en glemte å oppgi pakkeverdi på pakken, så jeg fikk et brev der jeg ble bedt om å sende en bekreftelse på hva pakkens verdi var (faktura, e-post, kontoutskrift eller lignende). Jeg fikk selgeren til å sende meg en e-post, skrev den ut og sendte til Posten, og et par dager etterpå lå pakken i postkassen min.

Som sagt kan du og selger lett lure Posten her, så hvorfor de ikke har en litt annen rutine på dette, skjønner jeg ikke. Jeg oppfordrer imidlertid ingen til å gjøre det, for blir man tatt, så får man nok en ganske kraftig bot. Det likestilles vel med svindel og hvis du manipulerer en kontoutskrift før den skrives ut og sendes, så likestilles vel det med dokumentforfalskning).

Lenke til kommentar

http://www.toll.no/bin/tvinn_valuta.pl

tollen bruker ikke dagskurser så selv om dagens kurs er lav og det skal gå i teorien så kan det hende at du må betale toll fordi tollen har en høyere valutaverdi en dagens kurs. akkurat nå så har tollen lavere kursverdi en dagens kurs så varen din er ikke verdt mer enn 194 kroner og 93 øre.

det er ikke mange som vet dette og går i fellen og ender opp med å betale toll for en vare når de handlet i god tro om at varens verdi var under 200,-

Lenke til kommentar
Jeg og andre jeg kjenner har god erfaring med å be den du handler av skrive at verdien er under $30. Fra både webshops og eBay.

Den er ganske sikker ja, men ikke helt. Fikk selv dette brevet som jeg og Afseth beskrev lenger opp, og i mitt tilfelle VAR verdien påskrevet tydelig. $29 et eller annet. Problemet var at varen kostet ca 1000,- i norge, og dermed ville de vel dobbelsjekke. De trodde selvfølgelig jeg og selger hadde dratt en spansk en :roll: ironisk nok hadde vi IKKE det, og jeg kunne selvfølgelig sende over faktura med akkurat samme beløp som på pakken. Jeg synes jeg ser skuffelsen i øynene til tolleren når fakturaen kom... :tease:

Jeg kan vel ikke noe for at jeg gjør en god handel :shrug:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...